
Delen
Hot nieuws? Deel
Met een volle accu subsidiepot aan de start van 2023
De pot met geld is weer gevuld én daar kun je bijna niet omheen! Je kunt als particulier vanaf 10 januari weer subsidie aanvragen als je een nieuwe of gebruikte, maar wel 100% elektrische, auto koopt of least. Dit jaar mag je rekenen op een korting van € 2.950 bij aankoop een nieuwe auto. Koop of lease je een gebruikte auto, dan kun je € 2.000 euro van het aankoopbedrag aftrekken. Zolang het duurt natuurlijk….
Ieder jaar meer geld
De SEPP subsidiepot, die sinds 1 juli 2020 door de overheid beschikbaar wordt gesteld om elektrisch rijden te stimuleren, bevat sindsdien ieder jaar meer geld. En dat blijkt ook wel nodig, want in 2022 was het beschikbaar gestelde bedrag voor nieuwe voertuigen al in mei op, waarna in juli ook de bodem voor 2e hands voertuigen werd bereikt. Maar dat is nog niets vergeleken met 2020 en 2021, toen het tegoed nóg veel sneller op was. De regel is even simpel als meedogenloos: wie het eerst komt, wie het eerst maalt en op = op. Is de pot leeg, dan heb je pech en grijp je naast de subsidie.
Er valt nog wel wat winst te behalen
Dealers maken ondertussen dankbaar gebruik van de subsidie, om hun elektrische modellen nog eens extra onder de aandacht te brengen. De combinatie ‘direct uit voorraad leverbaar’ en ‘kom in aanmerking voor de overheidssubsidie’ blijkt er vooral één van puur goud. De ene na de andere campagne, waarin de korting op elektrisch rijden centraal staat, wordt gelanceerd. En met succes. De verkoopcijfers van elektrische auto’s was namelijk nog nooit zo hoog. En dat terwijl tegelijkertijd de rek nog lang niet uit de markt is. In totaal telt Nederland inmiddels bijna 9,2 miljoen personenauto’s, waarvan 7,2 miljoen benzineauto’s (79%), 950.000 dieselauto’s (10%) en ‘slechts’ 303.398 volledig elektrische auto’s (3,3%). Daar valt nog wel wat winst te behalen dus…
Inspiration loading
Dit is hét moment om je kans te grijpen en zichtbaar te zijn, want voordat je het weet is de subsidiepot weer leeg. Maar waar moet je beginnen? De Kraut heeft een flinke dosis ervaring met (elektrisch rijden) campagnes. Zo hebben we dankzij slimme leadgeneratie de verwachtingen van Stern overtroffen, weten we hoe we op moeten vallen door juist niet op te vallen met native ads én kunnen we nog slimmer targeten door middel van programmatic advertising.
It’s time for action
De Kraut is opgeladen en staat al voor je in de startblokken. Just say the word.

Robert-Jan Tijhof