PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
De lancering van een website van A tot Z
Wij geloven dat je website misschien wel je belangrijkste vestiging is. Er komen dagelijks namelijk meer bezoekers naar je online showroom, dan naar je fysieke locatie(s). Wij bieden automotive marketeers dan ook precies de tools die ze nodig hebben, om digitale klanten minstens zo goed van dienst te kunnen zijn als de klanten die de showroom binnen komen lopen. Dat geldt ook voor Volvo-dealer Nieuwenhuijse. Zij halen het beste uit hun online vestiging met PowerKraut Blocks.
Nieuwenhuijse staat graag zelf aan het roer
Narek Grigoryan, sinds 2019 Marketing Manager bij Nieuwenhuijse groep, kwam net na de lancering van hun vorige website in dienst. Narek: “Mijn eerste taak was om de site te gaan vullen, maar al snel kwam ik erachter dat er veel beperkingen zaten aan deze omgeving. Toch bekeken we of we hem, ondanks de beperkingen, alsnog in de lucht konden houden. Hoewel dit aardig lukte, konden we op een gegeven moment niet meer verder ontwikkelen. Dat was voor ons hét moment om op zoek te gaan naar een nieuwe partij voor onze website.
We hadden behoefte aan een partner die ons kan helpen groeien maar ons ook vrijheid en flexibiliteit biedt. We staan graag zelf aan het roer. We spraken verschillende partijen en kozen uiteindelijk voor PowerKraut. We werkten al enige jaren samen op het gebied van SEA, een samenwerking die ons goed beviel. Een belangrijk pluspunt. Maar de voordelen die PowerKraut Blocks ons biedt gaf de doorslag. Samen ontwikkelen en dan zelf bouwen of wijzigen zonder tussenkomst van een developer. Perfect voor ons.”
Over Nieuwenhuijse.
Nieuwenhuijse is een Volvo dealer met momenteel vijf vestigingen in Apeldoorn, Meppel, Raalte, Zutphen en Zwolle. De focus ligt op menselijke waarden. Zorg voor jezelf en anderen is een devies dat de Nieuwenhuijse groep inspireert.
Ideaal om zoveel zelf te kunnen doen met Blocks.
Rob Bruggeman, Marketeer bij Volvo Nieuwenhuijse, werkt met PowerKraut Blocks: “In het begin was het even wennen aan Blocks, maar op de vorige website moesten we alles in HTML en CSS schrijven, dus dit werkt een stuk vlotter! Zeker nu ik alle shortcuts ken. Daarbij blijft het systeem zich doorontwikkelen. Er komen steeds nieuwe Blocks bij, die je vervolgens zelf weer naar wens kunt ombouwen. Het kost een stuk minder tijd en het voor ons ideaal om zoveel zelf te kunnen doen.”
Online Verkopen Module.
Narek: “Er vinden veel verschuivingen plaats in de automotive branche. De verdienmodellen van zowel de importeur als de dealer gaan op de schop. Als dealer wil je jouw bestaansrecht bewaken, een belangrijke speler in de markt blijven en de veranderende klantbehoefte blijven beantwoorden. Online een auto kunnen kopen is daar een heel mooi voorbeeld van. Zodoende hebben wij de Online Verkopen Module geïmplementeerd. Klanten kunnen bij Volvo Nieuwenhuijse hun auto volledig online kopen.”
Trots op het eindresultaat.
De nieuwe website van Nieuwenhuijse is op 28 maart 2022 live gegaan. Ondanks wat kleine bugs in het begin, is Narek erg tevreden over het eindresultaat: “Ik ben trots op het eindresultaat! Onze samenwerking is bovendien goed verlopen. Erg prettig waren de periodieke evaluatiemomenten. Je weet dan allemaal waar je staat, wat de volgende stappen zijn en indien nodig kun je wat bijsturen. Ik ben erg tevreden over de manier waarop we het afgelopen halfjaar hebben samengewerkt.”
More to love: MAX’s Mobility Service Centre.
Volvo Nieuwenhuijse is volop in ontwikkeling. Zo hebben zij Stappenbelt overgenomen en heet dit nu Stappenbelt Specialized Concept Store powered by Nieuwenhuijse. En ondertussen is er achter de schermen hard gewerkt de website van een een nieuw concept: MAX’s Mobility Service Centre, powered by Nieuwenhuijse. MAX’s Mobility is een mobility centre voor iedereen die on the go is en vooruit wil. Een bijzonder project waar ook PowerKraut weer een rol in mocht spelen.
De start van jouw onbezorgde road trip.
MAX’S Mobility Service Centre opende op 1 mei 2022. Het is de moderne garage met alles in huis. Occasions met een goed verhaal, perfect onderhouden met een eerlijke prijs. En een team van vakkundige monteurs en technici, die je onderhoud en reparatie van dealerkwaliteit garanderen.
Ben jij ready om zélf aan het roer te gaan staan?
Altijd iemand ánders nodig hebben voor elke (kleine) wijziging op je website, dat is zó frustrerend! Duurt lang, schiet voor geen meter op en mailen duurt vaak langer dan het doen van de aanpassing zelf. No more! Tijd voor vrijheid en flexibiliteit die jij als marketeer nodig hebt.
