
Delen
Hot nieuws? Deel
De hoogtepunten van Google Marketing Live 2022
Op 24 mei vond Google Marketing Live 2022 plaats, een jaarlijks event waarbij Google belangrijke features en updates met ons deelt. Een absoluut hoogtepunt voor ons als online marketeers. De leukste en belangrijkste highlights deel ik graag met jullie!
Chat optie in advertenties en adverteren op YouTube Shorts.
Er wordt vanuit Google gewerkt aan de mogelijkheid om een chat optie toe te voegen aan advertenties. Men kan dan direct vanuit de advertentie een chat met de adverteerder starten. Verdere details zijn vooralsnog onbekend, maar zullen we uiteraard met jullie delen zodra ze bekend zijn.
Daarnaast wordt het mogelijk om te adverteren op YouTube Shorts. YouTube Shorts is een platform van YouTube voor het delen van video’s die maximaal 60 seconden duren. Google claimt een dagelijks aantal views rondom de 30 miljard. Een (zeer) grote potentiĆ«le markt dus…
Automatisch aangemaakte assets voor RSA’s.
Er komen automatisch aangemaakte assets voor Responsive Search Ads beschikbaar. Een Responsive Search Ad is een type search ad dat wordt aangedreven door Google’s machine learning algoritme. Het stelt de adverteerder in staat om 15 verschillende koppen en 4 verschillende beschrijvingen te schrijven. De automatische gegenereerde content wordt gebaseerd op de informatie in de advertentie en bijbehorende de landingspagina. Waarschijnlijk moet je dit zelf aanzetten, maar Google kennende kan dit ook ineens vanzelf het geval zijn.
My Ad Center.
Gebruikers krijgen eind dit jaar toegang tot een My Ad Center. My Ad Center geeft de gebruiker nog meer opties om aan te geven welke advertenties ze wel en niet willen zien. Bijvoorbeeld door aan te geven meer of minder advertenties van bepaalde merken of onderwerpen te willen zien. Ook kunnen bepaalde ‘gevoelige’ onderwerpen uitgezet worden, zoals gokken en alcohol en wordt het mogelijk om bij een advertentie meteen aan te geven of je hem leuk vindt of juist wil blokkeren. Daarnaast kun je een bepaald merk of onderwerp een plusje of minnetje geven. Wat zo’n plusje of minnetje precies inhoudt is (nog) niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk zullen advertenties nog wel zichtbaar blijven maar wordt de kans slechts groter of kleiner. Zeker bij search kan dit impact hebben. Of je als adverteerder hier ook maar enig inzicht in krijgt is niet duidelijk.
Google Ads Insights.
De inzichten tab in Google Ads wordt uitgebreid met een aantal opties:
Attributie – Vertelt je net als in Google Analytics welke kanalen zorgen voor conversie via Google kanalen. Kan interessant zijn om de kracht van display in kaart te brengen.
Budget – Maakt een schatting van je spend per campagne en doet suggesties om het budget opnieuw te verdelen
Doelgroepen – Laat zien hoe je doelgroepen presteren. Wordt in de komende maanden uitgerold en komt ook beschikbaar op My Client Center niveau.
Google Shopping
Iets wat voor ons niet direct relevant is maar daarom niet minder interessant: het wordt mogelijk om direct vanuit Google Shopping naar de checkout van een webshop te gaan. Ook komen er shopping ads waarbij je kunt swipen door verschillende afbeeldingen en krijg je de mogelijkheid om 3d afbeeldingen toe te voegen of zelfs met Augmented Reality te werken. Zo kunnen mensen direct vanuit search een AR visualisatie zien van een product. Bekijk hier hoe dat eruit ziet. Mocht dit ook buiten Google Shopping beschikbaar worden, dan biedt dat natuurlijk veel kansen voor onze klanten!
Bron: Google.com
Let’s talk
Veel toffe ontwikkelingen waar wij heel blij van worden! Heb je vragen of wil je ergens meer van weten? Laat het ons weten, we hebben het er graag met je over!
