Maikel Hidding
Online Marketeer

Controle over je data met server-side tagging

Het is binnenkort niet meer mogelijk om data over je doelgroep te verzamelen met behulp van de third-party cookie, ook bekend als de tracking cookie. Bovendien mogen cookies niet langer dan enkele dagen bewaard worden. Hierdoor wordt het erg lastig de bron van een conversie achterhalen en dus ook het rendement van je besteedde marketingbudget te bepalen. Tenzij je iets anders gebruikt om die data te verzamelen en op te slaan natuurlijk. Maak kennis met server-side tagging.

Server-side vs. client-side.

Tot voor kort was client-side tagging de norm. Bij client-side tagging plaatst Google Tag Manager (of een ander extern systeem) een stukje code op jouw website, ook wel een pixel genoemd. Google Tag Manager verzamelt via deze pixels data over de bezoekers van je website en stuurt dit door naar de platformen waarvan de pixel eigendom is. Zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Microsoft Ads of Facebook. Deze data gebruik je vervolgens voor marketingdoeleinden in Google Analytics. Bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in je website statistieken of om website gebruikers op advertentieplatformen als Facebook op te volgen. Dit gebeurt allemaal extern in de browser, aan de client-side dus

Het is sinds kort echter ook mogelijk om, onder andere via Google Tag Manager, deze data intern op te slaan. Op je eigen server dus. De informatie over de bezoekers van je website gaat dan eerst langs de server (database) van de website eigenaar in de cloud. Je voegt eigenlijk een extra laag toe in het proces. Hierdoor beheer je de data op je eigen server, in plaats in de browser waar jij geen controle over hebt.

Voordelen van server-side tagging.

Het toepassen van server-side tagging kost even wat technische aanpassingen aan je website, maar het is zeker de moeite waard! Server-side tagging kent namelijk veel voordelen:

Zelf controle over je data

Server-side tagging geeft je meer controle over je eigen data omdat het opgeslagen staat op je eigen server. Je kunt deze informatie vervolgens verwerken zoals je zelf wilt. Bijvoorbeeld door er relevante zaken uit te filteren of te combineren met andere data.

Veiligheid

Doordat je je data zelf kunt filteren, wordt niet alle data zomaar doorgestuurd naar derden. Zoals bijvoorbeeld Facebook. Je hebt zelf invloed op het wel of niet (gedeeltelijk) delen van je data. Zorg er uiteraard wel voor dat je de data voorziet van een veilige versleuteling.

Snellere website

Doordat bij client-side tagging voor ieder kanaal een stukje code moet worden ingeladen, wordt de website langzamer. Wanneer je dit rechtstreeks via een eigen server doet en je de datastroom dus korter maakt, wordt je website een stuk sneller!

Adblockers omzeilen

Tracking scripts sturen data naar een ander domein (zoals google-analytics.com). Adblockers blokkeren steeds vaker alle scripts van externe domeinen. Hierdoor wordt ook geen data meer gestuurd naar Google Analytics en is er dus minder inzicht in het gedrag van bezoekers. Met server-side tagging wordt de data naar een server gestuurd die op je eigen domein staat. Dit wordt niet geblokkeerd door adblockers en zorgt dus voor meer inzicht in je bezoekers.

Wonderen verrichten in een data-toekomst met de Kraut.

Klinkt dit als muziek in je oren, maar weet je nog niet waar je moet beginnen? De Kraut staat voor je klaar om je data strategie toekomstproof te maken. Laten we samen wonderen gaan verrichten in een ongrijpbare data-toekomst.

Hier komt het blogs