Transportweg 3
7007 CL Doetinchem
Transportweg 3
7007 CL Doetinchem

Kennis bijtanken

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang smaakvolle cases, blogs en het laatste automotive marketing nieuws. Meld je aan!

Op weg naar je eigen merk

Het is inmiddels duidelijk dat de rol van de dealer enorm aan het veranderen is. Het afgelopen jaar is de digitale revolutie in een stroomversnelling geraakt. Zo heeft Volvo aangekondigd dat zij zich in 2030 alleen nog gaan richten op online verkoop van auto’s. Daarnaast zorgt consolidatie binnen het automotive landschap voor een snelle afname van het aantal dealercontracten. Voor veel familiebedrijven, die sinds jaar en dag een begrip als merkdealer zijn, is het moment daar om een nieuwe stip op de horizon te zetten. Denk hierbij aan het toevoegen van een onderhouds- of ocassionformule aan het portfolio, maar natuurlijk ook aan het (uit)bouwen van je eigen merkidentiteit.

Op weg naar je eigen merk

Een begrip in de regio sinds 1924

Dat het belangrijk is om aan je eigen merk te blijven bouwen geldt ook voor  familiebedrijf Liewes Roden. Voorheen voerde zij alleen het merk Opel, maar voegen nu CarSelexy en Bosch Car Service toe aan hun merken. Liewes Roden bestaat al meer dan 97 jaar en is daarmee een begrip in de regio. Hun historie onderscheidt zich door zijn prachtige historie die met de tijd mee is gegaan. Zij zijn er voor elke generatie. Voor jong en oud. Inmiddels is de vierde generatie Liewes werkzaam, heeft de (online) showroom een make-over gehad en zijn ze actief op social media. Kwaliteit, service en aandacht staat in hun bedrijfsfilosofie centraal. Dus ook in de rebranding.

Nieuw logo

Tijdens een gezamenlijke brainstormsessie hebben we met Liewes Roden de look & feel bepaald voor het logo en de huisstijl. Uitkomst: een op zichzelf staande branding met een volwassen/premium uitstraling, die niet gerelateerd is aan hun huidige merken. Momenteel hanteren ze nog veelal de Opel huisstijl, maar om groei en ontwikkelingen mogelijk te maken, wordt hier nu bewust van afgezien. Op basis hiervan zijn we aan de slag gegaan en hebben we in eerste instantie een vel met verschillende richtingen uitgezet. Omdat je met premium nog vele kanten op kan gaan, is er gevarieerd van sierlijke ronde vormen, tot strakke zakelijke vormen. Logo’s met een beeldmerk in de vorm van een monogram en logo’s die enkel bestaan uit een woordmerk.

Hier zat direct een unanieme voltreffer tussen, waar we vervolgens mee verder zijn gegaan.

Nieuwe huisstijl

De volgende stap: een volwaardige huisstijl. Met het logo voor 90% bepaald zijn we gaan kijken naar kleurgebruik, typografie en fotografie. Ook hierin hebben we weer verschillende richtingen uitgezet, met variaties op het gekozen logo. Van een hele premium uitstraling met ingetogen donkere tinten, tot een kleurenpalet met een vrolijke noot om ook de klantvriendelijke kant van Liewes Roden tot uiting te brengen. 

Na een aantal rondes bijschaven en overleggen zijn we gezamenlijk tot een zakelijk blauw kleurenpalet, met krachtige donkere tonen gekomen. Een modern, strak en leesbaar lettertype zonder tierelantijntjes en een ingetogen stijlvolle fotografie. 

“In verband met de nieuwe ontwikkelingen in ons bedrijf waren we op zoek naar een nieuwe huisstijl. Vanaf het eerste gesprek waar alle wensen zijn besproken, tot aan de oplevering en daarna is alles super goed en vlot gelopen. Het is precies zo geworden zoals wij voor ogen hadden en ook is er goed meegedacht. We zijn erg tevreden met deze samenwerking en resultaat.”

Hendrik Liewes, Directielid Liewes Roden

Stappenplan rebranding

Van geel naar paars

Liewes Roden is niet de enige die zijn gele kleuren heeft ingeruild voor een eigen look & feel. PowerKraut is heeft sinds begin juni ook een gehele make-over gehad. Alleen onze collega’s zijn hetzelfde gebleven maar de rest volledig op de schop gegaan. Allereerst hebben we onze eigen identiteit bepaald en daarbij uit tientallen namen PowerKraut gekozen die hier bij past. Spicy en zeker niet standaard. Door naar onze visuele identiteit. Hierin hebben we verschillende routes bewandeld. Je bent namelijk zelf je meest kritische klant. Eenmaal tevreden zijn we begonnen met het doorvoeren van PowerKraut in onze communicatie en op 6 juni was het dan zover: de lancering! En nu een aantal maanden verder zijn we nog steeds op weg om het brand PowerKraut te activeren.

Voordat we aan dit proces begonnen wisten we dat dit enorm ambitieus zou zijn. Maar dit is precies hoe wij zijn. En voor wie wij er willen zijn. Voor autoretailers met ambitie. Heb jij ook de ambitie om te bouwen aan een sterkere brand of wil jij aan de slag met de rebranding van jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee.

Powered by Daniël

Het (opnieuw) bepalen van je logo en huisstijl is een belangrijk moment. De huisstijl is de visuele presentatie van je bedrijf of organisatie naar de buitenwereld. De huisstijl dient een goede afspiegeling te zijn van je bedrijf en kan de identiteit versterken. Als de uitstraling niet overeenkomt met je identiteit, geef je potentiële klanten een verkeerde boodschap. Mijn collega’s en ik helpen je hier graag bij.”

Daniël Hoekstra

Online Designer
Neem contact met ons op
Powered by Daniël

Snel resultaten geboekt door kennis

“Wij hebben gekozen voor marketing automation, omdat we onze berichten zonder te overdrijven willen personaliseren. Het doel is om relevant te zijn voor onze klanten en extra waarde toe te voegen. Tijdens de implementatie en inrichting hiervan hebben wij gretig gebruik gemaakt van de kennis binnen PowerKraut. Hierdoor hebben we snel resultaten geboekt. De issues werden vakkundig verholpen door de specialisten”.

Jan-Willem Lamers

Teamleider Marketing bij a-point
Hier komt het case showcase block