
Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
Microsoft advertising is niet nieuw, wél lucratief
Is Microsoft advertising (voorheen beter bekend als Bing Ads) nieuw? Nou nee… Doen we er nog te weinig mee? Eh, ja! Je zou namelijk bijna vergeten dat er, naast Google Ads, meer marketingkanalen zijn waarmee je zichtbaarheid kunt genereren en dus meer bezoekers naar je website haalt. Het spreiden van budgetten (en dus kansen) is nooit onverstandig. Bovendien zitten er meer voordelen aan Microsoft Advertising dan je in eerste instantie zou denken. Wij besparen je het nodige uitzoekwerk en zetten ze even voor je op een rij.
Adverteren op o.a. Bing en Yahoo
Microsoft Advertising is vergelijkbaar met Google Ads, het is alleen een stuk minder bekend. Niet zo gek, want zoekmachine Google heeft volgens de statistieken een huidig marktaandeel van maar liefst 92,5%. Voor je beeldvorming: Bing en Yahoo hebben sámen een marktaandeel van 5,5%. Toch betekent dit niet dat het advertentieplatform geen mogelijkheden biedt, getuige de meer dan 12 biljoen (!) maandelijkse zoekopdrachten op alleen al zoekmachine Bing. Daarnaast kun je met Microsoft Advertising op andere websites adverteren zoals AOL en Yahoo. Geen kleine namen én niet toegankelijk voor Google Ads. Kortom, onderschat de toegevoegde waarde van Bing niet.
De voordelen van Microsoft advertising
Sta je toch nog niet te springen om Microsoft Ads mee te nemen in je kanalenmix? Bedenk je dan dat het marktaandeel van dit advertentieplatform weliswaar kleiner is, maar dat er daardoor ook minder concurrenten strijden om de aandacht van de gebruiker. Dat niet iederéén zoekt via Google heeft niet alleen te maken met de bewuste keuze voor een andere zoekmachine (sommige mensen zijn overtuigd van schimmige spionage praktijken door Google of hekelen de alwetendheid van het platform), het heeft ook een heel praktische reden. Een Windows laptop heeft namelijk Bing als standaard browser en dit wordt, met name door de oudere gebruiker, lang niet altijd aangepast naar het veel vaker gebruikte Google. Dit maakt de doelgroep op Bing weliswaar relatief ouder, maar daarmee zeker niet minder interessant voor een mobiliteitsaanbieder.
Lager zoekvolume, hoger conversieratio
Wat we zien bij klanten die Microsoft Advertising al gebruiken is dat het zoekvolume lager ligt, maar de CPC (kosten per klik) ook! Een voorbeeld: het zoekvolume op Renault Captur 2022 is bij Google 590 met een CPC van € 0,59. Bij Bing ligt het zoekvolume een stuk lager, namelijk 40, maar met een CPC van € 0,38. Tel daar een significant hoger conversieratio bij op en we kunnen ons niet voorstellen dat je inmiddels niet nieuwsgierig bent naar wat dit jou kan opleveren….. Gemeten over vijf klanten ligt het conversieratio namelijk gemiddeld 73% hoger bij Bing vergeleken met Google Ads.
En dan nog iets…
Google heeft aangekondigd in de VS te gaan testen met Automotive Ads. Dit is in Nederland echter nog steeds niet uitgerold. Bing heeft deze mogelijkheid al wel. Zoekt de consument op een bepaald model, dan verschijnt de relevante info direct bovenaan de pagina in de vorm van een carrousel, inclusief afbeeldingen en details. De bezoeker kan bovendien direct doorklikken naar de achterliggende website of een plaatselijke dealer vinden.
Automotive Shopping
Ja, Google is de grootste speler in zoekmachinemarketing. Daar kunnen we (en wíllen we overigens) niet omheen. Maar dat maakt Microsoft Advertising niet minder interessant. We hopen dat je dat inmiddels met ons eens bent. Wij staan in ieder geval te springen om enkele nieuwe features te gaan uitproberen, waaronder Automotive Shopping. Een tool waarmee je automatisch je aanbod real-time kunnen inladen in Bing.

Maarten Bultink – Online Marketeer en SEO expert bij PowerKraut: “Google Shopping is alom bekend en wordt veelvuldig gebruikt, voor de aanschaf van sneakers tot een accuboormachine. Wanneer je Shopping campagnes met Search campagnes in Google Ads vergelijkt, is mijn ervaring dat het conversieratio bij Shopping vele malen hoger ligt. Logisch, je ziet het product alsook de kenmerken (maat, lengte of bouwjaar…..) én de prijs. Dit alles verwerk je niet in een advertentietekst. Juist daarom is het zo gaaf dat Bing het Automotive Shopping concept heeft uitgerold. Je hebt echt alle voordelen van een Shopping campagne, waarvoor je niet eens een webshop hoeft te zijn, maar de bezoeker op de website gewoon een offerte, proefrit of taxatie aanvraag kan doen.”
Start een pilot met de Kraut
Wil jij één van de eersten zijn die gaat profiteren van de voordelen van Automotive Shopping? Laat het ons weten, want we draaien graag een pilot met je! Bel of mail ons en we leggen je uit hoe dit in zijn werk gaat. Je kunt ons bereiken via 0314 362 009 of maarten@powerkraut.nl, maar je kunt ons natuurlijk ook even opzoeken via Bing 😉

Maarten Bultink