Ruud Weekers
Client Manager

Het Opel netwerk uitdagen en klaarstomen voor morgen

De Kraut deelt graag denkkracht met andere automotive marketeers. Dit keer mochten we, als onderdeel van de Opel Dealerbrigade, het Opel netwerk meer vertellen over doelgroepen. We horen namelijk heel vaak: wij richten ons op ‘business to business’ of ‘business to consumer’. Dat is natuurlijk een doelgroep, maar… is ‘business to human’ niet eigenlijk een veel betere doelgroepsegmentatie? Want aan het einde van de dag verkopen we allemaal onze producten en/of diensten aan mensen. Right?

Annemarie van Merrienboer en Thomas Schut over deze kennisdag

“In samenwerking met de Opel Dealerbrigade hebben we hebben een kennissessie opgezet, waarmee we de marketeers binnen het Opel netwerk willen inspireren, maar vooral ook passioneren voor het merk Opel en de wijze waarop wij Opel in de markt willen zetten. Er zijn zoveel kansen en mogelijkheden, voor de hand liggend, maar ook zeker out-of-the-box. Deze kennissessie heeft ervoor gezorgd dat we er actief met elkaar over nadenken. Én het merk Opel op het vlak van branding mooie stappen laten maken. Ook op dealerniveau, online en offline. De groep is uitgedaagd en getriggerd door de verschillende sessies over social media, doelgroepen, alsook de nieuwe Rocks-e. Wij zijn ervan overtuigd dat alle deelnemers na afloop, met eenvoudig toepasbare kennis de deur uit is gestapt en het hen stimuleert om vanaf morgen om te denken als het gaat om Opel en de marketing-activiteiten op lokaal niveau. En dat is ook belangrijk om met ‘one voice’ naar buiten treden en op alle vlakken Opel nu neer te zetten als een German, Approachable, maar vooral ook Exciting brand. Complimenten aan de teams van Powerkraut en DTC. Mede dankzij hun motiverende sessies, zijn de marketeers van het Opel netwerk uitgedaagd en klaar voor morgen!

Bram en Chayenne over het bepalen van doelgroepen

Bram en Chayenne vertelden welke databronnen je als marketeer kunt gebruiken om de perfecte doelgroep voor een campagne te bepalen. Onderbuikgevoel alléén is namelijk niet voldoende. We zeggen niet voor niets meten is weten. Daarom zijn alle kenmerken en interesses van de Opel-rijder opgeschreven en vergeleken met onze beschikbare data. Daarbij is ingezoomd op: leeftijd, geslacht, voertaal en interesses in merken. 

Bram, Online Marketeer

“Een gevoel toetsen aan data. Daar word ik nou echt blij van. Tijdens de kennissessie hebben we samen met de dealers het gevoel op papier gezet en daarna vergeleken met de data. De uitkomst? Het gevoel komt weliswaar redelijk overeen met de data, maar we hebben óók veel nieuwe inzichten verkregen. Mooie kansen om (nieuwe) mensen te benaderen met het merk.”

Chayenne, Projectmanager

“Het was echt leuk om de interactie tussen de dealers te zien. Ze deelden hun eigen inzichten en beeld over de Opel-rijder. Data liet zien dat dit zeker voor een groot deel overeenkomt met de werkelijkheid, maar biedt ook veel nieuwe inzichten en kansen voor de dealers. Dit gaan we zeker meenemen in toekomstige campagnes.”

Nikky over doelgroepen bereiken via social media

Nikky, Content Marketeer: “Social media is about people, not logo’s. Erg toepasselijk. We vergeten soms dat social media niet alleen gaat om het showcasen van nieuwe auto’s in de showrooms. Het gaat om de mensen en het verhaal achter jouw merk. Je kunt de mooiste feed hebben van de wereld, maar als je alleen pusht op verkoop zul je nooit interactie krijgen met je volgers. Met deze boodschap begonnen we de kennissessie, waarin we per kanaal hebben gekeken naar wat wel en vooral níet werkt per kanaal. Met deze tips op zak mochten de dealers direct aan de slag met een social media opdracht. Na deze workshop maken zij 100% de Blitz op hun (eigen) socials.”

Ruud over de Rocks-e brainstormsessie

Ruud, Client Manager: “De nieuwe Rocks-e is een compleet ander product dan waar de Opel dealers momenteel mee werken. Deze citycar richt zich op een geheel nieuwe doelgroep en dat brengt uitdagingen met zich mee. Gen-Z is een doelgroep die momenteel niet bij dealers komt. Maar hoe bereik je ze dan wel? En hoe zorg je dat zij uiteindelijk ook naar de showroom komen? Met deze vragen in het achterhoofd zijn we samen met de dealers gaan brainstormen over de mogelijkheden om deze doelgroep te bereiken én welke boodschap daarbij gebruikt kan worden. Het was een leuke en interactieve sessie met gave ideeën. De resultaten hiervan zien we hopelijk snel terug in de uitingen en campagnes!

Jouw dealernetwerk klaarstomen voor morgen?

Doen we. De Kraut weet namelijk als geen ander hoe we de verbinding tussen importeurs en dealers moeten leggen. Dus wanneer starten we? Geef mij een seintje en we gaan voor je aan de slag.

Ruud Weekers