Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
Pinterest voor de mobiliteitsmarketeer
Het sociale platform Pinterest, een digitaal prikbord vol inspirerende pins, groeit niet alleen hard in gebruikersaantallen. De interesse van commerciële partijen wordt ook meer en meer gewekt. Adverteren op Pinterest blijkt namelijk behoorlijk lucratief. Advertenties mengen zich haast onopgemerkt tussen niet commerciële pins, waardoor ze geen irritatie opwekken bij gebruikers, in tegenstelling tot pop-ups of banners. Je kunt kiezen voor organische marketing, waarbij de focus ligt op het optimaliseren van je pins voor betere resultaten, maar je kunt sinds kort ook kiezen voor betaalde advertenties waarbij je betaalde Pins plaatst. Onlangs startten DS Automobiles Nederland en PowerKraut een pilot op dit populaire platform.
Dit is pinterest
Pinterest, een samentrekking van de engelse woorden pinnen en interest, is een social platform dat anders is dan andere bekende sociale kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Het is namelijk een visuele zoekmachine dat functioneert als een digitaal prikbord vol inspiratie. Er zijn miljarden pins (ofwel visuals) te vinden op dit platform, over de meest uiteenlopende onderwerpen. Door middel van trefwoorden kun je zoeken naar wat je maar wil, om vervolgens eindeloos door te klikken op vergelijkbare pins. Heb je iets gevonden dat je wil bewaren voor een later moment? Dan kun je de pin toevoegen aan een door jezelf aangemaakt bord, denk bijvoorbeeld aan een bord voor recepten of voor je droomauto’s. Op basis van jouw interesses worden bij herhaaldelijk gebruik op je startpagina pins, personen en bedrijven getoond.
Zelf een bord op pin aanmaken
Iedereen kan op Pinterest een profiel aanmaken en pins toevoegen. Pins kunnen afbeeldingen, video’s of producten zijn. Het werkt heel simpel. Upload een afbeelding of video, voeg een titel en beschrijving toe en (heel belangrijk) een link naar je website. Juist door die link genereer je namelijk traffic naar je site! Voeg tot slot de pin eventueel nog toe aan een bord. Maak bijvoorbeeld een bord per model, per merk of gelinkt aan aftersales. Wil je meer tonen dan een afbeelding of video? Dat kan! Gebruik hiervoor een ideepin. Hiermee kun je meerdere afbeeldingen, video’s en teksten toevoegen aan een pin. Zeer geschikt voor een model introductie bijvoorbeeld. Laat de auto door middel van een ideepin van buiten én van binnen zien.
Ook niet onbelangrijk: de content die je op Pinterest plaatst blijft bestaan en zal dus nog langere periode organisch zichtbaar blijven. Bij Pinterest ligt de houdbaarheid van content een stuk hoger dan op andere social media kanalen, omdat ook oudere pins vertoont worden bij relevante zoekopdrachten.
Shop een auto met een Pinterest Winkel
Naast de mogelijkheid om een url/link toe te voegen aan je pin, kun je ook online een winkel inrichten voor je producten. Er zijn echter wel richtlijnen voor verkopers verbonden aan een Pinterest winkel. Zo moet de pin bijvoorbeeld actuele (minder dan 24 uur oude) en accurate info bevatten over de prijs en de voorraadstatus van een product. Voordat je kunt beginnen met het inrichten van je winkel moet er de Catalogi ingesteld worden. De Catalogi is een tool voor de gegevens opname van producten feed, voor bedrijven die hun producten online verkopen. Daarna kun je de volgende stappen doorlopen om een winkel te maken:
- Een website claimen op Pinterest
- De Pinterest-tag installeren
- Jouw productenfeed voorbereiden
Dit is pinterest advertising
Het is binnen Pinterest sinds kort mogelijk om extra zichtbaarheid en verkeer te genereren middels betaalde advertenties. Adverteren op Pinterest is in Nederland relatief nieuw en gaat ook iets anders in zijn werk dan de ‘reguliere’ manier van adverteren. Zoals gezegd typeert het platform zich doordat deze volledig content gedreven is, voor super commerciële of schreeuwende advertenties is dus geen plek. Ook als het om betaald adverteren gaat, is op Pinterest inspireren met je merk het allerbelangrijkste. Gelukkig leent de mobiliteitsbranche zich hier perfect voor.
