
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Van platteland naar online marketing landschap
Bij PowerKraut zijn we gek op alles met PK’s, maar van de ‘trekkers’ van John Deere gaat ons Achterhoekse hart nog nét even iets sneller kloppen… Wij zijn fan van deze groen met gele krachtpatsers. En dit innovatieve merk biedt nog veel meer dan dat. We praten met Petra Oldenziel, Marketing Manager bij GroeNoord en Ellen de Ridder, Marketing Manager bij Kraakman, over hun (online) ambities.
De agrarische sector online veroveren
Kraakman en GroeNoord, beiden John Deere dealers, hebben hun krachten gebundeld en gekozen voor een collectieve online marketing aanpak. Petra kent alle ins en outs van de agrarische sector, ze groeide hierin op en is nu vijf jaar werkzaam in de landbouwmechanisatie. Voor Ellen is de sector nog vrij nieuw, maar zij brengt daarentegen maar liefst 14 jaar aan ervaring in de automotive branche met zich mee. Een waardevolle combinatie van kennis moeten ze hebben gedacht. Zeker toen ze elkaar ook nog bleken te vinden in hun ambitie om de agrarische sector op het online vlak te gaan veroveren. Een krachtige samenwerking was geboren.

Hoog tijd voor verandering.
Petra: “In de agrarische sector staat online marketing echt nog in de kinderschoenen. Onze concurrenten doen nagenoeg niets om zichzelf te promoten. Wij hebben wel eens geëxperimenteerd met actiematige campagnes en we merkten dan zeker dat dit effect had. Maar een always-on strategie is iets dat wij nog niet eerder gedaan hebben.”
Ellen: “Door mijn achtergrond weet ik wat er mogelijk is op gebied van online marketing én welke kansen we dus laten liggen. Waar de automotive dealer er echter voor kiest de concurrentie met elkaar aan te gaan, hebben wij juist besloten de samenwerking op te zoeken. We voeren onderling geen strijd met elkaar, maar delen onze kennis en ambities. Met het gewenste effect. Op dit moment staan we nog aan het begin van onze reis, maar we kunnen zowel op dealer- als op importeursniveau online activiteiten gaan oppakken.”
Van gevoel naar feiten
Ellen: “Hoewel wij er al van overtuigd waren dat we onze doelgroep ook online kunnen (en moeten) benaderen, moesten we onze directies en John Deere hier nog van overtuigen. En dat was spannend! Er is namelijk nog geen graadmeter binnen de sector, we zullen dus echt moeten pionieren. Hiervoor hadden we meetbare prestaties en zichtbare resultaten nodig. Het gebruik van data maakt dit mogelijk. Na het inzichtelijk maken van de eerste resultaten zien we dat onze doelgroep zich daadwerkelijk online oriënteert. We kunnen onze overtuiging nu eindelijk met feiten onderbouwen”
Leren van automotive professionals.
Petra: “Wij halen veel inspiratie uit de automotive branche, in deze branche is het wiel namelijk al eerder uitgevonden. Hierdoor zien we kansen voor de agrarische sector en deze kunnen we dankzij het vertrouwen van John Deere gaan uitwerken. Dit geldt ook voor online marketing. We weten wat de mogelijkheden zijn en kunnen nu dezelfde stappen gaan zetten die autodealers al eerder hebben gezet. Dat is wel gaaf! Daarom vinden we PowerKraut ook zo’n waardevolle partner. Jullie hebben zowel de kennis als de specialisten in huis. Online marketing ontwikkelt zich zo snel, dat is voor ons haast niet bij te houden. Bovendien wordt er echt met ons meegedacht, of het nou gaat om John Deere Nederland of om Kraakman en GroeNoord apart. Het feit dat jullie ons compleet ontzorgen in dit traject is erg prettig.”
Ellen: “Daarbij kende ik Frans en Jiske van eerdere samenwerkingen. Ik had om die reden bij voorbaat al vertrouwen in PowerKraut. En dat blijkt gegrond, want we hebben een fijne samenwerking. Vertrouwen is voor ons heel belangrijk, we moeten er vanuit kunnen gaan dat alles goed gebeurt.”
