BLOG
Nieuwe social media features voor mobiliteitsmarketeers
Het social media landschap verandert continu. Er worden doorlopend innovatieve features uitgerold en nieuwe platformen betreden de markt. Hoe blijf je up-to-date? En belangrijker nog, wat past bij jou en hoe laat je social media in je voordeel werken? De Kraut deelt graag de ins en outs met je!
Nieuwste update: 16 december 2024
Creatie
Marketingstrategie
Carrouselposts nóg krachtiger op Instagram
Instagram maakt carrouselposts effectiever met twee slimme updates. Voeg muziek toe aan je carrousel en jouw post kan nu ook verschijnen in de Reels-tab. Een slimme manier om je bereik en zichtbaarheid te vergroten.
Daarnaast wordt het posten van carrouselposts een stuk eenvoudiger. Instagram past automatisch alle foto’s aan op het formaat van de eerste afbeelding, of dit nu een landschap- of portretfoto is. Heel handig!
TikTok Creative Centre: haal meer uit je content
Gebruik het TikTok Creative Centre om slim in te spelen op de laatste trends. Door de juiste hashtags te kiezen, sluit je direct aan bij wat er leeft op het platform. Handig voor het vinden van trending hashtags en populaire liedjes die je posts een boost kunnen geven. Ontdek het hier: TikTok Creative Centre.
LinkedIn: kleinere previews voor posts met links
LinkedIn verandert de weergave van posts met externe links. Deze krijgen nu een kleinere preview afbeelding, wat ten koste gaat van hun visuele impact. Gesponsorde posts daarentegen behouden de grote preview, een duidelijke hint van LinkedIn om voor betaalde promotie te kiezen.
Tips voor marketeers:
- Focus op native content: Maak je post aantrekkelijker door waardevolle informatie rechtstreeks in de tekst te delen in plaats van externe links te gebruiken. Voeg visuals toe om op te vallen.
- Gebruik de comments slim: Plaats externe links in de reacties om het bereik van je post te maximaliseren zonder afhankelijk te zijn van een link in de post zelf.
- Overweeg sponsoring strategisch: Gebruik betaalde posts voor je belangrijkste content om toch te profiteren van de grote preview en een betere zichtbaarheid.
Reageren op Instagram stories
Instagram heeft een nieuwe functie toegevoegd waarmee je niet alleen kunt reageren op reguliere berichten, maar ook op stories. Dit opent een nieuwe deur voor interactie, omdat stories vaak een meer spontane en persoonlijke kant van iemand laten zien. Door te reageren op stories kun je op een directe manier in gesprek gaan met volgers of vrienden.

LinkedIn experimenteert met een TikTok-achtige feed
LinkedIn is bezig met het testen van een nieuwe video-feed die lijkt op het format van TikTok. Deze toevoeging gaat naar verwachting verschijnen als een nieuw tabblad met de naam ‘Video’. Dit tabblad biedt een verticale feed met korte, professionele video’s.
Als je het nieuwe ‘Video’-tabblad aanklikt, word je verwelkomd door een stroom korte video’s die snel te bekijken zijn. De focus ligt op zogenaamde ‘snackable’ video’s, die eenvoudig door te bladeren zijn en snel informatie of entertainment bieden. Momenteel bevindt deze short-form video-feed zich nog in de vroege testfase. LinkedIn hoopt hiermee een frisse manier te bieden voor professionals om relevante en inspirerende content te delen en te ontdekken.
Keyword insights op TikTok
Voordat we de nieuwe features benoemen, willen we nogmaals benadrukken dat TikTok meer is dan een platform waar 12-jarigen danspasjes op posten. Er zit een grotere potentie in dit kanaal dan je in eerste instantie zou verwachten. De belangrijkste doelgroep in Nederland is namelijk 40+ jaar, zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023 van Newcom.
Wil je dus beginnen met TikTok, maar weet je niet hoe? De Kraut publiceerde er een blog over. In het TikTok Creative Center kom je overigens ook een heel eind. Hierin vind je toffe features zoals Keyword Insights. De naam zegt het al, het is een handige tool waarmee je kunt zien welke keywords trending zijn én je dus moet toevoegen aan je ad.

