Thomas Visser
Manager innovatie & strategie

AI maakt onze Kraut niet overbodig, het maakt ons gewoon nóg beter

Artificial Intelligence (AI) ontwikkelt zich in een razend tempo en biedt ons steeds meer mogelijkheden. Het is bijna niet bij te houden! Gelukkig zijn we bij PowerKraut gek op innovaties, en dus experimenteren we erop los om snel bij te leren én deze kennis toe te passen. Soms met succes, soms wat minder succesvol (en soms ronduit hilarisch). Maar altijd met als doel ons werk beter en efficiënter te maken. En dat lukt al aardig goed… AI heeft inmiddels een flinke impact op onze dagelijkse werkzaamheden. De Kraut deelt graag met je hoe ze AI handig én efficiënt inzetten voor hun dagelijkse werkzaamheden.

AI en marketing

Thomas Visser – Manager Innovatie en Strategie @ PowerKraut: “AI is altijd een abstract en soms futuristisch begrip geweest voor veel mensen. De recente ontwikkelingen hebben echter aangetoond dat de manier waarop AI nu wordt toegepast, nu echt een fundamentele verandering teweegbrengt. Het wordt niet voor niets vergeleken met de lancering van het internet in de jaren 90. Bij PowerKraut hebben we AI direct omarmd, omdat het ons helpt om efficiënter te werken en meer tijd vrij te maken voor persoonlijk contact met onze klanten. Het maakt ons werk ook veel leuker. Hoewel sommige mensen bang zijn dat banen overbodig zullen worden, geloof ik niet dat dit het geval is. De menselijke interpretatie blijft van groot belang. Juist door AI te combineren met menselijke vaardigheden, kunnen we er optimaal van profiteren.”

Oppassen dat we niet té afhankelijk worden van AI

Roel Gebbinck, Online Marketeer @ PowerKraut: “Als Online Marketeer juich ik de opkomst van slimme AI-tools zoals Bard en ChatGPT toe. Dankzij deze technologieën kunnen we efficiëntere oplossingen implementeren en veel tijd besparen die we weer kunnen investeren in andere zaken.

Echter moeten we oppassen dat de nieuwe generatie marketeers niet te afhankelijk wordt van AI. De menselijke component blijft belangrijk en moet altijd behouden blijven. Het is cruciaal om als marketeer te (blijven) begrijpen hoe het proces is opgebouwd en waar eventuele issues zitten die het resultaat kunnen beïnvloeden. Door AI en menselijk inzicht te combineren, kunnen we deze issues oplossen en ons werk efficiënter maken, zodat we tijd overhouden voor ontwikkelingen, innovaties en het actief meedenken met onze klanten. Ik geloof dat de toekomst hiervan veelbelovend is en we ons moeten blijven ontwikkelen om de technologie succesvol te kunnen integreren in onze werkzaamheden.”

Gefascineerd door wat er nu al kan

Daniël Hoekstra, Online Designer @ PowerKraut: “Ik ben van mening dat AI momenteel vooral efficiëntie en extra mogelijkheden aan onze werkzaamheden toevoegt. Dankzij text-to-image generators zoals Midjourney, Dall•e en Stable Diffusion kunnen we visueel materiaal genereren op basis van slechts een tekstuele opdracht, wat enorm tijdbesparend is. Hoewel het nog geen kant-en-klaar materiaal oplevert en nog niet altijd de menselijke anatomie begrijpt of producten kan nabootsen, is de snelheid waarmee het materiaal gegenereerd wordt een groot voordeel voor designers.

Binnen het PowerKraut designteam maken we nu gebruik van Midjourney om snel schetsen te maken voor concepten, beeldmateriaal te genereren voor moodboards en inspiratie op te doen. Ook maken we gebruik van ChatGPT om prompts te herschrijven voor een betere output in Midjourney en om snel teksten of campagne leuzen te genereren. Ik raad dan ook zeker aan om gebruik te maken van de mogelijkheden, het kan je werkzaamheden versnellen en vereenvoudigen en je in enkele seconden nieuwe ideeën bieden. De enorme ontwikkelingen van de afgelopen maanden maken mij echter zowel enthousiast als huiverig. Het is duidelijk dat AI onze werkzaamheden enorm gaat veranderen en ik ben gefascineerd door wat het nu al kan en hoe het de afgelopen maanden vooruit is gegaan. Maar het is ook niet ondenkbaar dat het in de toekomst onze creatieve werkzaamheden volledig kan overnemen, en dat is iets om in gedachten te houden.”

AI is als een collega waarmee je kunt sparren

Nikky van Veen, Content Marketeer @ PowerKraut: “AI is inmiddels van dagelijkse invloed op mijn werk als Content Marketeer en eigenlijk op elk aspect van marketing. Het biedt ons handvatten om efficiënter en soms ook een stuk sneller te werken. Zo kunnen we het gebruiken bij het oplossen van writersblock, het vinden van zoekwoorden voor SEO-teksten en het bedenken van ideeën voor social media posts. AI tools zijn handig om erbij te hebben als een soort collega waar je mee kunt ‘sparren’.

Hoewel AI ons werk soms makkelijk maakt, is het belangrijk om te beseffen dat het onze functie niet overneemt. We kunnen niet achterover leunen en AI alles laten doen. Het biedt echter wel nieuwe mogelijkheden en kan ons helpen ons werk naar een hoger niveau te tillen. Als marketeer is het van belang om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen binnen ons vakgebied, inclusief de mogelijkheden die AI tools bieden. Je hoeft geen AI-expert te zijn, maar het is wel essentieel om te begrijpen hoe AI ons kan helpen ons werk efficiënter te maken en betere resultaten te behalen.”

Meer weten?

Benieuwd hoe AI jouw dagelijkse werkzaamheden kan beïnvloeden. Wil je meer weten over de mogelijkheden of eens met ons van gedachten wisselen over het toepassen van AI binnen jouw bedrijf? We denken graag met je mee!

Thomas Visser

Hier komt het blogs