Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
Inspireren is verkopen, leer van Pinterest
De kans is groot dat je wel eens op het digitale prikbord Pinterest hebt rondgekeken. Misschien heb je zelfs een account. Ga je naar Pinterest om ideeën op te doen. Je te laten inspireren. Je klikt iets aan wat je mooi of interessant vindt en een heel nieuw aanbod aan vergelijkbare pins verschijnt op je scherm. Je bewaart die fantastische keuken, dat heerlijke dessert, die idyllische reisbestemming of die fantastische auto. Soms ga je zelfs op zoek naar het bijbehorende verkooppunt. En precies dáár wordt het interessant voor marketeers. Want jouw potentiële klanten doen dat ook, vooral in aanloop naar de feestdagen!
Nice to know over Pinterest
Sinds 2019 is het mogelijk om te adverteren op Pinterest. Pinterest biedt een aantal advertentiemogelijkheden die kunnen passen bij jouw bedrijfsdoelen. Voor marketeers biedt dit flink wat voordelen. Een gesponsorde pin valt namelijk veel minder op als commercieel ingestoken content, dan een advertentie op een andere social mediakanaal. Dit maakt de kans een stuk groter dat gebruikers doorklikken naar je website. Bovendien leent het platform zich buitengewoon goed voor content rondom fashion, reizen en lifestyle. Een perfecte plaats dus voor visueel aantrekkelijke content rondom auto’s en mobiliteit. Benieuwd hoe dit er in de praktijk uitziet? DS Automobiles heeft samen met PowerKraut een interessante pilot gedraaid.
Een aantal feitjes op een rij:
- Meer dan 442 miljoen mensen Pinterest wereldwijd gebruiken
- Meer dan 60% van alle gebruikers op Pinterest is vrouw
- Pinterest wordt het meest gebruikt door mensen in leeftijdscategorie 20-39
- 89% gebruikt Pinterest om inspiratie op te doen voor het shoppen
Make it a December to Remember
Voor wie zelf nog niet op de kalender had gekeken, ze komen er weer aan hoor, die feestdagen. Een periode die (naast veel gezelligheid) wordt gekenmerkt door enorme advertentiemogelijkheden. Ka-ching! Ook op Pinterest is er gedurende de decembermaand een duidelijke piek waarneembaar in het aantal conversies, zoals te zien in deze grafiek. Zorg dat je hier van mee profiteert door aanwezig te zijn op de medium.
Beïnvloed jouw (potentiële) doelgroep
Wees zichtbaar met mooie content die past binnen het platform. Mensen bezoeken Pinterest met een toekomstplan. Ze hebben een intentie, maar zijn vaak nog niet merkgebonden. Dit is de uitgelezen kans om de consument te beïnvloeden in hun aankoopproces. Het voordeel van de feestdagen is gelukkig dat ze vrij voorspelbaar zijn. Plan dus vooruit. Want gedurende de hele maand december ligt het aantal conversies hoger dan in de rest van het jaar. Met als spectaculair startschot Black Friday op 25 november (dat is sneller dan je denkt!).
Are you ready for the holidays?
Onze Kraut helpt je graag jouw doelgroep te inspireren. Dat kunnen wij, want we hebben jou nu ook al geïnspireerd om in actie te komen. Toch?
Dianne van der Veen