Vergroot je interactie met WhatsApp
WhatsApp is niet alleen een app om te chatten met je vrienden, maar ook een platform om je automerk te promoten. Met een WhatsApp-kanaal kun je je volgers op de hoogte houden van het laatste nieuws, de beste deals en de leukste evenementen. Maar je kunt ook direct reageren op vragen of feedback van je klanten, wat de klanttevredenheid en -binding verhoogt.
Een WhatsApp-kanaal is makkelijk te maken en te beheren. Je kunt zelf bepalen wat je wilt delen en hoe vaak je dat wilt doen. Je volgers kunnen je berichten zien en erop reageren met emoji’s, maar niet met tekst. Lekker overzichtelijk. Wil je ook een WhatsApp-kanaal voor je automerk? Volg dan deze stappen om er een aan te maken en te delen met je doelgroep.
- Ga naar Whatsapp en klik links onderin op het updates-icoon
- Onderaan vind je het kopje kanalen en klik daar op +
- Klik op de button maak kanaal
- Geef het een naam, omschrijving en een herkenbare foto (of logo) en maak je kanaal
- En vergeet vooral niet om mensen uit te nodigen, bijvoorbeeld via je nieuwsbrief of social media kanalen
Notify me-sticker (en andere nieuwe stickers)
Je kunt al enige tijd je Instagram Stories ‘pimpen’ met stickers. Ze zijn niet alleen leuk om te zien, maar dragen ook bij aan doelen als het verhogen van websiteverkeer en interactie. Afgelopen maand heeft Instagram vijf nieuwe stickers geïntroduceerd:
Bericht sturen / Notify me-sticker
Instagram heeft een nieuwe ‘Bericht sturen’-sticker geïntroduceerd voor makers, waarmee ze hun publiek kunnen informeren over hun berichten in de app. Wanneer een volger op de ‘Bericht sturen’ sticker tikt, kan hij kiezen voor welke elementen hij meldingen wil ontvangen. Bijvoorbeeld voor live videos, posts of Reels.
Kaders / Frames-sticker
Instagram heeft nu een leuke nieuwe functie: ‘Kaders’. Hiermee kun je een foto uploaden die pas zichtbaar wordt wanneer je volgers hun telefoon schudden. Het lijkt op het concept van een polaroid. Ideaal om te gebruiken voor het delen van herinneringen.
Eigen inhoud toevoegen / Muziek-sticker
De nieuwe sticker combineert de ‘Voeg eigen inhoud toe’-sticker met de ‘Muziek sticker’. Deel je favoriete nummer en nodig je volgers uit om hetzelfde te doen.
Onthullen-sticker
Met de ‘Onthullen’-sticker kun je een verborgen verhaal posten dat jouw volgers kunnen ontdekken. De inhoud wordt alleen zichtbaar als ze je een DM sturen.
Tip! Gebruik deze functie om exclusieve aanbiedingen en nieuwe modellen te onthullen. Plaats een teaser van een nieuw automodel of een speciale actie als verborgen verhaal. Moedig je volgers aan om je een DM te sturen om de details te ontdekken. Dit verhoogt de betrokkenheid en creëert een gevoel van exclusiviteit rondom jouw aanbod.
Uitsneden-sticker
Met de ‘Uitsneden’-sticker kun je zelf alledaagse momenten omtoveren tot iets unieks. Maak van elke video of foto in je camerarol een uitsnede die je aan je verhaal of Reel kunt toevoegen.

Reach out to the Kraut
Schieten na het lezen van deze info de ambitieuze plannen door je marketing brein, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen paniek. De Kraut staat voor je klaar. Neem contact op en ik denk met je mee!