Lieke Eemers
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Een crossmediale campagne waar verkopers dolgelukkig van worden
Occasions zijn nog steeds razend populair. Zo verwacht Autotelex voor de komende 12 maanden een aanhoudend hoog restwaarde niveau. Bovendien blijkt uit cijfers van Autotelexpro, dat die grote vraag naar occasions voorlopig nog wel even aanblijft. Dat is fijn, maar dat betekent natuurlijk niet dat je als dealer niets meer hoeft te doen en de auto’s zichzelf wel verkopen. Je klant kan bij je buurman ook tegen de perfecte auto aanlopen. Je moet dus ook in deze markt ‘gewoon’ aan de bak…
Wensink Lease & Services leunt allesbehalve achterover en zet in op het razend populaire private leasen van occasions. Hierbij richten ze zich op zowel on- als offline marketing. Het resultaat? Een enorm succesvolle crossmediale campagne!
Voor herhaling vatbaar
Thamar Smit, Marketing Expert Kia, DS en Citroën bij Wensink: “Samen met Powerkraut (online) en Dealerdesk (offline) hebben we een private lease campagne opgezet voor het label Wensink Lease & Services. Een super mooie samenwerking, waarbij we een goede combinatie wisten te vinden tussen Wensink Automotive en het label vs online en offline campagnes. Gedurende de looptijd leverde deze brede aanpak ons gemiddeld 8 orders per week op! Daar zijn we heel erg blij mee. Tijdens de zomer pauzeren we de actie even, maar vanwege het succes gaan we na de zomer gewoon weer verder waar we gebleven waren.”
Efficiënt en effectief
Wensink heeft een cleane, eigentijdse en strakke uitstraling waar ze terecht trots op zijn. We hebben dan ook maatwerk campagnemiddelen ontworpen die geheel aansluiten bij Weninks look and feel. Het online gedeelte, opgepakt door de Kraut, bevat een display campagne bestaande uit een 5-delige multi-inzetbare bannerset. We hebben hiervoor een selectie van de voorraad gecombineerd met de USP’s van de Wensink occasions. Uiteraard hebben we het voor de (potentiële) klant zo makkelijk mogelijk gemaakt om te converteren. Zodra er geklikt wordt op een banner, beland je direct op de occasionvoorraad pagina.
Groot bereik in de gewenste regio’s.
Voor een maximaal resultaat werd de campagne ingericht in het Real Time Bidding netwerk, waar prominente websites zoals AD.nl, NU.nl en Autotrader bij zijn aangesloten. Door slim te werken met de locaties waar we op inzetten, zorgen we voor een groot bereik in de gewenste regio.
Van traffic naar orders
Uit de eerste resultaten blijkt dat de campagne flink heeft bijgedragen aan traffic naar de website. De website bezoeken varieerde in de campagneperiode tussen de 2000 à 3000 bezoekers per week.
Thamar: “De crossmediale inzet en het slim online targeten van onze doelgroep hebben het effect waar we op gehoopt hadden. Bij de accountmanagers en verkopers van Wensink Lease wordt al gezegd, we willen meer!”
Wil jij dit ook? I got you!
Wil jij je accountmanagers en verkopers ook zo enthousiast maken? Geen probleem, dat regelen we voor je. Aan één woord heb ik genoeg. Oké misschien een paar meer. Maar je snapt het punt. Stuur mij een berichtje en de Kraut gaat voor je aan de slag.
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Dit is hoe je jouw team uitbreidt via TikTok
Help, ik heb meer medewerkers nodig! En snel! Komen deze woorden je bekend voor? Alsof chip- en materiaal tekorten nog niet erg genoeg waren, heeft ook de automotive branche te maken met personeelstekorten. Welkom bij de rest van Nederland, of misschien zelfs de wereld. Niet bepaald wat je nu wilt horen… maar we hebben ook goed nieuws! We hebben als automotive marketeers namelijk veel kennis over waar we een doelgroep kunnen vinden, welke boodschap we moeten communiceren en welke content we daarvoor moeten gebruiken. En nieuw talent, dat is natuurlijk ook gewoon een doelgroep!
De ervaring die we hebben in het effectief bereiken van potentiële autokopers, kunnen we natuurlijk ook inzetten wanneer het om potentiële collega’s gaat. Dus dat hebben we gedaan! Voor Bochane welteverstaan. Want zij zijn namelijk op zoek naar gemotiveerde leerlingen, die in de werkplaats willen starten met hun BBL-opleiding. Vanaf 16 jaar kunnen ze aan de slag en worden ze door de leermeesters van Bochane opgeleid tot bekwaam vakman.
Doelgroep en content dat past bij TikTok
Kevin, Projectmanager bij PowerKraut: “Bochane heeft ons gevraagd om te helpen bij het invullen van leerwerkplekken. Dit is niet de typische doelgroep waar we auto’s aan verkopen en vraagt dus om een iets andere aanpak dan we gewend zijn. Op basis van leeftijd hebben we gekeken naar een kanaal waarop de doelgroep voor BBL-plekken actief is: TikTok. Met ongeveer 1 miljoen gebruikers tussen de 16 en 24 jaar zitten we hier wel goed!”
Voor deze campagne is gekozen voor een In-Feed plaatsing. Met deze advertentievorm meng je jouw video eenvoudig in de feed van een gebruiker. Je video wordt getoond op de populaire ‘For you’ pagina. Hiermee kun je meer awareness rondom je bedrijf creëren. De advertentie is door onze designer opgemaakt en geeft de doelgroep direct een goed beeld van Bochane en wat zij te bieden hebben. Namelijk: baangarantie én een rijbewijs. Hoe tof is dat!
Targeting via TikTok en het resultaat
Voor deze campagne is een doelgroep tussen de 16 en 24 jaar getarget. Met interesse in auto’s, techniek, mechanica en voertuigen in het algemeen. Het grote voordeel van TikTok is dat de advertentie zich mengt in de overige video’s. Maar dat is niet het enige, je kunt namelijk ook specifiek aangeven op welke tijdstippen je advertentie wel of niet getoond moeten worden. Hiermee ga je extra slim met je mediabudget om. Work smarter, not harder!
Deze wervingscampagne heeft een looptijd van een maand gehad. In totaal zijn er 425,436 impressies behaald en 3,357 clicks. Hiermee heeft de campagne een CTR van 0,84%. Kevin: “Als jongste social media kanaal tussen de grote namen die we kennen, biedt TikTok met een voornamelijk jonger publiek enorm veel potentieel voor o.a. wervingscampagnes. De campagne van Bochane bevestigt dit door in een korte periode hele mooie resultaten te behalen.”
Een andere doelgroep dan normaal aanspreken?
Als automotive marketeers weten we als geen ander hoe de doelgroep moeten vinden, welke boodschap we moeten communiceren en welke content we daarvoor moeten gebruiken. Wanneer zullen we starten?
Kevin Remmen
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Fiat Professional vergroot op efficiënte wijze online zichtbaarheid
Fiat Professional vroeg de Brigata onlangs mee te denken over een manier om online meer zichtbaar te zijn. Geen probleem natuurlijk, maar niet zonder een gefundeerd (content)plan! De content voor Fiat Professional is ontwikkeld vanuit drie thema’s die aansluiten bij de waarden van het merk: ‘fun’, ‘grensverleggend’ en ‘samen ondernemen’, voortgekomen uit een gezamenlijke sessie.
De doelgroep bereiken met de juiste kanalen
Een social post vanuit Fiat Professional bevat altijd minimaal één van de drie thema’s. De meest ultieme post bevat ze alle drie. Zoals Fiat Professional x helden van de bouw: Turijn is ook niet in 1 dag gebouwd bijvoorbeeld. Om het leven van de automotive marketeers van Fiat Professional en dealers zo makkelijk mogelijk te maken, verzorgt De Brigata zowel de visuals als de copy voor deze social posts in verschillende formaten. Dit hoeft dus alleen nog maar geplaatst te worden op de tijdlijn of in de stories van LinkedIn, Facebook en Instagram. Kind kan de was doen!
We hebben ons voor het vergroten van de online zichtbaarheid primair op de volgende doelgroepen gericht:
Kracht van Fiat Professional en lokale dealers bundelen
Naast het feit dat Fiat Professional de online zichtbaarheid van hun merk een extra boost wil geven, is het van belang dat de werkwijze voor zowel de importeur als de dealer efficiënt toe te passen is. De Brigata creëerde daarom een contentkalender die zowel voor de importeur, als voor de lokale dealer, eenvoudig één op één toepasbaar is. Het resultaat is landelijke exposure met een eenduidige boodschap. Maximale zichtbaarheid op een zeer efficiënte manier.
Claudia Forger, Campaign Manager Fiat & Abarth Nederland, over deze aanpak: “Voorheen werd er alleen vanuit het hoofdkantoor gecommuniceerd via de social mediakanalen. Nu zie je echter dat we als merk ook lokaal ook veel meer zichtbaar zijn. Een hele positieve ontwikkeling, maar ook een flinke klus voor de lokale dealers om erbij te doen. De contentkalender heeft dan ook als belangrijk doel de dealers hierin te ondersteunen. Het geeft houvast maar biedt ook voldoende ruimte voor personalisatie en ad hoc acties. Daarnaast bereik je met deze contentkalender uniformiteit in uitstraling, wat zorgt voor herkenbaarheid. Dit komt de branding van ons merk uiteraard ten goede.”
De wens is om in de toekomst nog meer met (lokale) thema’s te gaan werken, maar we moeten uiteraard rekening houden met de lijn die vanuit het hoofdkantoor wordt uitgezet. Het combineren van de landelijke richtlijnen met de meer lokale marketing blijft een uitdaging, maar het is fijn dat PowerKraut hierin goed met ons meedenkt!
Think central, act local
Als importeur en dealernetwerk heb je hetzelfde doel. Toch is het niet altijd vanzelfsprekend dat zij elkaar daadwerkelijk versterken. Gelukkig ligt die tijd inmiddels ver achter ons, dankzij de think central, act local aanpak. Ook voor Fiat Professional. Want efficiëntie ontstaat pas als er verbinding wordt gevonden. Voeg daar een beetje spice vanuit de Kraut aan toe… and there it is: succes! Wil jij jouw online zichtbaarheid ook op een efficiënte wijze vergroten? Let us know! Wij zorgen voor de broodnodige verbinding tussen jou als importeur met je lokale dealers.
Dianne van der Veen
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
De eerste programmatic digital out-of-home campagne in Nederland
Technologie, en dan vooral innovaties op het gebied van technologie, laat het hart van de Kraut sneller kloppen. Evenals een fijne uitdaging op z’n tijd. Dus als je de kans krijgt om een toffe pilot te draaien, dan zijn wij er als de kippen bij! Samen met TRKKN en Van Mossel stroopten we de mouwen op en lanceerden we de eerste programmatic digital out-of-home DV360 campagne van Nederland.
De verschuiving van out-of-home naar digital out-of-home
Out-of-home (OOH) advertising is een traditionele vorm van outdoor adverteren, dat tot voor kort niets met digital of programmatic te maken had. Je bereikt hiermee je doelgroep op openbare plekken met behulp van billboards of abri’s. Digital out-of-home (DOOH) volgt hetzelfde ‘outdoor’ principe, maar voegt daar de power van technologie aan toe. De huidige mogelijkheden op het gebied van advertising technologie maken de overgang van OOH naar DOOH niet alleen mogelijk, maar vanuit een business oogpunt ook onvermijdelijk.
De power van real-time digital out-of-home
Het klinkt nog heel science fiction, maar stel je eens voor dat billboards dynamisch advertenties tonen die persoonlijk gericht zijn aan degene die voorbij loopt. Advertenties die realtime dynamisch worden geveild en binnen een paar minuten al kunnen worden getoond. Outdoor real-time marketing is dan zó real-time, dat de billboards dynamisch veranderen afhankelijk van het tijdstip van de dag, de actualiteiten of bijvoorbeeld de weersomstandigheden.
Menselijke tussenpersonen vertragen niet langer het proces, als machines zijn geprogrammeerd om advertenties (in) te kopen. Daardoor kun je precies dáár zijn waar je moet zijn, met precies de juiste informatie, aangepast op de omstandigheden van dat moment.
Als reseller van alle Google Marketing Platform-producten ondersteunen wij PowerKraut om het meeste uit de platformen te halen. Het toevoegen van digital out-of-home in DV360, geeft de Kraut de flexibiliteit om vanuit één inkoopplatform nog betere resultaten te behalen. We zijn heel enthousiast over de geweldige prestatie die ons Nederlandse team en PowerKraut hebben weten te realiseren.
Marnix Broekema – Sr. Technology Platforms Consultant bij TRKKN
Pilot campagne Fiat 500e
De pilot campagne die we draaiden, stond in het teken van de Fiat 500e in combinatie met het brand Van Mossel. Hierbij werd uiteraard de nadruk gelegd op dit specifieke model, maar ook op aspecten die met rijden in een (elektrische) auto te maken hebben. Zo was de advertentie te zien bij tankstations met de boodschap: nooit meer hoge benzineprijzen betalen. Langs de snelweg met de reminder dat je rit ook volledig elektrisch had kunnen zijn en in drukke stadscentra waar het vinden van een goede parkeerplek nog wel eens een uitdaging kan zijn… In alle uitingen blijft, naast de op dat moment relevante boodschap, de Fiat 500e natuurlijk het stralende middelpunt.
Als data-gedreven organisatie wilden wij graag weten wat het effect is geweest van deze DOOH campagne. Om die reden hebben wij de resultaten bij Van Mossel opgevraagd. Deze waren erg positief! Tijdens de twee weken durende campagne zijn er 11,5% meer gebruikers met 9,2% meer sessies gemeten op de website van Van Mossel Fiat ten opzichte van de periode ervoor én erna. Al dit verkeer heeft geleidt tot 17,5% meer paginabezoeken tijdens de campagneperiode. Hoewel wij niet met 100% zekerheid kunnen stellen dat deze resultaten uitsluitend het effect zijn van DOOH, maar het heeft effect heeft gehad op het totale verkeer van Fiat pagina’s.”
Programmatic DOOH, zo gaat het in zijn werk
Super tof dat DOOH, maar wat is het. En nog belangrijker, hoe werkt het precies? Digital out-of-home is een zeer geschikt middel om je branding en awareness te vergroten. Door naast online ook buiten de deur zichtbaar te zijn, vergroot je de impact bij je doelgroep en trekt het extra aandacht dankzij herkenning. In het dagelijks leven zijn er ontelbare prikkels waardoor het bewustzijn lang niet alles waarneemt, Meerdere contactmomenten zorgen er uiteindelijk voor dat de doelgroep zich bewust wordt van een bepaalde uiting. Een extra kanaal als DOOH is de wisselwerking tussen online en herkenning op straat, de sleutel tot succes bij het vergroten van je brand awareness.
Dit is hoe programmatic inkopen werkt
Door DOOH programmatic in te kopen heb je het voordeel dat je met een relatief kleine campagne al snel meerdere publishers kan inzetten. Bram: “Vroeger moest je apart deals sluiten per publisher, tegenwoordig zijn er partijen die publishers bundelen en hiervoor deals aanleveren die we kunnen instellen in de campagne. Elke publisher heeft zijn schermen op bepaalde locaties en bij bepaalde objecten. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld winkelcentra, tankstations, langs de snelweg of in parkeergarages. Door te bepalen waar je doelgroep te vinden is en deze locaties te targeten binnen het juiste geografische gebied, kun je redelijk accuraat in beeld zijn onder je doelgroep. Het programmatic inkopen van DOOH schermen biedt ook de mogelijkheid om op bepaalde tijdstippen te adverteren, waar je vroeger gewoon een looptijd van bijvoorbeeld 2 weken afsloot.”
Resultaten meten van een digital out-of-home campagne
Omdat DOOH meestal geen online interactie, zoals een klik heeft (op een scanbare QR-code na), is het lastiger te bepalen hoe de campagne presteert. Bij het winnen van een vertoning op de veiling haal je op papier 1 impressie, in werkelijkheid kunnen er echter meerdere mensen op straat de advertentie tegelijk bekijken op het scherm. Publishers maken gebruik van een multiplier, waarmee de impressie wordt verveelvoudigd om uiteindelijk een Publisher CPM tarief te bepalen. Hierdoor krijg je toch een indicatie van hoeveel personen de advertentie nou daadwerkelijk gezien hebben.
Eerlijk toepassen van multipliers
De publishers bepalen de multiplier zelf per scherm, hierin zit ook variatie m.b.t. het tijdstip. In de spits staan er natuurlijk meer mensen op de snelweg dan midden op de dag of in de avond. In dat geval wil je natuurlijk liever tijdens de spits vertoond worden, omdat er dan veel meer mensen zijn die de advertentie op het DOOH scherm kunnen zien. Om te waarborgen dat publishers eerlijke multipliers toepassen, zijn er onafhankelijke partijen die locaties tracken aan de hand van GPS locaties. Zo bepalen zij hoe druk het gemiddeld is op een bepaalde plek (scherm) op verschillende tijden. Hiermee verifiëren zij of publishers eerlijk te werk gaan.
Meer weten over programmatic advertising?
Ja wow! Geen science fiction maar werkelijkheid. Wil je nog veel meer weten over Digital out-of-home advertising? Laat het ons weten! Wij hebben de smaak na deze succesvolle pilot namelijk helemaal te pakken.
Vincenzo Meijer
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Nieuwe website M. de Koning bezorgt ze direct meer leads
Een goed werkende én presterende website is onmisbaar. De online concurrentie is groot en het geduld van de internetgebruiker is minimaal. Duurt het laden of zoeken naar de juiste info te lang? Dan is je website in no time weggeklikt en gaat de consument op zoek naar een sneller alternatief. Stilstand is achteruitgang en je website behoort een constant onderwerp van aandacht te zijn om hem in topconditie te houden. En soms, soms is het nodig te beginnen met een schone lei.
Focus op eigen merk
Precies dat moment was voor M. de Koning Autobedrijven aangebroken. Yura van Winden, verantwoordelijk voor de online marketing van M. de Koning: “De vorige website had een verouderde builder, hierdoor was hij heel zwaar. De pagespeed was niet meer optimaal en bovendien was de website niet mobile friendly. Tot slot hadden we behoefte aan een website die zich niet richt op de losstaande merken die M. de Koning voert, maar de focus legt op ons eigen merk. Kortom, tijd voor een nieuwe website.”
Over M. de Koning
M. de Koning verkoopt en onderhoudt auto’s van de merken Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT en ŠKODA. Maar ook schade, leasing, verhuur en een tankstation behoren tot hun dienstverlening. Met ruim 180 medewerkers verzorgen zij 6 dagen in de week de mobiliteit van klanten en met veel enthousiasme.
Tijd voor vernieuwing
Yura: “Eén van onze voorwaarden was dat het een WordPress website moest zijn. Al onze collega’s zijn gewend hiermee te werken mee, dus dat wilden wij graag zo houden. De bouwers die niet voldeden aan deze voorwaarden zijn direct afgevallen. Daarnaast wilden we niet met een bouwer werken die altijd met een vast patroon werkt. Na al onze wensen in overweging te hebben genomen, viel onze keuze op PowerKraut. Niet alleen vanwege de goede de prijs/ kwaliteit verhouding, maar met name door hun automotive kennis. PowerKraut beschikt bovendien over taakgerichte features, zoals een Voorraadmodule en Online Taxatie Module. En daar wilden wij heel graag gebruik van maken.”
Live met de nieuwe online taxatie module
M. de Koning heeft ervoor gekozen de nieuwe, conversiegerichte Online Taxatie Module te implementeren op hun website. En dat zien ze direct terug in de cijfers. Yura: “De nieuwe Online Taxatie Module is laagdrempelig en erg gebruiksvriendelijk en dat merken we! We zijn nu iets meer dan 2 weken live en hebben al veel leads binnen. Dit bevestigt voor ons opnieuw dat het de juiste beslissing was om voor de Kraut te kiezen. Onze wensen zijn goed doorvertaald en dat zie je terug in de resultaten.”
Is het bij jou ook tijd voor venieuwing?
Wil je ook vooruit maar wordt je gelimiteerd door de beperkingen van je verouderde website? Is je site te sloom, te zwaar, of niet gebruiksvriendelijk? Kortom, ben je je website ontgroeid? Hoog tijd om in actie te komen! En goed nieuws, je hoeft het niet alleen te doen. De Kraut staat in de startblokken om je hierbij te helpen!
Tim Jansen
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Rijd MONO met International Car Lease Holding
Wist je dat het risico op een ongeluk maar liefst 2,5 keer zo groot is als je achter het stuur met je telefoon bezig bent?! In de nieuwe MONO ‘mij niet appen’ campagne van de Rijksoverheid, wordt daarom nogmaals benadrukt hoe gevaarlijk het is om door je smartphone te worden afgeleid in het verkeer. En dat is met 582 verkeersdoden in 2021, nog steeds hard nodig! Van Mossel Privé Lease en J&T Autolease haken hier in samenwerking met ANWB dan ook graag op in en vroeg PowerKraut te zorgen voor de creatieve invulling. Iets wat we met alle liefde doen! Want wij marketeers verkopen weliswaar graag, maar als we de kans hebben de wereld een stukje veiliger te maken, dan laten we die natuurlijk niet schieten.
Over International Car Lease Holding
International Car Lease Holding is met de labels Van Mossel Autolease, Van Mossel Privé Lease, J&T Autolease, DirectLease, Westlease, Kyoto lease en Van Mossel Shortlease & Rent een succesvol aanbieder van autoleasing, verhuur en zorgeloos wagenparkbeheer.
Een terugkerend thema
In samenwerking met de ANWB en hun partner MONO, dragen Van Mossel Autolease en J&T Autolease hun steentje bij aan deze campagne met als doel om bewustwording te creëren omtrent veiligheid in het verkeer. En dan met name door je mobiel niet te gebruiken tijdens het rijden. Overigens een regelmatig terugkerend thema binnen de verschillende labels van ICLH, getuige de verschillende whitepapers die over dit onderwerp online staan en die middels SEA campagnes continu onder de aandacht worden gebracht.
Handsfree adverteren met Spotify
Om aandacht te genereren voor deze campagne zónder dat je op je telefoon hoeft te kijken tijden het rijden, kozen we voor een iets andere invalshoek dan gebruikelijk. Deze campagne is namelijk (volledig handsfree;)) te horen op Spotify. Nu hoeven we je echt niet meer uit te leggen wat Spotify is. Maar we gaan je wel vertellen waarom Spotify een zeer geschikt kanaal is om je doelgroep te bereiken. Het platform kent namelijk vele voordelen:
⚡️ Door te adverteren via Spotify bereik je voornamelijk Spotify Free gebruikers. Zij moeten verplicht advertenties luisteren om gratis gebruik te mogen maken van het platform. Dit betekent dat de completion rate van een advertentie hier erg hoog ligt. Gebruikers kunnen je advertentie namelijk niet skippen.
⚡️ Spotify wordt gezien als een betrouwbaar kanaal met autoriteit. Wanneer jij als adverteerder te horen bent op Spotify, zal men je snel dus ook sneller als betrouwbaar beoordelen.
⚡️ Hoewel je bij Spotify ook gebruik kan maken van een visual met een landingspagina erachter, valt het onder audio advertenties. De meeste mensen luisteren namelijk zonder dat ze tegelijkertijd naar de app kijken (gelukkig maar). Audio advertenties zijn daarom vooral effectief bij het genereren van awareness. Wil je meer website bezoekers trekken? Dan is Spotify wellicht niet the place to be.
Om vooraf even bij stil te staan: Wanneer je gaat adverteren via Spotify, is het handig om je af te vragen of jouw doelgroep wel tot de Spotify Free user behoort. Verkoop je exclusieve luxe producten? Dan is het niet aannemelijk dat jouw doelgroep de gratis versie van Spotify gebruikt en is het slim een ander kanaal te kiezen.
Materialen en boodschap
De boodschap voor deze specifieke campagne rondom bewustwording luidt: rijd bewust, rijd ongestoord. Benieuwd hoe dit klinkt? Luister dan de advertentie hieronder.
Resultaten van de mono campagne
Een blik op Analytics leert ons dat deze campagne met name awareness creëert en in mindere mate zorgt voor clicks. Of dat een campagne succesvol maakt of niet ligt natuurlijk aan je doelstelling. In dit geval is awareness gelukkig juist wat we voor ogen hadden! Deze MONO advertentie is gedurende de looptijd 300.000 keer afgespeeld. Zoals eerder genoemd is een voordeel van adverteren via Spotify dat de advertentie niet skippable is. Een zeer groot deel van deze 300.000 impressies, namelijk 292.000, is helemaal tot het einde afgespeeld. De mensen die hem wel hebben ‘geskipt’ sluiten de app af tijdens het afspelen. De totale kosten voor deze campagne bedroegen om en nabij de € 2600. Een snelle rekensom leert ons dus dat de gemiddelde CPM ongeveer €8 – €9 bedraagt. Een prima score voor audio, want meestal ligt dit bedrag hoger.
Wil jij ook aan de slag met adverteren via Spotify?
Ben jij ook ready om meer uit Spotify te halen dan alleen luisteren naar je lievelingsmuziek of je favoriete podcast? Wij dagen je uit het eens toe te voegen aan je middelenmix bij je volgende campagne. De Kraut staat al voor je in de startblokken!
Chayenne Hooijer
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Zeeuw & Zeeuw Kia Leiderdorp ‘strijd’ voor meer naamsbekendheid
Zeeuw & Zeeuw Kia Leiderdorp ‘strijdt’ voor extra naamsbekendheid door middel van een avontuurlijke video challenge. De deelnemende teams bestaan uit medewerkers van Zeeuw & Zeeuw en bekende Leidenaars zoals Onno Innemee (cabaretier), buschauffeur Ien en zanger Wesley Klein. Ze gaan in en om Leiderdorp de strijd met elkaar aan in de nieuwste Kia-modellen. Dat zorgt voor unieke content, volop aandacht voor de dealer, de omgeving en de auto’s. Én natuurlijk ook voor hilarische situaties!
Voor verschillende doelgroepen en kanalen
De uitdaging bestaat uit het uitvoeren van verschillende opdrachten op weg naar de vestiging in Leiderdorp. Hiervan is een video gemaakt van 10 minuten, waarin de volledige challenge te zien is. Daarnaast zijn er een teasers van circa 30 seconden gemaakt, waarvoor de deelnemers een spot moesten opnemen van ‘hun’ Kia op een unieke plek in Leiden. Met name deze korte video’s zijn zeer bruikbaar voor online toepassing op kanalen zoals Reels en TikTok.
Feest van herkenning
In de video’s draait het natuurlijk niet alleen om de fun. In iedere variant wordt de nadruk gelegd op de USP’s van de verschillende Kia-modellen. Zo worden er opdrachten gedaan waarbij bijvoorbeeld het verschil tussen snelladen en tanken wordt benadrukt. Ook wordt er geprobeerd om zo zuinig mogelijk naar de eindbestemming te komen. Behalve nuttige informatie over de verschillende Kia modellen, komt ook omgeving van Leiderdorp volop in beeld. De teams komen langs diverse bekende punten in Leiderdorp en omgeving, zodat het voor de kijker een feest van herkenning is. Bekijk de video hieronder!
