PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
De kracht van klantgerichte marketing voor Accell
Accell is een bekende producent van toonaangevende fietsenmerken zoals Batavus, Sparta en Koga. Ze begrijpen als geen ander dat zowel de producent als de dealers hetzelfde doel hebben en dat samenwerking cruciaal is voor succes. Om deze samenwerking te optimaliseren, heeft Accell de hulp ingeschakeld van De Kraut. Samen zijn we gestart met een pilotproject op basis van onze ‘Think Central, Act Local’ filosofie om de kracht van deze onderlinge samenwerking te bewijzen, zelfs wanneer lokale dealers in eerste instantie argwanend zijn over hulp vanuit de producent bij hun lokale marketing.
Versterking van vertrouwen tussen lokaal en landelijk
In deze pilot hebben we een landelijke campagne voor Batavus opgezet op basis van e-mailmarketing. De lokale dealers werden ondersteund met een CRM-campagne om hun klanten te stimuleren proefritten te maken. De belangrijkste inzichten:
- Verbinden van landelijke- en lokale marketing, waarin het merk en lokale dealers samen invulling geven aan de marketingmix.
- Benchmark neerzetten op e-mailmarketing resultaten, gericht aan de lokale database.
- Leadopvolgingproces introduceren en implementeren met de pilotdealers.
Daadwerkelijke meetbare en positieve resultaten voor Accell
De resultaten waren meteen opvallend positief. Deze pilot heeft niet alleen geleid tot een aanzienlijke stijging van de conversieratio en de verkoop van fietsen, maar heeft ook het gevoel van samenwerking en vertrouwen tussen Accell en de lokale dealers versterkt. Een andere belangrijke succesfactor van deze pilot was het meten van resultaten en het aantonen van tastbare waarde. Het heeft laten zien dat het verzamelen en gebruiken van first-party data, in combinatie met gerichte marketinginspanningen, daadwerkelijk meetbare en positieve resultaten oplevert. Accell heeft ontdekt dat de meeste verkopen niet voortkwamen uit de aanvraag van proefritten, maar juist uit goed doordachte triggermails die consumenten naar de winkel brachten. Dit waardevolle inzicht leidt tot verdere optimalisatie van de CRM-campagne.
Benut het potentieel van je bestaande klanten: informeer, inspireer en activeer
Er liggen enorme groeikansen bij de bestaande klanten van Batavus. De pilot heeft aangetoond dat er ruimte is voor verbetering op dit gebied. We hebben gemerkt dat dealers zich (nog) niet voldoende bewust zijn van dit potentieel, en dat is zonde. Het loont om bestaande klanten te informeren, inspireren en activeren, omdat dit bijdraagt aan een sterkere klantenbinding.
De succesvolle pilot bewijst dat het werkt! Samenwerking tussen producent en dealer, met PowerKraut’s bewezen aanpak, leidt tot meetbare resultaten. We zetten in op landelijke campagnes en ondersteunen dealers lokaal met CRM-campagnes die klanten aanzetten tot proefritten en uiteindelijk tot verkoop. We maken marketing hiermee meetbaar en concreet voor onze dealers. Daarnaast leverde het veel nieuwe inzichten op voor verdere groei.
Roderick Ketelaar – Trade Marketing Manager bij Accell Group
Waardevolle inzichten en kansen voor Accell
Deze pilot heeft Accell waardevolle inzichten gegeven en kansen benut om klantgerichte marketing effectiever in te zetten. Het heeft aangetoond dat een nauwe samenwerking tussen producent en dealer tastbare resultaten oplevert. Ook het belang van het meten van resultaten en het optimaliseren van campagnes is hiermee onderstreept. Tot slot heeft de pilot het belang van data-gedreven marketing en de mogelijkheid tot groei op dit gebied aangetoond.
Roderick: “Het meest verrassende inzicht voor ons: Verkoop komt vooral voort uit mailings en dus niet uit proefrit aanvragen. Het bewustzijn van data-denken bij dealers moet nog groeien, maar samen kunnen we hier echt een sprong maken. Om die reden moeten we onze mailings iets algemener maken, omdat ons bestand nog niet klaar is voor differentiatie. Wat betreft de samenwerking met PowerKraut, jullie gaan er echt voor! De Kraut neemt mij/ons/de categorie serieus en zorgt voor ontzorging. Bovendien zijn jullie bereid om te blijven leren.”
Think Central, Act Local
Wil je ook de kracht van lokale marketing benutten? Neem dan vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen ondersteunen bij het verbeteren van jouw klant- en marktbewerking, het verzamelen en benutten van first-party data, en het realiseren van meetbare resultaten.
Dianne van der Veen