Data & Dashboarding
Prestaties zichtbaar, targets vergelijkbaar & analyses inzichtelijk
De prioriteit van mobiliteitsaanbieders verschuift door het agentschapsmodel meer en meer richting aftersales, verhuur en leasing. Het bouwen aan een duurzame klantrelatie is hierdoor nóg belangrijker geworden. Grip krijgen (en houden) op klantdata is dan ook van groot belang. Je marketingstrategie baseren op data, oftewel data driven marketing, is de standaard. De customer journey voor mobiliteit kan echter lang zijn en het aantal touchpoints daarmee aanzienlijk.
De meest gehoorde uitdaging rondom data is dan ook “hoe krijg ik alles bij elkaar, we hebben zoveel processen en systemen”. De Kraut helpt je de juiste externe én interne bronnen aan elkaar te koppelen en gegevens met elkaar te combineren. Dit levert je een schat aan bruikbare informatie over je klanten en prospects op. Met deze informatie creëren we custom made dashboards, die je inzicht geven in bijvoorbeeld het presteren van vestigingen, verkoopcijfers per medewerker of de efficiëntie van je sales afdelingen. Het maakt prestaties zichtbaar, targets vergelijkbaar en analyses inzichtelijk.
Klantomgeving koppelen aan data lake
Op dit moment zitten klantomgevingen vaak nog gekoppeld aan DMS systeem, maar wist je dat dit ook gekoppeld kan worden aan een data lake? Dan heb je veel meer informatiebronnen waaruit je kunt putten en dus een veel vollediger klantbeeld. En dat biedt mogelijkheden. We bouwen onze dashboards in Tableau, maar indien gewenst werken we bijvoorbeeld ook met Microsoft’s Power BI. We maken een directe koppeling met ons data lake, zodat een dure SQL server niet langer nodig is. Dat scheelt geld (en in sommige gevallen ook ruimte)!
Het gaat niet alleen om het resultaat,
ook om het proces
Lieke Verheijen-Eemers, Consultant
Er wordt vaak gezegd ‘het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit’ en dat is zeker van toepassing op data. Vervuilde data zal altijd resulteren in minder goede (of slechte) inzichten. Mobiliteitsaanbieders genereren waanzinnig veel data. Het is dus niet alleen belangrijk om data te ontsluiten ten behoeve van business insights, maar om goed te kijken naar het proces daartussen.