Marketing automation in de praktijk

De juiste boodschap, op het juiste moment, op de juiste plaats en bij de juiste persoon. Marketing automation gaat al flink wat jaren mee, maar toch bleek het binnen de automotive vaak lastig om dit op goede wijze in te zetten. Dit komt mede door de diversiteit aan systemen bij een dealerbedrijf die klantdata bevatten. Samen met Auto Hoogenboom hebben we al deze bronnen bij elkaar gebracht om met behulp van marketing automation hét 360-graden klantbeeld op te bouwen. Na een periode van focus op de verschillende aftersales proposities hebben we onlangs een mooie testcase opgezet toegespitst op leadgeneratie. Er was namelijk pas sprake van een echte lead als hier een ingevuld formulier tegenover stond.

Marketing automation in de praktijk

Ken je doelgroep door en door

De inzet van marketing automation maakt het mogelijk om gedragingen te herkennen, deze in kaart te brengen en hier vervolgens een proces op in te richten. Zo hebben we voor Auto Hoogenboom een belangrijke generator van leads, de online taxatie module, als basis gebruikt. Via een eenvoudige pop-up vroegen we (onbekende) bezoekers of ze nieuwsgierig waren naar de waarde van hun huidige auto. Hierbij vroegen we enkel om een e-mailadres: een gegeven waar niemand moeite mee heeft om achter te laten. Vanuit de pop-up werden een reeks e-mails naar deze persoon gestuurd die stuk voor stuk verwezen naar de taxatiemodule op de website van Auto Hoogenboom.

“Marketing automation is geen doel op zich, maar een tool om véél meer te weten te komen over je (huidige) klanten en hun gedrag. Door deze kennis toe te passen in 1 op 1 communicatie met hen, verhoog je het rendement enorm!” -Thomas, Marketing Manager Auto Hoogenboom

Een toename in leads van maar liefst 7%

De resultaten van deze e-mails lagen ver boven onze benchmark data. Zo steeg het percentage opens met ruim 134% en ook het doorklikpercentage steeg met 108%! Zelfs 2,37% van al het verkeer ging over tot actie en liet zijn of haar e-mailadres achter via de pop-up.

Werden de e-mails geopend, ging men naar de website, werd er geen inruilvoorstel aangevraagd én was het e-mailadres te herleiden naar een bestaande klant? Dan werd er automatisch een notificatie gestuurd naar het online sales team van Auto Hoogenboom. Deze ‘soft leads’ werden door het team opgebeld om te kijken of men interesse had in een taxatie op maat, waarna het een kleine stap was naar een afspraak op de vestiging. Mede door de nauwe samenwerking tussen de marketing- en online sales afdeling gaven deze personen aan positief verrast te zijn met het belletje en werd het goed voorbereide gesprek zeer gewaardeerd. Door de enorm goede resultaten die in een zeer kort tijdsbestek zijn behaald, een toename in leads van 7%, zal deze vorm van het herkennen van koopsignalen de aankomende tijd verder worden uitgebouwd.

Meer weten over marketing automation en onze data oplossingen? Neem dan gerust contact met ons op. We vertellen er graag meer over!

Powered by Dianne

Een nieuwe auto is één van de grootste aankopen die je in je leven doet. De Customer Journey is complex, duurt soms maanden en vindt voor het grootste gedeelte online plaats. Daarin kunnen wij het verschil maken, waarin we samen met onze klanten bouwen aan een sterk merk. Dat doe je bij PowerKraut niet alleen, er staat een indrukwekkend team met specialisten en fijne collega’s achter je waarvoor geen uitdaging te groot is.

Dianne van der Veen

Marketing & Communicatie Adviseur
Neem contact met ons op
Powered by Dianne
Hier komt het case showcase block