Marieke den Hartog
Online Designer

Storytelling voor automotive marketeers

Storytelling, een basisingrediënt om jouw doelgroep écht te raken. Maar hoe vertel je een goed verhaal? Met die vraag in mijn achterhoofd volgde ik een training over Storytelling. Ik heb me helemaal ondergedompeld in de wereld van verhalen en neem je hier graag in mee.

We kunnen ons allemaal nog wel herinneren hoe je vroeger aan de lippen hingen van die ene juf die zo goed kon voorlezen, of hoe je gegrepen werd door de eerste Disneyfilm die je zag. Storytelling is een belangrijk onderdeel van ons leven. En dit is al heel lang zo. Storytelling is namelijk al zo oud als het bestaan van de mens. Verhalen waren vroeger het meest gebruikte middel om nieuwe dingen te leren én door te geven. Het is een verbindende kracht tussen volken, de mens en cultuur.

Binding met je bedrijf

In een zakelijke omgeving houden we het echter liever formeel. Maar waarom? Want wil je als bedrijf niet ook juist dat de klant aan je lippen hangt? Dat ze worden meegenomen in je verhaal en zich verbonden voelen met je merk? Verhalen herkennen binnen je bedrijf is misschien niet makkelijk, maar wanneer je eenmaal een sterk verhaal hebt staan, volgt de rest vanzelf. 

De Hero’s Journey

De verhalen zoals wij die kennen, hebben meestal een herkenbaar patroon. Dit wordt ook wel de Hero’s Journey genoemd. De heldenreis. Onder andere Disney maakt hier gretig gebruik van. Een heldenfiguur gaat op avontuur en komt tijdens zijn reis diverse obstakels tegen. Op een bepaald moment in het verhaal moet de held een beslissende keuze maken, of zijn leven verandert plotseling door oorzaken van buitenaf. Dit wordt ook wel een Turning Point genoemd. Deze beslissende fase zorgt ervoor dat de held verandert terugkeert. Hij is niet perfect maar vecht en overwint. Als kijker wil jij die held zijn, of bevriend met hem zijn. Je voelt een band met de ‘held’. Bedrijven gebruiken voor deze ‘heldenrol’ graag een bekend persoon, of een herkenbaar fictief figuur.

Zo zet jij storytelling in

Om storytelling succesvol in te zetten heb je natuurlijk niet perse een held nodig. Storytelling kan namelijk ook gebaseerd zijn op data of verwerkt worden in een beeldmerk:

Op basis van data
Airbnb en Spotify maken daar enorm goed gebruik van. Wanneer je deze app al een tijdje gebruikt, kost het slechts enkele clicks om een afspeellijst te vinden die jouw mood beschrijft. En laten we Spotify Wrapped niet vergeten. Aan het einde van het jaar ontvang je een compleet verhaal met alle artiesten/songs waar jij dit jaar het meest naar geluisterd hebt. Storytelling to the max!

In een campagne
Het slim inzetten van storytelling vergroot de kans dat je klant zich verbonden voelt met jouw merk aanzienlijk. Ook bij PowerKraut maken we hier maar al te graag gebruik van. Het liefst starten we elke campagne met een goed verhaal of een handig haakje. Valentijnsdag is zo’n haakje waarbij je storytelling eindeloos in een campagne kan doorvoeren en waarbij je lekker kunt inspelen op emotie. Voor Fiat Nederland mochten we bijvoorbeeld aan de slag met het maken van de romantische campagne: Simply Amore.

Simply Amore

Plan jouw valentijnsdate door middel van een proefrit met de Fiat 500 en maak kans op een weekend in Italië. Dat betekent een sprookje van 48 uur vol liefde en spanning. Wie wil dat nou niet? Om het verhaal compleet te maken is er een toepasselijk beeldmerk ontworpen. Iedereen kent het beeld wel van een trouwauto met blikjes erachter en het bord ‘just married’. Om het beeld interessanter, jonger en relevanter voor de doelgroep te maken is er ‘Just Dating’ opgezet. Een iconisch beeld met een vervreemdende twist. Storytelling brengt hier de de inhoud van de campagne en de visuele middelen samen. 

Ga zelf aan de slag met storytelling.

Wil jij ook aan de slag met storytelling? Zeker doen! We hebben een creatief team voor je klaarstaan dat jouw merkverhaal maar wat graag in woorden vat!

PK Visual
Hier komt het blogs