PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
DS Automobiles durft zich opnieuw te onderscheiden met DS 7 Days of Inspiration
DS Automobiles heeft een missie: jou aanmoedigen jezelf te onderscheiden. Een missie die ze heel serieus nemen door niet zomaar auto’s op de markt te brengen, maar auto’s die opvallen door hun charismatische en avant-gardistische design en stijlvolle details (heb je het schubbeneffect in de achterlichten van een DS wel eens goed bekeken?). Kortom, niet bepaald een doorsnee merk, waar zeker geen doorsnee campagne bij past. Dus toen DS de Kraut vroegen om mee te denken met de introductiecampagne van de nieuwe DS 7 E-TENSE, konden we niet wachten om ons creatieve brein aan het werk te zetten.
Een blended experience
We switchen in het dagelijks leven constant tussen de online en offline wereld. Zo ook als we ons oriënteren op de aankoop van een nieuwe auto. We zoeken online naar informatie, maar laten ons daarnaast offline inspireren door wat we in het straatbeeld zien. We worden continu beïnvloedt door de mensen om ons heen. Dit gegeven fungeerde als uitgangspunt voor deze blended marketing campagne. Evenals de wens om het nét even iets anders aan te pakken dan de klassieke model lancering, waarbij de onthulling vooral draait om het in-store event zelf. Het resultaat: DS 7 Days of Inspiration.
Dianne: “DS is een relatief jong merk en heeft daardoor nog geen hele grote, loyale klantdatabase. Dit in combinatie met het feit dat de consument alles wat ze willen weten over een auto al online kunnen vinden, maakt dat de daadwerkelijke onthulling in de showroom niet meer zo bijzonder is als het ooit was. We kozen bij de presentatie van de nieuwe DS 7 E-TENSE daarom voor een andere aanpak. Eén die meer past bij waar DS voor staat. Niet het pushen van ‘kale’ productinformatie, maar de doelgroep door middel van storytelling en relevante content meevoeren in het verhaal achter DS. ”
Een inspirerende reis
In de 6 dagen voorafgaand aan de officiële lancering van de DS 7 E-TENSE in de DS Stores, neemt DS haar doelgroep mee op een online reis vol unieke en inspirerende content. De deelnemers ontvangen gedurende deze periode iedere dag een gepersonaliseerde mail, met verhalen verteld door mensen die stuk voor stuk uniek en onderscheidend zijn. Als feestelijke afsluiter worden de deelnemers op dag 7 uitgenodigd voor een fysieke kennismaking met de nieuwe DS 7 E-TENSE in een DS Store naar keuze.
Chris Louwerse – Managing Director DS Automobiles Nederland: “Ik zie dat er steeds meer generalisatie plaatsvindt in onze samenleving. Dat is zo zonde, want mensen conformeren zich daarmee aan de massa. Terwijl het de mens juist mooier maakt als je je durft te onderscheiden van de rest. Dat non conformistische zie je bij het merk DS in alles terug. Mensen die kiezen voor het merk DS, kiezen voor iets dat nét een klein beetje anders is. Niet omdat de massa dat van je verwacht, maar omdat je dat zelf wil.”
Een hybride experience
7 Days of Inspiration is een hybride experience, die zich net als het echte leven over online en offline kanalen heen beweegt. Volledig afgestemd op de doelgroep van DS, mensen die zich willen én durven te onderscheiden. De doelgroep werd onder andere benaderd via e-mail, LinkedIn en Instagram maar ook door middel van banners en Video Ads, met de vraag zich aan te melden voor het event. Hoewel de campagne zich vooral richt op de zelfbewuste professional vanaf 45 jaar (een perfecte aansluiting op de doelgroep van de nieuwe DS 7 E-TENSE en het merk DS), zijn ook young professionals welkom deel te nemen. Zo hoopt DS ook de volgende generatie aan DS te binden.
