Maarten Bultink
Online Marketeer

Waarom SEO voor de automotive branche ongelofelijk belangrijk is

Het is voor autoretailers erg belangrijk om, zeker op lokaal niveau, goed vindbaar te zijn in de grote zoekmachines zoals Google. Een goede SEO-strategie zorgt voor een betere ranking op Google, en dus voor meer traffic naar je website en uiteindelijk voor meer leads én omzet. Maar ondanks dat steeds meer autoretailers het belang van een goede SEO- strategie erkennen, zijn ze uit gewoonte vaak nog erg advertentie gericht. Terwijl juist op het gebied van SEO serieuze kansen liggen. De Kraut helpt je die kansen te pakken!

Zoekmachines worden steeds slimmer

Zoekmachines zijn, net als de automotive branche zelf, continu onderhevig aan ontwikkelingen. Ze worden steeds slimmer en analyseren doorlopend de inhoud van websites, om te bepalen voor welke doelgroep de inhoud geschikt en/of bedoeld is. Dit scannen gebeurt binnen een website pagina voor pagina. Door middel van algoritmes wordt gekeken of een pagina relevante informatie bevat in combinatie met bepaalde zoekopdrachten. Mede op basis hiervan wordt de ranking bepaald, oftewel de positie van de pagina in de organische resultaten.

Techniek is belangrijk, maar vergeet de inhoud niet

Zoekmachineoptimalisatie is onder te verdelen in drie elementen; autoriteit, techniek en content. Autoriteit gaat over alles wat te maken heeft met linkbuilding, oftewel het actief verkrijgen van backlinks naar jouw website. Techniek omvat zaken als broncodes, html, javascript, response codes, sidespeed en indexatie. Content betreft zowel de tekstuele als visuele inhoud. Met name op het gebied van content is nog veel winst te behalen. Want je kunt technisch alles perfect in orde hebben, maar als er geen relevante content wordt toegevoegd aan een pagina, zul je geen verkeer genereren.

Inspelen op de onderliggende behoefte

Dit klinkt fantastisch en lijkt simpel, maar voor de automotive branche vormt dit een serieuze uitdaging. Want hoe kun je als autobedrijf relevant en gepersonaliseerd adverteren als je voorraad continu wijzigt van status en prijs? Hiervoor zet de Kraut jouw actuele voorraad om naar data. Zo wordt een statische campagne een slimme campagne, met een relevante en actuele boodschap voor de ontvanger. Degene die de zoekopdracht uitvoert, komt bovendien altijd direct naar de juiste landingspagina terecht. Zo sluit de content in je advertenties niet alleen aan op de content op je website, maar vindt de bezoeker ook direct wat hij zocht.

Content optimaliseren

Om je website op het gebied van content te optimaliseren, gebruik je om te beginnen de juiste zoekwoorden in de headers, paginatitels en meta beschrijvingen. Vervolgens zorg je voor voldoende content. Onderzoek toont aan dat meer woorden in de regel leidt tot een betere positie. Google is in principe niet meer dan een antwoordmachine en logischerwijs is een antwoord inhoudelijk beter onderbouwd in 500 dan in 20 woorden. Maar, overdrijf het niet!

Frequently Asked Questions

Omdat Google een antwoordmachine is, is Veelgestelde Vragen beantwoorden op je website een perfecte manier om met relevante content hoog te scoren. Zorg ervoor dat je weet wat je klant wil weten (hallo zoekwoordenonderzoek) en snijdt deze onderwerpen aan op je website. Zo kun je voor een specifiek model enorm veel content creëren omtrent populaire zoektermen als afmetingen, kleuren, uitvoeringen, leasevormen en occasions.

Content optimalisatie door de Kraut in het kort

We vatten nog even kort voor je samen hoe je content kunt inzetten om beter vindbaar te zijn op Google. Door middel van een zoekwoorden analyse stellen we de potentie van een thema vast. Vervolgens bepalen we op basis van deze thema’s de te maken contactpagina’s, de headings en het gebruik van relevante zoekwoorden. Hier rolt een advies uit voor onze content marketeers. Zij schrijven op basis van deze informatie de teksten voor de pagina’s. Daarnaast zorgen we voor relevante afbeeldingen met de juiste alt teksten erachter, voor een betere vindbaarheid op Google afbeeldingen. Waar mogelijk voegen we een video toe. Dit allemaal samen biedt de pagina een optimale contentvoorziening voor de gebruiker en daarmee ook voor Google. Tot slot wordt de pagina live gezet en laten we hem opnieuw door Google indexeren.

Zelf geen SEO expert maar wil je wel aan de slag met SEO?

SEO is écht een vak apart. Als je het goed wil doen moet je durven experimenteren én op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Dit kost tijd. Veel tijd. Tijd die jij wellicht niet hebt als marketeer. Loop jij tegen deze uitdaging aan? Tell us. We gaan met alle liefde voor je aan de slag.

Maarten Bultink