Een innovatieve strategie voor innovatieve producten
PowerKrauts Projectmanager Jiske krijgt een grote lach op haar gezicht als het over John Deere gaat. Ze vertelt je graag waarom: “Bij John Deere moest ik direct aan het grappige Dumpert-filmpje denken en aan de groene ‘trekkers’. Het merk is in de Achterhoek heel bekend, maar ik had er zelf als projectmanager nog geen ervaring mee. Het is een heel ander soort voertuig dan waar we normaal gesproken mee werken. Heel gaaf om te doen! De landbouwsector is vergelijkbaar met de automotive branche van een aantal jaar geleden. Landbouwvoertuigen zijn in de loop der jaren voorzien van de nieuwste technologieën en daar hoort ook een nieuwe doelgroep bij. John Deere heeft een grote naamsbekendheid en een hoge mate van klantloyaliteit. Daar liggen veel kansen. Kansen die we online ook kunnen benutten.”
Jiske: “Samen met Petra en Ellen hebben we de markt en de klantreis in kaart gebracht. Vanuit deze basis konden we aan de slag met een adviesplan voor een periode van drie maanden. Dit adviesplan pitchten we vervolgens aan John Deere (Europa) in Duitsland. Mede doordat we vanuit onze think central, act local visie zowel de belangen van John Deere als van de dealers hebben weten te waarborgen, kregen we daar direct groen licht! Vanuit dit succes hebben we onze samenwerking voortgezet en de kanalen uitgebreid. Een mooi voorbeeld hiervan is de John Deere Winteronderhoudcampagne, want niet alleen auto’s hebben een wintercheck nodig. Ook een tractor moet met enige regelmaat onderhouden worden om te blijven presteren zoals je van hem gewend bent. Klanten van John Deere hebben een e-mail ontvangen met de mogelijkheid direct een onderhoudsafspraak in te plannen. Daarnaast gaan we aan de slag met het Fiscal Year 2022. Een hele mooie uitdaging!”
Realiseren van online ambities
Ook bij Online Marketeer Bram is John Deere in trek: “De voertuigen van John Deere zijn mij zeker bekend. Ik woon buitenaf, daar zien we regelmatig de kenmerkende groen met gele trekker voorbij rijden.”
Bram: “Binnen het online marketing landschap staat de website centraal. We kunnen door middel van advertenties heel veel bezoekers naar de website sturen. Het is echter wel van belang dat we het gedrag van de bezoekers meten. Anders hebben we geen goed beeld van de resultaten. Nadat wij de websites meetbaar hebben gemaakt, zijn we aan de slag gegaan met het opzetten van verschillende campagnes. Vanuit het welbekende see, think, do en care principe hebben we rekening gehouden met verschillende doelgroepen, interessegebieden, voertuigen en rayons waar de dealers zich bevinden. De advertenties zijn daarbij op dealerniveau uitgerold. Dit alles met het doel om meer zichtbaarheid te creëren voor John Deere Nederland en de juiste boodschap over te brengen op een relevant moment.”
“Ik zie veel kansen voor deze sector op online marketinggebied. Zeker nu er nog relatief weinig concurrentie is waar je rekening mee hoeft te houden. De customer journey steekt hier heel anders in elkaar dan we in de automotive branche gewend zijn. Je ziet dat prospects vooralsnog sneller persoonlijk contact opnemen dan dat ze online een proefrit inplannen. De doelgroep is echter wel meer online georiënteerd dan je in eerste instantie misschien zult verwachten. Social media kan hier een belangrijke rol in gaan spelen. Zo zijn we nu al bezig met een dynamische voorraad remarketing campagne. Als prospect X bijvoorbeeld een tractor bekijkt op de website van de dealer, zal hij of zij weer in contact komen met dezelfde tractor middels een advertentie op Facebook.”
Samen het online marketing landschap veroveren?
Wij gaan graag de uitdaging aan. Ook als het een heel ander soort voertuig dan waar we normaal gesproken mee werken. Kom maar op! We are ready.

Jiske van Halteren