Bram Borkes
Online Marketeer

Native advertising inzetten als automotive marketeer

Een mens wordt per dag (gemerkt én ongemerkt) blootgesteld aan een enorme hoeveelheid reclames. De één wellicht meer dan de ander, maar wat zeker is: je kunt er niet omheen. Al zou je het willen. Merken schreeuwen om jouw aandacht, want die is letterlijk geld waard. Maar hoe val je als merk nog op tussen al deze advertenties? Hoe zorg je er voor dat mensen jouw advertentie wel met aandacht bekijken? We gaan nu iets heel geks zeggen, door juist niet op te vallen…

Native ads zijn de kameleons onder de advertenties

Native advertising is niet nieuw, maar wordt wel steeds populairder. Deze gesponsorde content wordt vaak getoond in de vorm van een (nieuws)artikel, afbeelding of video die door de adverteerder is gemaakt. Tot nu toe is het nog niet heel anders dan ‘normale’ tekst- of display advertenties. Het grote verschil bij native advertenties is echter dat de gesponsorde content in dezelfde look & feel  wordt gepromoot als het (premium) platform waar het op verschijnt. Hierdoor valt de advertentie niet direct op, maar blend hij in met zijn omgeving.

De voordelen van native ads

We horen je denken, oké maar je wil toch juist opvallen als merk? Dat klopt. Maar het is niet zo dat je met native advertising niet opvalt, je trekt juist de aandacht zonder te storen. Het voelt namelijk niet echt als reclame aan en daardoor komt je boodschap ook nog eens betrouwbaarder over. We hebben de voordelen van native advertising voor je op een rijtje gezet:

  • Betrouwbaarder
    Uit onderzoek van IAB (Interactive Advertising Bureau) is gebleken dat 84% van de consumenten vertrouwen heeft in merken die ze ontdekken via de premium platformen. Hierdoor zijn consumenten ook eerder geneigd om de website van dit merk te bezoeken. 

  • Efficiënter in kosten
    Native advertising geeft marketeers een platform om content voor een publiek te plaatsen dat ze normaal gesproken niet zouden bereiken met search en/ of social campagnes. Daarbij worden advertenties aangepast aan de voorkeuren van de consument, waardoor hogere click rates worden bereikt tegen lagere kosten in vergelijking met normale display campagnes. 

  • Bruikbaar in een toekomst zonder third-party cookies
    Nu de third-party cookie langzaam aan het verdwijnen is zijn native ads een goed alternatief. Door samen te werken met een partner die de mogelijkheid biedt om de meest relevante niet-adresseerbare gebruikers te targeten, kun je jouw oude ‘prestaties’ behouden.

Resultaten van native ads bij Henri & Herman

Vanuit de Opel Dealerbrigade hebben we de mogelijkheden van native ads aan de dealers voorgesteld. Henri & Herman zag direct de voordelen en ging aan de slag. En met resultaat! Bram, online marketeer bij PowerKraut, vertelt hier meer over: “Het bouncepercentage van het verkeer vanuit de native advertenties lag gemiddeld 10 tot 15% lager ten opzichte van de vergelijkbare display campagnes. Dat betekent dat de bezoeker die binnenkomt via de advertentie, gemiddeld gezien meer interesse heeft. Dit zou te maken kunnen hebben met het feit dat een native ad zich aanpast aan de omgeving van de website. Het lijkt vaak op een nieuws- of blogartikel die op de website te vinden zijn, dus men klikt er op om meer informatie te lezen over het betreffende onderwerp. Het is bij native advertenties daarom ook belangrijk om informatie te verschaffen op de landingspagina en dus niet direct een aanbieding of actie.


Daarnaast is een VCPM (kosten voor zichtbare vertoningen) van €0,43 erg laag. Dit betekent namelijk dat mensen je advertentie in beeld hebben gehad voor gemiddeld maar €0,43 per 1000 zichtbare vertoningen. Een relatief goedkope manier van awareness genereren. De native ad is daarmee perfect om een nieuw model te introduceren; je kunt informeren en tegelijkertijd goedkoop awareness genereren.”

Wil je ook opvallen door niet op te vallen?

Just ask the Kraut! We gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden. Met één druk op de knop gaan we van start.

Bram Borkes