
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Opel dealers navigeren hun klanten direct richting de showroom met behulp van Waze
Als marketeers weten we maar al te goed dat het steeds moeilijker wordt om op te vallen bij onze doelgroep. Maar laat dat nu net de reden zijn waarom we zo enthousiast zijn over Waze! Deze GPS-navigatie-app van Google heeft namelijk gloednieuwe advertentiemogelijkheden geïntroduceerd die mobiliteitsmarketeers de kans bieden om op te vallen als nooit tevoren en hun klanten rechtstreeks naar hun showroom te leiden. Ben jij ook benieuwd naar de verschillende campagnedoelen en advertentieformaten van Waze? Lees dan snel verder en ontdek hoe je deze krachtige tool optimaal kunt benutten voor jouw marketingstrategie.
Zo kun je via Waze adverteren als mobiliteitsmarketeer
Waze is een GPS-navigatie-app van Google, die wereldwijd door meer dan 140 miljoen mensen wordt gebruikt. In Nederland alleen al heeft de app in 2022 meer dan 700.000 gebruikers. Voor mobiliteitsmarketeers biedt de app nieuwe kansen om hun doelgroep te bereiken en direct naar hun showroom te leiden. In dit artikel bespreken we de verschillende campagnedoelen, advertentieformaten van Waze en delen we een voorbeeld van een succesvolle campagne.
De verschillende campagnedoelen en advertentieformaten van Waze
Net als bij andere advertentieplatformen zoals Facebook of LinkedIn ads, moet je bij Waze ook het doel van je campagne bepalen voordat je begint. Je kunt kiezen uit vier campagnedoelen: store visits, website visits, brand & location awareness of calls. Daarna kun je kiezen uit vier verschillende advertentieformaten:
Takeover: een digitaal billboard dat wordt getoond wanneer de gebruiker ten minste 4 seconden stilstaat binnen de (vooraf ingestelde) straal rondom de showroom.
Arrows: een pijl met jouw logo die verschijnt wanneer de gebruiker de app opent en in de buurt van jouw showroom is. Door hierop te tikken, krijgt de gebruiker meer informatie en een call-to-action.
Pins: een pin die verschijnt wanneer de gebruiker langs jouw showroom rijdt. De gebruiker kan hierop klikken om de snelste route naar jouw showroom te krijgen.
Search: een advertentie die wordt getoond wanneer gebruikers zoeken op jouw bedrijfsnaam of op bedrijfscategorieën zoals autodealer of autoverhuur.
Waze als onderdeel van de klantreis voor de Opel Mokka-e
Om de mogelijkheden van Waze te verkennen, heeft De Kraut Waze ingezet als onderdeel van de subsidiecampagne voor de Opel Mokka Electric. Met een Takeover advertentie werden gebruikers geattendeerd op de overheidssubsidie van € 2.950, die door Opel nog eens verdubbeld werd. De advertentie bevatte een ‘save for later’ knop, waarmee gebruikers de advertentie konden opslaan en later opnieuw konden bekijken:

Resultaten van de campagne
De campagne heeft veel zichtbaarheid gegenereerd voor de drie Opel dealers, met in totaal 34 locaties. De advertenties werden 334.142 keer vertoond in de app en er werden 5.672 engagements behaald, zoals clicks, navigaties en calls. De advertenties hebben uiteindelijk geleid tot 371 navigaties naar de Opel vestigingen.
Bram Borkes – Online Marketeer @ PowerKraut: “Het is interessant om te zien dat gebruikers van Waze door een advertentie ergens naartoe navigeren. Deze manier van adverteren kan erg waardevol zijn om bezoekers naar de showroom te trekken. Zo kan het een effectieve manier zijn om te adverteren op speciale dagen, denk bijvoorbeeld aan een ‘geopende showroom advertentie’ op 2e paasdag om spontane bezoekers te trekken.”
Ga aan de slag met Waze!
Als mobiliteitsmarketeer kun je met deze app nieuwe kansen creëren om jouw doelgroep te bereiken en naar jouw showroom te leiden. Houd jouw merk en locatie top-of-mind bij gebruikers van Waze. Wil je meer weten over de mogelijkheden van Waze voor jouw showroom? De Kraut navigeert graag op je route naar succes!

Chayenne Hooijer