De-Kraut-Myrthe

Myrthe Eijkelkamp
Projectmanager

Dit is hoe je jouw team uitbreidt via TikTok

Help, ik heb meer medewerkers nodig! En snel! Komen deze woorden je bekend voor? Alsof chip- en materiaal tekorten nog niet erg genoeg waren, heeft ook de automotive branche te maken met personeelstekorten. Welkom bij de rest van Nederland, of misschien zelfs de wereld. Niet bepaald wat je nu wilt horen… maar we hebben ook goed nieuws! We hebben als automotive marketeers namelijk veel kennis over waar we een doelgroep kunnen vinden, welke boodschap we moeten communiceren en welke content we daarvoor moeten gebruiken. En nieuw talent, dat is natuurlijk ook gewoon een doelgroep!

De ervaring die we hebben in het effectief bereiken van potentiële autokopers, kunnen we natuurlijk ook inzetten wanneer het om potentiële collega’s gaat. Dus dat hebben we gedaan! Voor Bochane welteverstaan. Want zij zijn namelijk op zoek naar gemotiveerde leerlingen, die in de werkplaats willen starten met hun BBL-opleiding. Vanaf 16 jaar kunnen ze aan de slag en worden ze door de leermeesters van Bochane opgeleid tot bekwaam vakman.

Doelgroep en content dat past bij TikTok

Kevin, Projectmanager bij PowerKraut: “Bochane heeft ons gevraagd om te helpen bij het invullen van leerwerkplekken. Dit is niet de typische doelgroep waar we auto’s aan verkopen en vraagt dus om een iets andere aanpak dan we gewend zijn. Op basis van leeftijd hebben we gekeken naar een kanaal waarop de doelgroep voor BBL-plekken actief is: TikTok. Met ongeveer 1 miljoen gebruikers tussen de 16 en 24 jaar zitten we hier wel goed!”

Voor deze campagne is gekozen voor een In-Feed plaatsing. Met deze advertentievorm meng je jouw video eenvoudig in de feed van een gebruiker. Je video wordt getoond op de populaire ‘For you’ pagina. Hiermee kun je meer awareness rondom je bedrijf creëren. De advertentie is door onze designer opgemaakt en geeft de doelgroep direct een goed beeld van Bochane en wat zij te bieden hebben. Namelijk: baangarantie én een rijbewijs. Hoe tof is dat!

Targeting via TikTok en het resultaat

Voor deze campagne is een doelgroep tussen de 16 en 24 jaar getarget. Met interesse in auto’s, techniek, mechanica en voertuigen in het algemeen. Het grote voordeel van TikTok is dat de advertentie zich mengt in de overige video’s. Maar dat is niet het enige, je kunt namelijk ook specifiek aangeven op welke tijdstippen je advertentie wel of niet getoond moeten worden. Hiermee ga je extra slim met je mediabudget om. Work smarter, not harder!

Deze wervingscampagne heeft een looptijd van een maand gehad. In totaal zijn er 425,436 impressies behaald en 3,357 clicks. Hiermee heeft de campagne een CTR van 0,84%. Kevin: “Als jongste social media kanaal tussen de grote namen die we kennen, biedt TikTok met een voornamelijk jonger publiek enorm veel potentieel voor o.a. wervingscampagnes. De campagne van Bochane bevestigt dit door in een korte periode hele mooie resultaten te behalen.” 

Een andere doelgroep dan normaal aanspreken?

Als automotive marketeers weten we als geen ander hoe de doelgroep moeten vinden, welke boodschap we moeten communiceren en welke content we daarvoor moeten gebruiken. Wanneer zullen we starten?

De-Kraut-Myrthe

Myrthe Eijkelkamp