CASE
XPENG gaat voor Europese doorbraak met slimme marktstrategie
XPENG, een succesvolle fabrikant van elektrische auto’s, had de ambitie om voet aan de grond te krijgen in Europa. Ze zochten een partner die niet alleen pakkende, visueel sterke content kon maken, maar ook strategisch inzicht kon bieden in de behoeften van lokale markten. Guess what, wij werden die partner! Samen met XPENG werken we zowel op Europees als op Nederlands niveau om het van oorsprong Chinese merk te versterken. Benieuwd hoe wij XPENG hebben geholpen om een consistente, impactvolle merkidentiteit op te bouwen in een competitieve markt? We vertellen je er alles over!
Van merkbekendheid naar marktbetreding
Met de lancering van hun nieuwste model, de XPENG G6, had XPENG als doel om zichzelf stevig te positioneren in Europa met content die opvalt en aanspreekt, maar die ook kan worden aangepast voor meerdere landen. Voor de Nederlandse markt hadden ze bovendien behoefte aan strategisch advies om de markt te leren kennen en de juiste doelgroep te bereiken.
Onze opdracht bestond dus uit twee onderdelen:
- Europa – Creëer content voor de XPENG G6-lancering en pas deze aan voor meerdere markten om een consistente merkidentiteit op te bouwen.
- Nederland – Bied strategische ondersteuning voor de marktintroductie, inclusief doelgroepbepaling en SEO-optimalisatie.

“XPENG is een relatief nieuwe speler op de Europese automarkt. Met als belangrijkste publiekstrekker ‘smart technologie’ werken wij er als team in Amsterdam aan om XPENG in een groeiend aantal Europese landen top-of-mind te krijgen. Natuurlijk is daarbij nog werk aan de winkel, want een merk bouw je niet in één dag, dat is een lange termijn klus. Het is dan fijn als je met een bureau kunt werken dat campagne-assets consistent én in meerdere talen kan opmaken. Powerkraut helpt XPENG daarbij, heeft de denkkracht om ons merk onderscheidend in de markt te zetten en maakt onze campagnematerialen ook nog eens met durf op. De Kraut werkt zo ook aan de merkbekendheid van XPENG.”
Jos van den Bergh, Head of Brand Content & Strategy Europe, XPENG Motors
Creatieve content en diepgaande marktinzichten
We ontwikkelden een op maat gemaakte aanpak voor zowel XPENG Europa als XPENG Nederland, waarbij we contentcreatie combineerden met strategisch inzicht.
Voor Europa: Een merkverhaal dat over grenzen heen gaat
In samenwerking met XPENG Europa creëerden we visuals en copy die de technologie en visie van XPENG duidelijk en aantrekkelijk neerzetten. Door ons te richten op sociale media, advertenties, persmateriaal en beursontwerpen brachten we het merk tot leven. Daarnaast zorgden we ervoor dat de content aansloot bij de verschillende Europese markten, zoals Noorwegen en Scandinavië, zonder afbreuk te doen aan de kern van het merk.
Onze bijdrage aan Europa omvatte:
- Pakkende visuals en copywriting voor de G6-lancering op diverse kanalen.
- Lokalisatie per markt: We zorgden ervoor dat de boodschap consistent bleef, maar pasten deze subtiel aan op cultuur en voorkeuren van verschillende landen. Een goed voorbeeld hiervan is de doorvertaling van Noorse visuals en copy naar andere markten, wat zorgde voor een herkenbare XPENG-ervaring overal in Europa.
Voor Nederland: Strategie en content voor een succesvolle marktintroductie
Voor XPENG Nederland namen we een bredere strategische rol op ons. Naast het ontwikkelen van visuals en copy hielpen we XPENG Nederland ook om hun markt in kaart te brengen. Onze strategie bestond uit doelgroepanalyse, SEO-optimalisatie, en het opzetten van campagnes die aansloten op de Nederlandse consument.
Onze bijdrage aan Nederland omvatte:
- Doelgroeponderzoek voor de XPENG G9: Dit onderzoek hielp XPENG om de belangrijkste kenmerken van hun doelgroep in Nederland te identificeren en hier hun marketing op af te stemmen.
- SEO-audit en zoekwoordenonderzoek: Door een grondige SEO-aanpak hielpen we XPENG om online zichtbaarheid te genereren en relevant verkeer aan te trekken.
- Campagneontwikkeling voor G6 en G9: We ontwikkelden volledige campagnes voor beide modellen, van visuals tot banners en een strategisch stappenplan, wat een solide basis bood voor een geslaagde marktintroductie.

“Ik werk al enkele jaren samen met PowerKraut. Toen ik een jaar geleden verantwoordelijk werd voor de marketing van XPENG, heb ik hen opnieuw ingeschakeld. PowerKraut heeft ons onder andere geholpen bij de lancering van ons nieuwste model en de ontwikkeling van onze DOOH-strategie, met als doel de merkbekendheid van XPENG te vergroten. Het team van PowerKraut schakelt altijd snel, en we kunnen altijd op hen rekenen.”
Kelly van Mechelen , Head of Marketing & PR Benelux, XPENG Motors

Het resultaat: Een sterke marktpositie in Europa en Nederland
Onze samenwerking met XPENG laat zien hoe wij als PowerKraut bijdragen aan de zichtbaarheid en merkpositie van XPENG, door op maat gemaakte content te ontwikkelen en strategisch mee te denken over hun marktaanpak. Voor XPENG Europa hebben we een consistente merkidentiteit gecreëerd die door heel Europa wordt herkend. In Nederland leverden we strategische inzichten en praktische ondersteuning, die essentieel zijn voor hun eerste stappen in een dynamische EV-markt.

Klaar voor groei in een nieuwe markt?
Wil je jouw merk ook sterker in de markt zetten met creatieve content en strategische inzichten zoals we voor XPENG hebben gedaan? Of je nu zoekt naar een krachtige lancering, lokale relevantie, of een diepgaand marktinzicht – de Kraut staat klaar om jouw doelen te realiseren. Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jouw merk kunnen helpen groeien in een dynamische markt.