DS 7 days of inspiration
Voor de invulling van de 7 Days of Inspiration campagne, zochten we mensen van wie we écht iets kunnen leren. Mensen die hun hoofd boven het maaiveld hebben durven uitsteken. Die inspireren. Die hun eigen pad kozen. Die succesvol werden door zichzelf te zijn en te blijven. Een greep uit de ‘inspirators’:
- Marjolein Bongers – professioneel LinkedIn Trainer
“Ik onderscheid me door kennis te delen, mijn verhaal te vertellen op LinkedIn en vooral ook door te luisteren naar anderen. Mijn advies, laat zien waar je voor staat. Kies voor kleur, wordt een expert op jouw vakgebied en de klanten komen naar je toe.” - Rik van Rixel – eigenaar van Rixel
“Jezelf onderscheiden doe je door je met passie en bezieling toe te leggen op hetgeen waar je in gelooft. En natuurlijk door onvermoeibaar hard te werken, zodat je een (extreem) hoog vaardigheidsniveau bereikt waarmee je je onderscheidt van de massa. Want alleen dan kun je écht het verschil maken.“ - Elise Schaap – actrice en DS Ambassadeur
“Eigenlijk ben ik er nooit mee bezig geweest me te moeten onderscheiden. Ik heb het geluk dat ik kan doen wat ik leuk vind en daar begint het volgens mij allemaal mee. Iemand staat in zijn of haar kracht, door iets te doen waar je energie van krijgt. Als je bevlogen bent over hetgeen je doet, maakt dat je in mijn optiek uniek.”
Dit is de feedback van deelnemers
Heel leuk allemaal, zo’n andere invalshoek, maar waar we natuurlijk vooral benieuwd naar waren: is de doelgroep net zo enthousiast als wij? Nou, gelukkig wel! Deelnemers hebben de content beoordeeld met respectievelijk 4,2 van de 5 sterren. Een bijkomend voordeel van een interactieve campagne is bovendien het tweerichtingsverkeer. We kregen dus direct feedback van de deelnemers. Leerzaam en leuk om te lezen. We delen er graag een aantal met je:
“De media communicatie was interessant en wekte nieuwsgierigheid!”
“Leuk en inspirerend webinar naar aanleiding van de introductie van de nieuwe DS 7. Eindelijk eens wat anders dan mooie commerciële verhalen. Een aantal tips al kunnen toepassen. Benieuwd naar wat de toekomst kan brengen. Overigens ben ik al jaren klant en heb als één van de eersten een nieuwe 7 besteld.”
“Bedankt voor dit event! De verschillende filmpjes waren vermakelijk en ook zeker leerzaam. De auto is prachtig afgewerkt en zeer verleidelijk.”
(Her)activatie
Na afloop van de DS 7 Days of Inspiration, deelden we een laatste video om nogmaals de aandacht te vestigen op de nieuwe DS 7 E-TENSE (die inmiddels in de showroom staat). Alle deelnemers aan de campagne én personen die de aanmeldpagina hebben bezocht maar zich toch niet hebben aangemeld, worden door een professionele acteur uitgebreid meegenomen in een tour door Nederland met de DS 7 E-TENSE. Deze selectie van mensen vormt tevens de doelgroep die we verder gaan bewerken met meer productspecifieke content.
Precies de gewenste doelgroep bereikt
Met deze campagne hebben we uniek bereik van 361.616 personen weten te behalen door middel van local ads. Maar een analyse van DS 7 Days of Inspiration leert ons vooral dat we door een creatieve en kwalitatief goed in elkaar zittende campagne, precies die groep hebben weten te bereiken die we met deze aanpak wilden bereiken. Dat zijn onder andere ondernemers, sales managers en mensen die werkzaam zijn op directieniveau of andere hogere posities binnen een organisatie bekleden. We hebben door deze afwijkende manier van communiceren hun aandacht weten te trekken, en we hebben ze vervolgens inhoudelijk weten te boeien.
Bovendien zorgt deze manier van campagne voeren voor een flinke toename in touchpoints gezien de dagelijkse interactie met de deelnemers, wat resulteert in een hogere brand awareness onder de doelgroep. Weliswaar lastig in cijfers uit te drukken, maar daardoor zeker niet minder waardevol. De introductiecampagne van de DS 7 E-TENSE onderscheidt zich door kwaliteit, niet door kwantiteit. En daar zijn we best een beetje trots op.
Aan de slag met een onderscheidende campagne?
Ben jij ready om niet alleen ‘kale’ productinformatie te zenden, maar de doelgroep door middel van storytelling en relevante content mee te voeren in het verhaal achter jouw merk? Schakel dan onze Kraut in.
Dianne van der Veen