De vijf voordelen van pinterest ads
Hoewel Pinterest door haar leden doorgaans niet op dagelijkse basis wordt gebruikt, zoals bij veel andere sociale platformen wel het geval is, groeit het aantal gebruikers enorm. Samen met TikTok (nog zo’n platform om in de gaten te houden) hadden ze in 2021 de grootste toename van het aantal gebruikers. En er zijn meer goede redenen om te adverteren op Pinterest
1. Het bereik op Pinterest is erg groot
Volgens onderzoek door Newcom gebruiken 4,2 miljoen Nederlanders Pinterest en is het dagelijks gebruik met 10% gestegen. Van de gebruikers is 79% vrouw. 80% gebruikt de app op een mobiel apparaat. Goed om te weten: 77% van de gebruikers geeft aan een nieuw merk of product te hebben ontdekt via Pinterest.
2. Gedetailleerde targeting
Een interessant aspect van Pinterest is de hoge mate van segmentatie in interesses. Van huisdierenfotografie tot aan de avocado, waarna je zelfs die weer kunt onderverdelen in subcategorieën. Je kunt ook targeten op basis van leeftijd, gender, locatie en taal. Net als bij Facebook kun je een vergelijkbare doelgroep toevoegen, een act-a-like of look-a-like-doelgroep.
3. De costs per click zijn relatief laag
Volgens Pinterest is adverteren op dit platform 2,3 keer efficiënter per conversie dan adverteren op andere social media. Bovendien behaal je een 2 keer hoger rendement op advertentie-uitgaven voor retailmerken, vergeleken met andere social media.
4. Zichtbaar in de oriëntatiefase
Op Pinterest zijn gebruikers op zoek naar ideeën of inspiratie over specifieke onderwerpen. Je kunt jouw potentiële klant dus al vroeg in de customer journey vangen en relevante informatie bieden. Door slim gebruik te maken van dit kanaal wordt je wellicht al meegenomen in het overwegingsproces en vergroot je zo de kans dat de uiteindelijke keuze op jouw product valt.
5. Eenvoudig gebruik & inzicht in statistieken
Houd eenvoudig prestaties bij om advertenties te optimaliseren. Wanneer de campagne afloopt, ontvang je een uitgebreid overzicht met meetrapporten en geavanceerde statistieken.
DS automobiles Nederland start een pilot
Omdat er tot op heden vrijwel geen mobiliteits adverteerders actief zijn op Pinterest, besloot PowerKraut samen met DS Automobiles Nederland een pilot op te zetten.
Het van origine Parijse merk DS Automobiles brengt haute couture naar de autowereld. Een merk dat staat voor raffinement en innovatie. DS is niet alleen een automerk. Het is een visuele beleving dat zich (meer dan) perfect leent voor een content gedreven platform als Pinterest. Om te beginnen is er een brede doelgroep getarget, die matcht met de bestaande doelgroep van DS. Hiervoor zijn er enkele relevante interessegroepen binnen Pinterest naast het algemene DS profiel gelegd.
Dianne, Marketing & Communicatie Adviseur PowerKraut:
“Pinterest is mijn go-to voor inspiratie. Sinds in 2019 adverteren op dit platform ook in Nederland mogelijk is, zijn betaalde posts in toenemende mate onderdeel geworden van de organische content. Soms heb je niet eens door dat je naar een advertentie kijkt, wat naar mijn mening ook direct de kracht is van het platform.”
Het resultaat: meer dan 2 miljoen impressies
In een periode van 2 maanden resulteerde de Pinterest campagne, door collectieve, lokale inzet van de Nederlandse dealers, in meer dan 2 miljoen impressies verdeeld over het gehele land. 3,7% hiervan ontstond volledig organisch tijdens de advertentieperiode. Een interessante bijkomstigheid. Dianne: “Beoordelen we de gemiddelde kosten per klik, dan liggen deze in verhouding niet lager dan een kanaal als Facebook. Echter, kijken we naar het bereik dat we realiseren met deze budgetten, dan halen we binnen Pinterest tot wel 3 keer méér impressies dan binnen Facebook met een vergelijkbaar budget.”
Het eindresultaat? Positief! Maar ook leerzaam en, zoals dat een pilot betaamd, soms verrassend. Zo is de verhouding mannen versus vrouwen meer evenredig dan op voorhand gedacht gezien de man/vrouw verdeling in Pinterest gebruikers. Onlangs is er vanwege de goede resultaten besloten een 2e campagne te lanceren. En dat niet alleen, het platform biedt wat DS Automobiles betreft zelfs kansen voor een always-on toepassing.
Ook miljoenen impressies behalen?
Wil je zelf ook aan de slag met Pinterest of Pinterest advertising? De Kraut denkt graag met je mee! Neem contact en we gaan direct voor je aan de slag.
Dianne van der Veen