
Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
Valentijnsdag: match made in mobiliteitsheaven
Een nieuwe liefde vs. een nieuwe auto. Voor sommigen twee heel verschillende dingen, voor anderen eigenlijk hetzelfde. Feit is dat de manier waarop we die ‘liefde’ vinden in beide gevallen steeds meer online plaatsvindt…
Een auto kopen is net als daten
We hebben allemaal een wishlist waar je ideale partner (op twee of vier wielen) aan moet voldoen. Het moet immers een perfecte aanvulling zijn op jouw dagelijks leven. Je hebt bijvoorbeeld voorkeuren op het gebied van uiterlijk, prestaties, duurzaamheid, formaat of onderhoudskosten. Een eerste selectie op basis van deze voorwaarden is online dan ook snel gemaakt. Je ‘swiped’ langs pagina’s en omschrijvingen en selecteert zo jouw potentiële perfect match.
En dan volgt een spannend moment, jullie gaan elkaar in het echt ontmoeten. Want alleen dan weet je of de vonk daadwerkelijk overspringt. Soms weet je na een korte rit genoeg, soms breng je iets meer tijd samen door om erachter te komen of je écht bij elkaar past. En als je dan alle voors en tegens tegen elkaar hebt afgewogen vindt het definitieve besluit plaats. Zijn jullie een match made in (mobiliteits) heaven?

Een auto is een explosie aan emotie
Een auto is voor de meeste mensen natuurlijk alles behalve een impulsaankoop. Of het nou een feestdag is of niet. Maar auto’s doen veel meer met onze emoties dan je denkt. Even wat feitjes op een rij:
💜 Het Ja-woord; Met 31% is een Oldtimer het meest geliefde type vervoer op de trouwdag.
💜 Monogamie; Meer dan de helft van de Nederlandse autorijders is niet merktrouw.
💜 Sterke competitie; Eén op de vijf mannen geniet meer van zijn auto dan van zijn partner.
💜 De ultieme wraak; Een vrouw denkt haar geliefde het best te kunnen straffen voor zijn ontrouw door haar woede te richten op zijn auto. Met een golfclub, of honkbal, of wat er op dat moment ook voor handen is.
Speel slim in op emotie van valentijn
Wij marketeers zijn eigenlijk matchmakers. Als we ons werk goed doen, zorgen we voor een tal van online ontluikende liefdes. Cupid isn’t going to do the work! Zorg er zelf voor dat potentiële klanten hun Valentijn vinden. Dat vergt echter wel creativiteit en het slim inzetten van de online marketing tools die we voorhanden hebben.
We weten dat een campagne linken aan een feestdag een groot effect heeft op onze besluitvorming. Je speelt namelijk direct in op een emotie, wat maakt dat je nog sneller geneigd bent beslissingen te nemen op basis van je gevoel in plaats van je ratio. Want hoewel we dénken dat we heel rationele keuzes maken als het om grote aankopen gaat, toont neurologisch onderzoek aan dat emotie wel degelijk een zeer grote rol speelt. Het gevoel van urgentie dat een marketingcampagne in een korte periode voor een feestdag bewerkstelligt, versterkt de mate van emotie in het aankoopgedrag. We geven dus veel makkelijker meer geld uit dan normaal. Dé reden waarom dagen als Kerst, Moederdag en… Valentijnsdag(!) populaire momenten zijn om je tot de consument te richten.
Nog een aantal liefdevolle tips
❤️ Zorg dat je opvalt met een sterk beeldmerk en concept. In een periode met veel inhakers en extra veel commerciële aanbiedingen, is dit nóg belangrijker.
❤️ Social media en romantiek gaan hand in hand. Creëer interactie door middel van een informele boodschap of leuke winactie.
❤️ Schenk wat extra liefde aan je reguliere marketinguitingen. Verwerk een liefdevolle boodschap in je Google Ads advertenties en/of always-on (remarketing-) displaycampagnes.
❤️ Vergeet je bestaande klanten niet en show them some love. Dit verhoogt de loyaliteit. Koppel je boodschap aan een presentje of persoonlijke after-sales door ze bijvoorbeeld per e-mail te benaderen.
❤️ Een autokoper plant niet snel een blind date en doet vooraf online veel research naar de potentiële nieuwe auto. Maak de eerste kennismaking extra bijzonder, plan een date in de showroom of online!
It’s time for action
Speel deze Valentijn in op de emotie van je doelgroep. Onze Kraut denkt graag met je mee om de juiste match tussen jou en jouw doelgroep te maken!

Mathijs Hebbink