

Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
Haal het maximale uit jouw CRM marketingstrategie
Afgelopen donderdag was het de jaarlijks terugkerende Dag van de (Online) Privacy. Het doel van deze dag is om Europese burgers beter te informeren over hun rechten betreffende het gebruik van hun persoonsgegevens door overheden, bedrijven en andere organisaties. Voor online marketeers nu een extra actueel item, mede door de aangescherpte privacywetgeving en aangepaste regelgeving rondom cookies. Zéker nu we te maken hebben met ‘het nieuwe normaal’, waarbij er veel meer zaken online plaatsvinden en men zich meer dan ooit bewust is van zijn online privacy.

Je klantbestand is je belangrijkste doelgroep
Dit alles is van grote invloed op CRM (Customer Relationship Management) marketing. CRM marketing is misschien wel één van de oudste vormen van marketing en een waanzinnig belangrijk onderdeel van ons werk als online marketeer. Bij veel autobedrijven is dit echter nog steeds niet goed (genoeg) ingericht. Mede door de enorme diversiteit aan gebruikte systemen en de mate waarin klantgegevens ‘verspreid’ zijn binnen de organisatie. Te vaak wordt CRM marketing nog enkel gezien als ‘de tool om e-mails te versturen’. Bijvoorbeeld om een klant te attenderen op het verlopen van een APK datum, of het maken van een afspraak voor periodiek onderhoud. Hiermee doe je deze vorm van marketing echter tekort, want eigen klanten zijn misschien wel je meest belangrijke kopersgroep. Een gedegen CRM strategie is dus, in een wereld waar digitaal steeds meer de norm is, simpelweg noodzakelijk.
Centraliseren en koppelen
Om je CRM goed op orde te krijgen is het centraliseren van data hét belangrijkste startpunt. Pas als je alle info op één plek samen laat komen en je systemen met elkaar laat ‘praten’ kun je één waarheid creëren. Met deze informatie kun je een op feiten gebaseerde strategie uitstippelen. Nu zien we nog regelmatig dat zelfs het actualiseren en volgen van privacy voorkeuren een uitdaging is. Weet je niet waar je moet beginnen te midden van alle trends en veranderingen op het gebied van CRM marketing? Begin dan met jezelf een aantal kritische vragen te stellen.
⚡Heb ik (over)zicht op de verschillende datastromen?
⚡ In welke systemen worden klantgegevens opgeslagen
⚡ Welke bron met klantdata is leidend?
⚡ Geef ik mijn klant de mogelijkheid om zijn of haar gegevens in te zien en deze te wijzigen? En waar registreer ik deze wijzigingen?
Verrijk je bestaande data
Weet goed welke informatie je nodig hebt om strategische keuzes te kunnen maken. Een praktisch voorbeeld is een klantomgeving. In hoeverre stuur je op het gebruik van deze omgeving, welke vragen worden er gesteld, welke info levert dit op en waar slaan we deze informatie op? Is deze bijvoorbeeld gekoppeld aan het, voor jullie bedrijf, belangrijkste systeem? Verrijking van je bestaande data, door zelf uit te vragen (of hier een externe bron voor te in te zetten) kan enorm waardevol zijn. Kijk hierbij ook kritisch naar je bedrijfsprocessen en stel jezelf ook hier een aantal vragen
⚡ Hoe zien de bedrijfsprocessen eruit?
⚡ Zijn bestaande processen rondom het contact met jullie klanten wel efficiënt en logisch?
⚡ Heb ik écht zicht op de behaalde resultaten?
Probeer je te verplaatsen in de klant die zaken doet met jou als bedrijf. Er zal ongetwijfeld nog regelmatig een bericht worden verstuurd die niet relevant is voor de ontvanger. Breng deze communicatiestromen in kaart en scherp ze aan waar nodig.
Stuur op cijfers
Tot slot zien we dat er in de praktijk nog niet altijd wordt gestuurd op concrete cijfers en dat ‘het onderbuikgevoel’ soms zelfs leidend is. Door je processen naar cijfers te vertalen, kun je behaalde resultaten eenvoudiger visualiseren, vergelijken, monitoren en bijsturen. Wij staan klaar om je te helpen!