CASE

Bij de Kraut zijn we gek op innovaties. Samen met Kia-dealer Zeeuw & Zeeuw hebben we daarom een campagne opgezet om de elektrische Kia’s in de spotlight te zetten. Met behulp van kenteken detectie bij Shell tankstations, konden we precies de juiste automobilisten bereiken en hen laten kennismaken met de elektrische modellen van Kia.

Zo werkt kenteken targeting (Vehicle Detection)

Met behulp van de unieke technologie Vehicle Detection, in-house ontwikkeld door CS Digital Media en enkel beschikbaar bij Shell tankstations, konden we precies de juiste autorijders bereiken en hen laten kennismaken met de elektrische Kia’s. Deze technologie maakt hypertargeting en forced exposure binnen Digital Out Of Home (DOOH) mogelijk en is volledig GDPR-proof. Als de gezochte kenmerken aanwezig zijn, wordt de campagne geactiveerd door het gebruik van het pomppistool. Hierdoor ontstaat er een 1-op-1 contact. Met Vehicle Detection kunnen we targeten op kenmerken zoals automerk, leeftijd, catalogusprijs, bouwjaar, voertuigtype en brandstoftype.

Zichtbaarheid vergroten op een effectieve manier

Ons doel was simpel: de zichtbaarheid van de elektrische Kia’s vergroten door de juiste boodschap bij de juiste persoon op het juiste moment te brengen. We richtten ons specifiek op bestuurders die momenteel in een auto van een concurrerend merk rijden. De gewenste kenmerken zijn vooraf geïdentificeerd via de Online Taxatie Module (OTM)-gegevens van Kia en Zeeuw & Zeeuw. Omdat deze autobezitters in het verleden vaak hun auto hebben ingeruild voor een elektrische Kia, beschouwen we hen als potentiële elektrische Kia-rijders.

Zichtbaarheid vergroten op een effectieve manier

We hebben gemeten hoe hoog de kosten waren per vertoning en hoeveel OTM-aanvragen binnenkwamen. De campagne leverde positieve resultaten op! De kosten per vertoning bleven onder de €2. De EV6-video werd het vaakst bekeken, terwijl de andere varianten gelijkmatig werden verspreid. Bij de EV6 en EV9 was de video populairder, terwijl de statische Niro EV-advertentie vaker werd getoond. Het budget voor de Volkswagen Golf werd volledig benut, maar de advertenties voor de Mercedes B en Range Rover verschenen niet bij deze geselecteerde tankstations. We hadden 20 schermen op drie locaties, waarbij de resultaten per locatie varieerden. De Hyundai Kona, Toyota Auris en Volkswagen Golf werden het vaakst geregistreerd in de OTM, met het grootste budget en de meeste impressies voor de Volkswagen Golf en Volvo XC40. In twee maanden tijd steeg het aantal online taxatie aanvragen met 20%.

In tegenstelling tot een aantal andere marketingactiviteiten, die soms weinig meetbaar resultaat opleveren, biedt deze campagne niet alleen zichtbaarheid maar ook waardevolle inzichten. We hebben zeer bruikbare informatie verzameld over vreemd merkrijders bij Shell-stations in de regio. Alleen dit al maakt het voor ons de moeite waard om deze campagne in de toekomst opnieuw in te zetten, bijvoorbeeld bij de introductie van de EV3.

Priscilla Riethoff, marketingcoördinator bij Zeeuw & Zeeuw

De belangrijkste take aways

De campagne op basis van kenteken targeting was succesvol, maar we hebben ook veel geleerd. De keuze van de juiste tankstations is superbelangrijk voor het succes van deze reclamevorm. Er zijn grote verschillen in merken en modellen bij Shell tankstations, wat ons meer inzicht geeft in de activiteit op deze locaties. De investering van minder dan € 2,- per vertoning bleek effectief om een specifieke doelgroep te bereiken. Door deze inzichten mee te nemen, kunnen we toekomstige campagnes nog beter maken en de ROI verhogen.

marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup