Restart your engines

In maart 2020 ging de wereld op slot. En hoewel showrooms officieel nog een hele tijd geopend waren, werden Nederlanders opgeroepen thuis te blijven. De gevolgen voor de autobranche waren enorm en lange tijd onduidelijk. De één besloot af te wachten, de ander koos ervoor zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Louwman Exclusive ging voor het laatste en keek vooruit. Terwijl de showrooms steeds leger werden, begonnen ze na te denken over het moment waarop weer meer klanten fysiek zouden terugkeren.

Restart your engines

Louwman Exclusive: autoliefde moet je vooral beleven

Voor elke autokoper geldt: beleving speelt een belangrijke rol. De auto bekijken, voelen, testen. Louwman Exclusive omschrijft zich dan ook als een leverancier van vrijheid en onafhankelijkheid. Het domein van het individu. Iedereen die de indrukwekkende showroom eens bezocht heeft, kan beamen dat hier jongens- (en meisjes-) dromen werkelijkheid worden. Vanuit deze kernwaarden is de campagne Restart your engines ontstaan. Als de zon na een regenachtige periode, letterlijk en figuurlijk.

Van idee tot concept

Dianne, Projectmanager bij PowerKraut: “Eén van de belangrijkste kaders van deze campagne, is om op een positieve manier het bezoek aan Louwman Exclusive weer te stimuleren. Op een gepaste wijze, want corona is zeker nog niet voorbij en we hebben een moeilijke periode achter de rug. We zijn gestart met het neerzetten van de sfeer van de campagne en een bijbehorende campagnenaam. Van alle ideeën sprak Restart your engines ons meteen aan; het gevoel van ‘we mogen weer’ mét een knipoog naar autorijden. In de automotive ligt vaak een nadruk op actie en prijzen, dat was in deze tijd minder gepast geweest en sluit ook niet aan bij een merk als Louwman Exclusive. We willen met name dat de bezoeker zich weer welkom voelt om langs te komen.”

“Het meest belangrijke voor deze campagne is dus ‘sfeer en gevoel’. Het gevoel van vrijheid. Een licht briesje, de opkomende zon zien. Met frisse moed een nieuw pad bewandelen vol kansen. Om die reden zijn we begonnen met een moodboard dat als leidraad heeft gediend voor alle visuele content”, vertelt Daniël, Online Designer. Starten met verschillende moodboards geeft sturing voor de uitwerking van de campagne. Het ontwikkelen van een campagnebeeldmerk is een creatief proces, dit vormt hét beeld van je campagne en het is daarom belangrijk dat deze goed aansluit bij het doel en je merk. Bovenstaand moodboard is het uitgangspunt geworden voor de sfeer van de campagne voor Louwman Exclusive.

Daniël: “Het campagnebeeld in deze campagne moet symbool staan voor de nieuwe periode die aanbreekt. Daarom hebben we gekozen voor een lege weg die de horizon tegemoet gaat onder het aanzicht van de opkomende zon. Om het gevoel zoveel mogelijk over te brengen en een elegant geheel te creëren, hebben we daar minimalistisch en luchtig een lijnenspel en tekst aan toegevoegd.” Al snel evolueerde het campagnebeeld in een video, waar de bijzondere merken van Louwman Exclusive uiteraard onderdeel van zijn.

Een uniek en eigen concept, zowel in beeld als middelen

Omdat de campagne een warm welkom biedt voor zowel sales- als after-sales activiteiten, hebben we gehele website louwmanexclusive.nl in het campagnethema gegoten. Zo maken we slim gebruik van de bestaande processen en is er in veel pagina’s een herkenbare link tussen de campagnemiddelen en landingspagina te vinden. “We hadden als designers enorm veel vrijheid bij dit project om onze creativiteit volop te benutten”, noemt Daniël met veel enthousiasme. “Dit heeft geleid tot een unieke campagne, zowel in beeld als in middelen. Zo hebben we voor het eerst video geïntegreerd in onze banners om het gevoel nog meer over te kunnen brengen.”

De banners zijn ingezet op de, onder de (potentiële) Louwman Exclusive-rijders, meest populaire websites. Naast datasegmentatie is in deze campagne geofencing toegepast, in onze ogen één van de meest interessante trends in 2021 om in te zetten. Met deze techniek wordt gebruik gemaakt van location-based marketing. De plek die je zowel zakelijk als privé bezoekt, kan veel vertellen over jou als persoon en gedrag. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van een evenement, openbare locatie of specifieke winkel. Heeft iemand de locatie binnen de virtuele hekken bezocht, dan is retargeting voor langere periode mogelijk door middel van display adverteren.

Onze tip voor het treffen van voorbereidingen voor heropening van de showroom? “Probeer niet enkel te denken aan voordeelbedragen en verkoopcijfers bij marketing campagnes, maar speel in op het gevoel van de consument. Zorg ervoor dat de consument zich kan herkennen in jouw boodschap, zoals het elkaar weer kunnen omhelzen. Helemaal losgaan op een festival. Het ‘Yes! Het leven gaat weer verder!’ gevoel.”

Veel creatieve vrijheid leidt tot de mooiste resultaten

Daniël: “Mijn persoonlijke passie zit in het creëren van beelden die een verhaal vertellen. En wat dit project zo gaaf maakt, is dat er de ruimte was om die aandacht niet alleen in het campagnebeeld te stoppen, maar in alle visuals en elk detail. Hetgeen in mijn ogen heeft geleid tot een prachtig visueel geheel dat echt spreekt.”

Powered by Dianne

Een nieuwe auto is één van de grootste aankopen die je in je leven doet. De Customer Journey is complex, duurt soms maanden en vindt voor het grootste gedeelte online plaats. Daarin kunnen wij het verschil maken, waarin we samen met onze klanten bouwen aan een sterk merk. Dat doe je bij PowerKraut niet alleen, er staat een indrukwekkend team met specialisten en fijne collega’s achter je waarvoor geen uitdaging te groot is.

Dianne van der Veen

Marketing & Communicatie Adviseur
Neem contact met ons op
Powered by Dianne
Hier komt het case showcase block