Chayenne Hooijer
Projectmanager

Rijd MONO met International Car Lease Holding

Wist je dat het risico op een ongeluk maar liefst 2,5 keer zo groot is als je achter het stuur met je telefoon bezig bent?! In de nieuwe MONO ‘mij niet appen’ campagne van de Rijksoverheid, wordt daarom nogmaals benadrukt hoe gevaarlijk het is om door je smartphone te worden afgeleid in het verkeer. En dat is met 582 verkeersdoden in 2021, nog steeds hard nodig! Van Mossel Privé Lease en J&T Autolease haken hier in samenwerking met ANWB dan ook graag op in en vroeg PowerKraut te zorgen voor de creatieve invulling. Iets wat we met alle liefde doen! Want wij marketeers verkopen weliswaar graag, maar als we de kans hebben de wereld een stukje veiliger te maken, dan laten we die natuurlijk niet schieten.

Over International Car Lease Holding

International Car Lease Holding is met de labels Van Mossel Autolease, Van Mossel Privé Lease, J&T Autolease, DirectLease, Westlease, Kyoto lease en Van Mossel Shortlease & Rent een succesvol aanbieder van autoleasing, verhuur en zorgeloos wagenparkbeheer.

Een terugkerend thema

In samenwerking met de ANWB en hun partner MONO, dragen Van Mossel Autolease en J&T Autolease hun steentje bij aan deze campagne met als doel om bewustwording te creëren omtrent veiligheid in het verkeer. En dan met name door je mobiel niet te gebruiken tijdens het rijden. Overigens een regelmatig terugkerend thema binnen de verschillende labels van ICLH, getuige de verschillende whitepapers die over dit onderwerp online staan en die middels SEA campagnes continu onder de aandacht worden gebracht.

Handsfree adverteren met Spotify

Om aandacht te genereren voor deze campagne zónder dat je op je telefoon hoeft te kijken tijden het rijden, kozen we voor een iets andere invalshoek dan gebruikelijk. Deze campagne is namelijk (volledig handsfree;)) te horen op Spotify. Nu hoeven we je echt niet meer uit te leggen wat Spotify is. Maar we gaan je wel vertellen waarom Spotify een zeer geschikt kanaal is om je doelgroep te bereiken. Het platform kent namelijk vele voordelen:

⚡️ Door te adverteren via Spotify bereik je voornamelijk Spotify Free gebruikers. Zij moeten verplicht advertenties luisteren om gratis gebruik te mogen maken van het platform. Dit betekent dat de completion rate van een advertentie hier erg hoog ligt. Gebruikers kunnen je advertentie namelijk niet skippen.

⚡️ Spotify wordt gezien als een betrouwbaar kanaal met autoriteit. Wanneer jij als adverteerder te horen bent op Spotify, zal men je snel dus ook sneller als betrouwbaar beoordelen.

⚡️ Hoewel je bij Spotify ook gebruik kan maken van een visual met een landingspagina erachter, valt het onder audio advertenties. De meeste mensen luisteren namelijk zonder dat ze tegelijkertijd naar de app kijken (gelukkig maar). Audio advertenties zijn daarom vooral effectief bij het genereren van awareness. Wil je meer website bezoekers trekken? Dan is Spotify wellicht niet the place to be.

Om vooraf even bij stil te staan: Wanneer je gaat adverteren via Spotify, is het handig om je af te vragen of jouw doelgroep wel tot de Spotify Free user behoort. Verkoop je exclusieve luxe producten? Dan is het niet aannemelijk dat jouw doelgroep de gratis versie van Spotify gebruikt en is het slim een ander kanaal te kiezen.

Materialen en boodschap

De boodschap voor deze specifieke campagne rondom bewustwording luidt: rijd bewust, rijd ongestoord. Benieuwd hoe dit klinkt? Luister dan de advertentie hieronder.

Resultaten van de mono campagne

Een blik op Analytics leert ons dat deze campagne met name awareness creëert en in mindere mate zorgt voor clicks. Of dat een campagne succesvol maakt of niet ligt natuurlijk aan je doelstelling. In dit geval is awareness gelukkig juist wat we voor ogen hadden! Deze MONO advertentie is gedurende de looptijd 300.000 keer afgespeeld. Zoals eerder genoemd is een voordeel van adverteren via Spotify dat de advertentie niet skippable is. Een zeer groot deel van deze 300.000 impressies, namelijk 292.000, is helemaal tot het einde afgespeeld. De mensen die hem wel hebben ‘geskipt’ sluiten de app af tijdens het afspelen. De totale kosten voor deze campagne bedroegen om en nabij de € 2600. Een snelle rekensom leert ons dus dat de gemiddelde CPM ongeveer €8 – €9 bedraagt. Een prima score voor audio, want meestal ligt dit bedrag hoger.

Wil jij ook aan de slag met adverteren via Spotify?

Ben jij ook ready om meer uit Spotify te halen dan alleen luisteren naar je lievelingsmuziek of je favoriete podcast? Wij dagen je uit het eens toe te voegen aan je middelenmix bij je volgende campagne. De Kraut staat al voor je in de startblokken!

Chayenne Hooijer