
Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
Van concept naar campagnebeeld
Het is de eyecatcher van je campagne, het campagnebeeld. Een visuele weergave van je boodschap, in combinatie met een stuk merkherkenning én iets wat de aandacht trekt tussen al die andere reclame-uitingen. Maar hoe komt een campagnebeeld tot stand? Waar begin je mee en welke onderdelen moet een goed campagnebeeld bevatten? De Kraut vertelt je er meer over.
Van idee naar tekentafel
Daniël, Online Designer bij PowerKraut: “Eerst bepalen we de sfeer. Vrolijk, zomers en kleurrijk of juist zakelijk en serieuzer van toon? Daarop volgt een brainstorm waarin we bedenken welke elementen we associëren met het idee en de sfeer. Als we genoeg ideeën hebben opgedaan, verplaatsen we ons naar de tekentafel. We vertalen alles wat we hebben bedacht in schetsen waarin we de resultaten van de brainstorm verwerken. Het uiteindelijk concept heeft uiteraard als doel de juiste associaties op te wekken bij de consument.
Als de ‘winnende’ schets helemaal naar wens is, werken we het beeld uit met software. Hiervoor werken we met programma’s als Photoshop, Illustrator en/of Blender. Middels kleur en vorm bepalen we de sfeer. Gelaagdheid zorgt vervolgens voor dynamiek en leven. En met de puntjes op de ‘i’ maken we het geheel af.”
Over Wassink Autogroep.
Wassink Autogroep heeft de ambitie om de meest toonaangevende mobiliteitsaanbieder in de regio te zijn. Ze voeren acht sterke merken: Peugeot, Citroën, DS, Kia, Ford, Fiat, Abarth en Jeep. Met daarnaast een compleet pakket aan ondersteunende activiteiten.

The making of Wassink Deals.
Bij Wassink Autogroep ontstond onlangs het idee voor een nieuwe zomeractie: blijf Nederland ontdekken met de Wassink Holiday Deals en ga op weg met je nieuwe auto. Bij aanschaf van een voorraadauto geeft Wassink, in samenwerking met Fletcher Hotels, een gratis hotelovernachting weg. The making of hebben we voor je vastgelegd, van concept tot campagnebeeld!
Mike van Eijk, Marketeer bij Wassink Autogroep: “Wij hebben PowerKraut gevraagd de Wassink Holiday Deals te visualiseren tot een tof campagnebeeld. In verband met de samenwerking met Fletchers Hotels, moesten ook de toeristische hotspots van Nederland hierin een rol spelen. Wij vonden het erg fijn dat we tijdens het gehele proces betrokken werden bij de ontwikkeling van het uiteindelijke beeldmerk. En het eindresultaat spreekt wat ons betreft voor zich!”
Dit maakt een campagnebeeld goed.
Een sterk campagnebeeld is eenduidig, helder en zet direct het juiste gevoel neer. Als er 10 mensen kijken naar 1 design, krijg je 10 verschillende meningen. Het is makkelijk een design te beoordelen op basis van je eigen smaak of alleen ‘mooi’ of juist ‘niet mooi’ te vinden. Maar, leg je dan wel de focus op de juiste elementen? Het beoordelen van een campagnebeeld op basis van zijn functie en de juiste bewoording vinden voor het omschrijven van jouw mening, kan behoorlijk lastig zijn. De Kraut heeft daarom 10 principes van een goed design vastgelegd. Zo kun je eenvoudig maar onderbouwd een grafisch design beoordelen.

Een ‘fout’ die we vaak gemaakt zien worden, is het teveel willen communiceren in één beeld. Hoe meer je wilt zeggen, des te minder je overbrengt.
Daniël Hoekstra, Online Designer
Het gevaar bestaat dat een beeldmerk uit zoveel elementen bestaat, dat ze samen geen duidelijk geheel meer vormen. Denk aan een range auto’s, knallende kortingsbedragen, logo’s en tekst. Waarschijnlijk heb je nu wel een voorbeeld in gedachten – misschien zelfs wel één van jezelf. Acties in de automotive branche hebben de neiging op elkaar te lijken en tevéél te willen communiceren. Daardoor is de uitwerking soms te druk of te standaard, en valt hij de consument niet meer op. Een goed campagnebeeld legt de focus op de hoofdboodschap en creëert tegelijkertijd de juiste sfeer door een relevant umfeld. Een uitwerking die op duidelijke en verrassende wijze deze hoofdboodschap weergeeft, zal meer opvallen en de aandacht van de consument wél trekken.
Schakel de Kraut in.
Jouw ambitieuze ideeën ook laten visualiseren tot een campagnebeeld dat echt effect heeft? Schakel direct de Kraut in, wij gaan voor je aan de slag.