Weer eens wat anders
De video’s zijn terug te vinden op verschillende social media-kanalen en op de website van Zeeuw & Zeeuw Kia Leiderdorp. Potentiële klanten worden, terwijl ze kijken naar vermakelijke content, aangespoord om de vestiging van Zeeuw & Zeeuw in Leiderdorp te bezoeken en zelf een proefrit maken in één van de getoonde Kia’s. Weer eens wat anders dan de standaard advertentie!
Ook toe aan iets anders dan een standaard advertentie?
Wil jij de promotie van jouw vestiging of voorraad ook eens heel anders aanpakken? Wij zitten vol originele ideeën en alternatieve invalshoeken. Daag ons uit, als je durft…
Annelot Jansen
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
Opel dealers navigeren hun klanten direct richting de showroom met behulp van Waze
Als marketeers weten we maar al te goed dat het steeds moeilijker wordt om op te vallen bij onze doelgroep. Maar laat dat nu net de reden zijn waarom we zo enthousiast zijn over Waze! Deze GPS-navigatie-app van Google heeft namelijk gloednieuwe advertentiemogelijkheden geïntroduceerd die mobiliteitsmarketeers de kans bieden om op te vallen als nooit tevoren en hun klanten rechtstreeks naar hun showroom te leiden. Ben jij ook benieuwd naar de verschillende campagnedoelen en advertentieformaten van Waze? Lees dan snel verder en ontdek hoe je deze krachtige tool optimaal kunt benutten voor jouw marketingstrategie.
Zo kun je via Waze adverteren als mobiliteitsmarketeer
Waze is een GPS-navigatie-app van Google, die wereldwijd door meer dan 140 miljoen mensen wordt gebruikt. In Nederland alleen al heeft de app in 2022 meer dan 700.000 gebruikers. Voor mobiliteitsmarketeers biedt de app nieuwe kansen om hun doelgroep te bereiken en direct naar hun showroom te leiden. In dit artikel bespreken we de verschillende campagnedoelen, advertentieformaten van Waze en delen we een voorbeeld van een succesvolle campagne.
De verschillende campagnedoelen en advertentieformaten van Waze
Net als bij andere advertentieplatformen zoals Facebook of LinkedIn ads, moet je bij Waze ook het doel van je campagne bepalen voordat je begint. Je kunt kiezen uit vier campagnedoelen: store visits, website visits, brand & location awareness of calls. Daarna kun je kiezen uit vier verschillende advertentieformaten:
Takeover: een digitaal billboard dat wordt getoond wanneer de gebruiker ten minste 4 seconden stilstaat binnen de (vooraf ingestelde) straal rondom de showroom.
Arrows: een pijl met jouw logo die verschijnt wanneer de gebruiker de app opent en in de buurt van jouw showroom is. Door hierop te tikken, krijgt de gebruiker meer informatie en een call-to-action.
Pins: een pin die verschijnt wanneer de gebruiker langs jouw showroom rijdt. De gebruiker kan hierop klikken om de snelste route naar jouw showroom te krijgen.
Search: een advertentie die wordt getoond wanneer gebruikers zoeken op jouw bedrijfsnaam of op bedrijfscategorieën zoals autodealer of autoverhuur.
Waze als onderdeel van de klantreis voor de Opel Mokka-e
Om de mogelijkheden van Waze te verkennen, heeft De Kraut Waze ingezet als onderdeel van de subsidiecampagne voor de Opel Mokka Electric. Met een Takeover advertentie werden gebruikers geattendeerd op de overheidssubsidie van € 2.950, die door Opel nog eens verdubbeld werd. De advertentie bevatte een ‘save for later’ knop, waarmee gebruikers de advertentie konden opslaan en later opnieuw konden bekijken:
Resultaten van de campagne
De campagne heeft veel zichtbaarheid gegenereerd voor de drie Opel dealers, met in totaal 34 locaties. De advertenties werden 334.142 keer vertoond in de app en er werden 5.672 engagements behaald, zoals clicks, navigaties en calls. De advertenties hebben uiteindelijk geleid tot 371 navigaties naar de Opel vestigingen.
Bram Borkes – Online Marketeer @ PowerKraut: “Het is interessant om te zien dat gebruikers van Waze door een advertentie ergens naartoe navigeren. Deze manier van adverteren kan erg waardevol zijn om bezoekers naar de showroom te trekken. Zo kan het een effectieve manier zijn om te adverteren op speciale dagen, denk bijvoorbeeld aan een ‘geopende showroom advertentie’ op 2e paasdag om spontane bezoekers te trekken.”
Ga aan de slag met Waze!
Als mobiliteitsmarketeer kun je met deze app nieuwe kansen creëren om jouw doelgroep te bereiken en naar jouw showroom te leiden. Houd jouw merk en locatie top-of-mind bij gebruikers van Waze. Wil je meer weten over de mogelijkheden van Waze voor jouw showroom? De Kraut navigeert graag op je route naar succes!
Chayenne Hooijer
PowerCase? Deel
PowerCase? Deel
PowerKraut tilt de online zichtbaarheid van Euromobil naar een hoger niveau
Euromobil Nederland, de overkoepelende verhuurorganisatie van Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens, Audi, SEAT en ŠKODA-dealers, heeft een uitgebreide verhuurvloot en een landelijk dekkend netwerk. Hoewel ze al slim inspelen op trends in de mobiliteitsbranche en flexibele maatwerkmogelijkheden bieden, ontbrak het hen aan online zichtbaarheid. Gelukkig heeft Euromobil de hulp ingeschakeld van PowerKraut om dit aan te pakken.
