
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
De Jaguar I-PACE doelgroep bereiken met display
De Jaguar I-PACE is de eerste volledig elektrische SUV van Jaguar. Een model in het hogere segment dat, sinds zijn komst in 2018, de hoogste verkoopaantallen voor het merk Jaguar heeft behaald. Een sterke naamsbekendheid is een fijne basis om potentiële nieuwe rijders mee te bereiken. Maar, wie is de doelgroep?
Met de stijging in populariteit van elektrisch rijden en de promotie die hiermee gepaard ging in 2020, zetten elektrische modellen zich steeds beter op de kaart. De fiscale voordelen en bijtelling van slechts 8% maakt dat dit, en menig ander elektrische auto, met name geliefd is onder de zakelijk rijder. Eind 2020 reden er rum 150.000 elektrische auto’s rond in Nederland (bron: Rijksoverheid). Dit maakt dat de potentieel elektrisch rijder doelgroep steeds groter wordt. Van Mossel daagde ons uit deze doelgroep op actiematige wijze te bereiken met de Jaguar I-PACE EV320. Een Limited Edition waarvan nog een aantal modellen in de voorraad stonden.

Display advertising in het Real Time Bidding Netwerk
In het platform Real Time Bidding netwerk (RTB netwerk) hebben wij de mogelijkheid een grote groep mensen op populaire websites te bereiken. Titels met een hoog bereik zoals Nu.nl, AD.nl, NRC.nl en Funda zijn aangesloten op het Real Time Bidding netwerk. Wij werken met onze Top 100 Whitelist om een groot publiek te bereiken. De displayruimte wordt ingekocht waarbij je betaalt voor bereik: kosten per 1.000 weergaven. Dit is het zogeheten CPM-tarief, Cost Per Mile (1.000).
De belangrijkste voordelen van adverteren in het RTB netwerk
⚡ Een groot bereik op betrouwbare en populaire website
⚡ Veel mogelijkheden in de creatives: van standaard GIF banners tot aan interactieve ads met animatie of video
⚡ Interessante targetingmogelijkheden om de doelgroep zo relevant mogelijk te maken
⚡ Zelf invloed uitoefenen op de websites waar je zichtbaar op bent
⚡ De match is zelfs te maken tot aan het onderwerp van de content op de pagina met Matched Content strategie

De Jaguar I-PACE rijder
De Jaguar I-PACE zal veel mensen aanspreken, maar niet voor iedereen toegankelijk zijn. Om de kans te verhogen dat we mensen bereiken die zich een hoger segment auto kunnen veroorloven, werken wij met aanvullende criteria in de display campagne. Met name gericht op demografische en sociaaleconomische data.
Waar we in Social Media en het Google Display netwerk de doelgroepsegmentatie met name inrichten op basis van online gedrag en interesse, biedt het Real Time Bidding netwerk interessante mogelijkheden in targetingmogelijkheden. Zo is in deze campagne voor Van Mossel naast interesse in het merk Jaguar ook geselecteerd op type huishouden, hoger opgeleiden en mensen met een hoger uitgavenspatroon en inkomen.
In een display campagne zijn er meerdere factoren die invloed hebben op de resultaten. Op een aantal factoren hebben we geen invloed, maar een relevante targeting is iets wat altijd bijdraagt aan het succes van een (online) campagne. Zo ook in het geval van Van Mossel, waarin het doorklikratio van deze displaycampagne 72% boven de gemiddelde benchmark uitkwam!
Wat zijn de targetingcriteria
De grote en brede doelgroep die we standaard bereiken op populaire websites is te verkleinen met extra criteria. Dat is met name interessant wanneer het product en actie voor een specifiekere doelgroep bestemd is. De doelgroep is te segmenteren op verschillende demografische en sociaaleconomische criteria, waaronder:
- Woonsituatie: zoals een appartement in de stad of woning op het platteland, maar ook het bouwjaar van de woning, huur of koop en grootte in vierkante meters
- Levensfase: jongere alleenstaanden, gezinnen met schoolgaande kinderen, gepensioneerden en alles er tussenin
- Aantal auto’s in huishouden en het type: geen, 1 of 2+ en type carrosserie
- Aantal kinderen: geen, 1 of 2+
- Type opleiding: basis, medium of hoger opgeleid
- Type baan: zoals medewerker in een groot bedrijf of management
- Inkomen op basis van modaal
- In geval van zakelijk: omvang van het bedrijf
Ook is te segmenteren op verschillende interesses en levensstijl, met de belangrijkste hoofd categoriën:
- Reizen en vakanties: zoals luxe of avontuurlijke vakanties
- Levensstijl: zoals een sportieve levensstijl
- Thema’s die aansluiten bij de doelgroep: zoals Valentijnsdag, Moederdag of Black Friday
- Politieke thema’s: zoals kunst en cultuur, duurzaamheid of het onderwijs
- Overige onderwerpen: zoals restaurantkeuze, en interesse in culturele onderwerpen
Het toevoegen van targetingscriteria zorgt er voor dat de gemiddelde CPM iets stijgt. Dit is in onze ogen de moeite waard wanneer deze criteria zorgen voor een grotere relevantie en daardoor betere kwaliteit van het bereik en klikken naar de website.
Een succesvolle display campagne
De CPM (kosten per 1.000 vertoningen) is aantrekkelijk gebleven. Door te werken met de extra targetingcriteria is de banner niet aan iedereen vertoond, maar aan een doelgroep met naar verwachting hogere financiële middelen.
De kans dat de ontvanger daadwerkelijk een hoger segment auto kan rijden is hierdoor sterk toegenomen. Een efficiënte inzet van het mediabudget én de relevantie zien we terug in het klikratio. Het gemiddelde doorklikratio (CTR) lag 72% boven de gemiddelde benchmark!
Powered by Dianne
“Een nieuwe auto is één van de grootste aankopen die je in je leven doet. De Customer Journey is complex, duurt soms maanden en vindt voor het grootste gedeelte online plaats. Daarin kunnen wij het verschil maken, waarin we samen met onze klanten bouwen aan een sterk merk. Dat doe je bij PowerKraut niet alleen, er staat een indrukwekkend team met specialisten en fijne collega’s achter je waarvoor geen uitdaging te groot is.“
Neem contact met ons opDianne van der Veen
Marketing & Communicatie Adviseur
