
Hot nieuws? Deel
Hot nieuws? Deel
The end of Google Universal Analytics as we know it
De privacy van je websitebezoeker heeft meer prioriteit dan ooit tevoren. En terecht. Daar heb je als online marketeer gewoon rekening mee te houden. Ondanks dat we niets liever willen dan zo veel mogelijk informatie over onze klant te achterhalen, zodat we de customer journey (blijven) begrijpen. Maar met het verdwijnen van de third-party cookie zijn de spelregels omtrent onder andere targeting en dataverzameling definitief gewijzigd. Hoe ga je als online marketeer met deze verandering om?
Dit betekent het einde van Google Universal Analytics voor jou
Google heeft aangekondigd dat de huidige versie van Google Analytics, Universal Analytics, per 1 juli 2023 definitief komt te vervallen. Vanaf die datum zullen er dus geen hits (interacties) meer worden geregistreerd… Historische data zal nog 1 jaar beschikbaar blijven zodat je de tijd hebt om dit op te slaan (doen!), maar dan is het definitief klaar met Universal Analytics.
Zo kun je verder zonder Google UA
En nu? Hier kunnen we kort over zijn: overstappen naar Google Analytics 4! Hoewel Universal Analytics verschillende privacyopties biedt, is Google Analytics 4 volledig ontworpen rondom het gegeven ‘privacy’. Dit heeft als belangrijk voordeel dat het een veel betere gebruikerservaring biedt dan Universal Analytics. Het helpt bedrijven te voldoen aan veranderende behoeften en verwachtingen met betrekking tot het verzamelen en gebruiken van gegevens door uitgebreide en gedetailleerde controles. Bovendien slaat Google Analytics 4 geen IP-adressen meer op, geheel conform de internationale regels rondom gegevensprivacy.
Overstappen naar Google Analytics 4
Google zegt zelf dat Google Analytics 4, ondanks de aangescherpte regelgeving rondom privacy, is ontworpen met de belangrijkste doelstellingen van hun klanten in gedachten. Denk aan het stimuleren van verkoop, genereren van leads of het verbinden van online en offline klantbetrokkenheid. Lees hier meer over. PowerKraut is achter de schermen in ieder geval als druk bezig met het implementeren van Google Analytics 4. En dat is niet het enige, want met het verdwijnen van de third-party cookie en Universal Analytics, is een nieuwe datastrategie gericht op first-party data essentieel.
Bron: Google.com
Starten met Google Analytics 4?
Stap ASAP over naar Google Analytics 4 als je dit nog niet hebt gedaan! Hulp nodig bij het overstappen van Google Universal Analytics naar Google Analytics 4? Schakel de Kraut in.

Maikel Hidding