Het fundament voor een langdurige samenwerking
PowerKraut heeft in nauwe samenwerking met Euromobil een gedetailleerd jaarplan opgesteld. Dit plan omvat duidelijke langetermijndoelstellingen, kansen en thema’s, evenals een concreet toegewezen marketingbudget. Op basis van dit plan zijn tactische kwartaalplannen ontwikkeld voor online marketing. Deze plannen vormen de solide basis voor een succesvolle samenwerking op het gebied van performancemarketing. Bovendien omvat de samenwerking een effectieve contentkalender en een gezamenlijke backlog, waarbij alle disciplines nauw samenwerken.
Dianne van der Veen – Marketing & Communicatie Adviseur @ PowerKraut, benadrukt het belang van de kwartaalplannen en de impact ervan op de langetermijndoelen van Euromobil: “Het gezamenlijk opstellen en uitvoeren van de kwartaalplannen heeft als groot voordeel dat het je dwingt om je te richten op je doelen en duidelijke keuzes te maken. Dit proces heeft invloed op de bedrijfsprocessen op de lange termijn en fungeert als het fundament voor een langdurige samenwerking.”
Ruimte voor groei bij Euromobil
Euromobil streeft vooral naar ambitieuze groei op het gebied van B2B. Het eerste kwartaal stond dan ook in het teken van het versterken van hun basis. Concrete acties werden bepaald voor de backlog in Q1 en de samenwerking werd verder vormgegeven. Een belangrijk onderdeel hiervan was de implementatie van HubSpot CRM. Met deze solide basis ontstaan er meer inzichten en is er ruimte voor verdere groei.
Anneke Petersen-Van Viegen, Algemeen directeur bij Euromobil, benadrukt de keuze voor PowerKraut en de voordelen van hun expertise in de branche: “We hebben een stevige basis gelegd, maar we willen online nog verder groeien. We zochten naar een partner die deze groei mogelijk kon maken. Bij PowerKraut hadden we direct een goed gevoel. Ze hebben veel kennis van de branche en werken al met veel van onze partners samen.”
Mariska Davelaar, Marketing coördinator bij Euromobil, vult aan: “Gezien de grootte van onze afdeling maken we veel gebruik van kennispartners. De samenwerking met PowerKraut geeft ons vertrouwen. We merken dat het team veel kennis en ervaring heeft, en dat voelt goed. Samen willen we de zichtbaarheid van Euromobil vergroten. We zeggen weleens dat we het best bewaarde geheim zijn omdat niet iedereen ons kent, maar daar willen we verandering in brengen.”
Een commercieel interessante tool
Als onderdeel van de tactische kwartaalplannen heeft PowerKraut een voor Euromobil op maat gemaakt PDF-document geleverd over het elektrificeren van een wagenpark. Steeds meer ondernemers willen hun wagenpark deels of geheel elektrificeren, maar weten vaak niet hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Het document biedt (potentiële) klanten van Euromobil waardevolle tips en tricks, maar fungeert ook als een commercieel interessante tool om in contact te komen met prospects en zo zichtbaarheid en groei te realiseren.
Sem van Haren – Online Marketeer @ PowerKraut, legt uit hoe dit document heeft bijgedragen aan leadgeneratie: “We hebben een laagdrempelige manier gevonden om veel marketing leads te genereren. We triggeren relevante functies, zoals wagenparkbeheerders, met de eerste drie pagina’s van een document via een documentadvertentie met een gekoppeld leadformulier. Hiermee verzamelen we gegevens van potentiële klanten. Op basis van functies hebben we segmenten aangemaakt en per segment een campagne opgezet. Deze aanpak stelt ons in staat om de wat minder presterende functiegroepen te identificeren en aan te passen. We hebben al 25 marketing leads gegenereerd tegen een gemiddelde kostprijs van €112 per lead. Dit is extreem laag voor LinkedIn. Onze volgende stap is het voorzien van relevante functies van relevante informatie via documentadvertenties, om gegevens binnen te halen en te gebruiken via HubSpot. Zo blijven we top-of-mind bij klanten en kunnen we hen voorzien van flexibel en betrouwbaar vervoer.”
Compleet online marketingpakket voor Euromobil
Naast de succesvolle implementatie van het PDF-document heeft PowerKraut LinkedIn ingezet en structureel content geplaatst volgens een contentkalender. Dit heeft geleid tot 105,7% groei in volgers, 98,1% groei in weergaven en 83,9% groei in reacties. Het totaalpakket van PDF, contentkalender en andere online marketingactiviteiten draagt bij aan de zichtbaarheid en groei van Euromobil.
Dankzij de strategische samenwerking met PowerKraut heeft Euromobil een sterke online zichtbaarheid en groei weten te realiseren. De nauwe samenwerking heeft geleid tot concrete plannen en uitvoering op zowel korte als lange termijn. Met de implementatie van nieuwe tools en innovatieve oplossingen heeft Euromobil de juiste basis gelegd voor verdere groei en succes in de mobiliteitsbranche.
Ook je online zichtbaarheid naar een hoger niveau tillen?
Are you ready om de concurrentie achter je te laten? En wil je jouw online aanwezigheid naar een hoger niveau tillen? De Kraut staat klaar om je te helpen!
Vincenzo Meijer