CASE

In een tijd van constante verandering is het voor mobiliteitsaanbieders essentieel om te evolueren. Vaneman, een lokale speler op de markt van fietsen, auto’s, verzekeringen en service, begrijpt dat ze vooruit moeten kijken en dat een herkenbaar merk hun lokale positie versterkt. Samen hebben we een uniforme merkidentiteit en bijbehorende website gerealiseerd, die aansluit bij hun ambitie: klanten laten wegrijden met een lach.

Van verschillende labels naar een sterke eigen identiteit

Vaneman is een officiële Kia-dealer met een eigen Vaneman Occasions-label. Daarnaast openden ze vorig jaar hun eigen Bike Store. Communicatie vanuit de verschillende labels, met elk hun eigen identiteit en huisstijl, maakte het moeilijk om merkherkenning en onderscheidend vermogen op te bouwen. Daarom werd er besloten om in de volgende fase te groeien vanuit één sterk merk: Vaneman. Een uitdaging die ze voor hebben gelegd aan de Kraut.

Een sterke lokale relevantie opbouwen onder het Vaneman merk, in plaats van communiceren vanuit verschillende labels met elk hun eigen identiteit, vergt een heroverweging van de merkstrategie. Maar het vereist ook een gerichte inspanning om een diepe band op te bouwen met de lokale gemeenschap. Bovendien was de online showroom toe aan een make-over. Niet alleen om met de markt mee te bewegen, maar ook om aan de behoeften van de consument te blijven voldoen. Er lagen dus nogal wat uitdagingen op tafel, die we graag samen aangingen!

De ambitie van Vaneman waarmaken

Frank Vaneman: “De samenwerking met PowerKraut vind ik erg fijn. En wat mij betreft zijn we net begonnen. We zijn gestart met het uitspreken onze ambities en van daaruit kun je denken: ‘we gaan een simpele website bouwen’. Maar bij ons gaat het verder dan dat. Wij willen onze ambities daadwerkelijk waarmaken. Zorgen dat iedereen bij ons wegrijdt met een lach, zowel online als offline. Als marketeer kun je vaak zweverig beginnen, maar bij PowerKraut is het strak geregeld. De communicatie is aangenaam, we halen deadlines en blijven binnen budget. Een fijne partner om samen de toekomst mee in te gaan.”

We houden van oplossingen

De nieuwe merkidentiteit is toegepast op alle labels en producten. En ook de nieuwe website biedt bezoekers nu één centraal startpunt voor alle diensten van Vaneman.

Positionering & huisstijl
Een uitgebreid positioneringstraject is doorlopen om de merkbelofte van Vaneman te definiëren en een vernieuwde huisstijl te ontwikkelen die in lijn is met hun propositie. Dit traject vereist het maken van duidelijke, soms uitdagende, keuzes met betrekking tot het onderscheidend vermogen van het merk. In nauwe samenwerking met de directie en marketingafdeling is het merk Vaneman grondig onderzocht en bekeken vanuit het perspectief van de klanten.

Merkstrategie
Vaneman wil beter vooruit plannen en ondersteuning bij marketingbeslissingen. Daarom is de huidige situatie geëvalueerd op basis van verkoopdoelen en prestaties, zowel offline als online. Vervolgens wordt een marketingstrategie en kwartaalplan ontwikkeld, met focus op belangrijke marketingpunten, communicatie en een op maat gemaakte Vaneman merkcampagne, om marketing beter richting de bedrijfsdoelen te sturen.

Bewijslast
De merkbelofte van Vaneman draait volledig om de klanten; wegrijden met een lach. We hebben gezamenlijk gewerkt aan het bewijzen van hun belofte. Want zeggen dat je iets doet en het daadwerkelijk doen is soms een wereld van verschil. Het is aan de klant om te beoordelen of dit gelukt is. Uiteindelijk is dat natuurlijk de beste promotie.

PowerKraut Blocks
Met het oog op een verbeterde gebruikerservaring en een verhoogde klantinteractie, heeft Vaneman besloten om een nieuwe website op basis van Blocks te laten ontwikkelen. Daarnaast is er een focus op toekomstbestendige mogelijkheden op technisch vlak, waardoor de website kan meebewegen met de lange termijn visie van Vaneman. De nieuwe identiteit is consistent doorgevoerd, maar er blijft ruimte voor maatwerk. Samen ontwikkelen we door, bouwen doet Vaneman zelf.

De fysieke banner brengt de nieuwe merkidentiteit van Vaneman tot leven. Samen met de online showroom versterkt deze uiting de lokale zichtbaarheid en onderstreept het de belofte: Wegrijden met een lach, omdat het direct goed geregeld is

Wegrijden met een lach

Het versterken van de merkidentiteit, marketingstrategie én nieuwe online showroom zal Vaneman helpen om relevant te blijven in de veranderende markt, terwijl het behoud van de lokale authenticiteit hen onderscheidt van concurrenten.

Vaneman testiomonial video
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup