PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Op weg naar je eigen merk
Het is inmiddels duidelijk dat de rol van de dealer enorm aan het veranderen is. Het afgelopen jaar is de digitale revolutie in een stroomversnelling geraakt. Zo heeft Volvo aangekondigd dat zij zich in 2030 alleen nog gaan richten op online verkoop van auto’s. Daarnaast zorgt consolidatie binnen het automotive landschap voor een snelle afname van het aantal dealercontracten. Voor veel familiebedrijven, die sinds jaar en dag een begrip als merkdealer zijn, is het moment daar om een nieuwe stip op de horizon te zetten. Denk hierbij aan het toevoegen van een onderhouds- of ocassionformule aan het portfolio, maar natuurlijk ook aan het (uit)bouwen van je eigen merkidentiteit.
Een begrip in de regio sinds 1924
Dat het belangrijk is om aan je eigen merk te blijven bouwen geldt ook voor familiebedrijf Liewes Roden. Voorheen voerde zij alleen het merk Opel, maar voegen nu CarSelexy en Bosch Car Service toe aan hun merken. Liewes Roden bestaat al meer dan 97 jaar en is daarmee een begrip in de regio. Hun historie onderscheidt zich door zijn prachtige historie die met de tijd mee is gegaan. Zij zijn er voor elke generatie. Voor jong en oud. Inmiddels is de vierde generatie Liewes werkzaam, heeft de (online) showroom een make-over gehad en zijn ze actief op social media. Kwaliteit, service en aandacht staat in hun bedrijfsfilosofie centraal. Dus ook in de rebranding.
Zo kwam het nieuwe logo van Liewes roden tot stand
Tijdens een gezamenlijke brainstormsessie hebben we met Liewes Roden de look & feel bepaald voor het logo en de huisstijl. Uitkomst: een op zichzelf staande branding met een volwassen/premium uitstraling, die niet gerelateerd is aan hun huidige merken. Momenteel hanteren ze nog veelal de Opel huisstijl, maar om groei en ontwikkelingen mogelijk te maken, wordt hier nu bewust van afgezien. Op basis hiervan zijn we aan de slag gegaan en hebben we in eerste instantie een vel met verschillende richtingen uitgezet. Omdat je met premium nog vele kanten op kan gaan, is er gevarieerd van sierlijke ronde vormen, tot strakke zakelijke vormen. Logo’s met een beeldmerk in de vorm van een monogram en logo’s die enkel bestaan uit een woordmerk. Hier zat direct een unanieme voltreffer tussen, waar we vervolgens mee verder zijn gegaan.
Het resultaat: een nieuwe huisstijl
De volgende stap: een volwaardige huisstijl. Met het logo voor 90% bepaald zijn we gaan kijken naar kleurgebruik, typografie en fotografie. Ook hierin hebben we weer verschillende richtingen uitgezet, met variaties op het gekozen logo. Van een hele premium uitstraling met ingetogen donkere tinten, tot een kleurenpalet met een vrolijke noot om ook de klantvriendelijke kant van Liewes Roden tot uiting te brengen. Na een aantal rondes bijschaven en overleggen zijn we gezamenlijk tot een zakelijk blauw kleurenpalet, met krachtige donkere tonen gekomen. Een modern, strak en leesbaar lettertype zonder tierelantijntjes en een ingetogen stijlvolle fotografie.
Het is precies zo geworden zoals wij voor ogen hadden en ook is er goed meegedacht. We zijn erg tevreden met deze samenwerking én het resultaat.
Hendrik Liewes – Directielid Liewes Roden
Van geel naar paars
Liewes Roden is niet de enige die zijn gele kleuren heeft ingeruild voor een eigen look & feel. PowerKraut heeft sinds een tijd ook een gehele make-over gehad. Alleen onze collega’s zijn hetzelfde gebleven maar de rest volledig op de schop gegaan. Allereerst hebben we onze eigen identiteit bepaald en daarbij uit tientallen namen PowerKraut gekozen die hier bij past. Spicy en zeker niet standaard. Door naar onze visuele identiteit. Hierin hebben we verschillende routes bewandeld. Je bent namelijk zelf je meest kritische klant. Eenmaal tevreden zijn we begonnen met het doorvoeren van PowerKraut in onze communicatie en op 6 juni 2021 was het dan zover: de lancering! En nu meer dan een jaar verder zijn we nog steeds op weg om het brand PowerKraut te activeren. Voordat we aan dit proces begonnen wisten we dat dit enorm ambitieus zou zijn. Maar dit is precies hoe wij zijn. En voor wie wij er willen zijn. Voor mobiliteitsaanbieders met ambitie.
Wil jij jouw merk sterk (her-)positioneren?
Heb jij ook de ambitie om te bouwen aan een sterkere brand of wil jij aan de slag met de rebranding van jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee.
Dianne van der Veen