Petra Tilleman
Online Marketeer

Een mooie website is leuk, een gebruiksvriendelijke website is beter

Wist je dat je maar acht seconden hebt om online een goede indruk te maken? Het is dus super belangrijk om te investeren in een goede user experience. User experience, afgekort UX, richt zich namelijk op alles wat te maken heeft met gebruiksvriendelijkheid en de interactie van een gebruiker met jouw website of app. Want zeg nu zelf, niets is irritanter dan een slechte navigatie, onoverzichtelijke content of te veel verplichte invulvelden.

Het verschil tussen een bezoeker die wel of niet converteert

Je kunt visueel een fantastische website hebben, maar als de site niet gebruiksvriendelijk is kun je het schudden. Het gebruiksgemak van jouw website maakt namelijk het verschil tussen een bezoeker die wel of juist niet converteert. Een cruciale stap in het verdere aankoopproces. Kan jouw websitebezoeker niet binnen enkele seconden vinden waar hij of zij naar op zoek is? Dan is de switch naar een concurrent binnen 1 klik gemaakt. En zie diegene dan maar weer eens terug te krijgen…

6 meestvoorkomende irritaties van websitebezoekers

Een maximale score behalen op het gebied van UX levert je veel op, maar is niet eenvoudig en van veel factoren afhankelijk. De gebruiksvriendelijkheid van je website alvast een boost geven? Zorg dan dat je in ieder geval deze meest voorkomende irritaties op jouw website tackelt:

• Te lang moeten wachten totdat de pagina is geladen
• Een overdaad aan pop-ups
• Foutmeldingen
• Niet de juiste informatie vinden
• (te) veel formulieren
• Onduidelijke functionaliteiten

Jouw website gebruiksvriendelijker maken

Wil je een stapje verder gaan in het optimaliseren van de user experience van je website? Dan bestaan hier tools voor zoals Hotjar, die inzicht geven in klik en scroll gedrag van je bezoeker. Maar wil je écht waardevolle informatie over het gedrag van je bezoeker en concreet advies hoe hierop te handelen? Dan is het tijd om de hulp van een expert in te roepen en gedegen onderzoek te doen naar de verbeterpunten. Eén van de onderzoeksmethoden die je daar heel goed bij kan helpen is eye tracking. UX onderzoek met behulp van eye tracking biedt namelijk verschillende voordelen op het gebied van…

het verbeteren van de gebruikersbeleving: eye tracking laat zien waar gebruikers op een website naar kijken en hoe ze zoeken naar informatie. Dit geeft ontwerpers en marketeers waardevolle informatie over hoe ze de website kunnen optimaliseren, om de gebruikerservaring te verbeteren.

het verhogen van de conversieratio: Door te weten waar gebruikers op een website kijken, kunnen belangrijke informatie en actie-elementen op een strategische plek worden geplaatst. Dit verhoogt de kans op conversie, doordat gebruikers sneller de informatie vinden die ze nodig hebben en dus sneller kunnen handelen.

het optimaliseren van je webdesign: eye tracking biedt inzicht in hoe gebruikers de verschillende elementen op een website waarderen en hoe ze navigeren. Dit informeert ontwerpers en marketeers over hoe ze het design en de navigatie van de website kunnen verbeteren om de gebruikerservaring te verbeteren.

… het maken van data-driven beslissingen: eye tracking levert concrete data op over de manier waarop bezoekers de website gebruiken. Dit maakt het mogelijk om data-driven beslissingen te nemen en de website continu te verbeteren

Een schat aan informatie

Kortom, eye tracking biedt een schat aan informatie over hoe gebruikers jouw website ervaren en gebruiken. Het stelt ontwerpers en marketeers in staat verbeteringen door te voeren om de gebruikerservaring en dus ook de conversie te optimaliseren. En dát is uiteindelijk het doel van elke marketeer!

Nieuwsgierig naar UX? Binnenkort vertel ik je meer

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, de Kraut houdt van experimenteren, optimaliseren en innoveren. Achter de schermen zijn we druk bezig met de finishing touches aan een ruimte waar we precies dát kunnen doen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!

Petra Tilleman