
Delen
Hot nieuws? Deel
Maak je aftersales communicatie slimmer met marketing automation
Aftersales begint na een aankoop en omvat alle activiteiten gericht op het onderhouden en verbeteren van de klantrelatie. Door marketing automation stroomlijn en personaliseer je processen. Verschillende flows sturen klanten automatisch berichten en herinneringen.
Jouw aftersales versterken door automatisering
Door je marketing rondom aftersales te automatiseren, versterk je de relatie met je klanten. Dit doe je door middel van geautomatiseerde communicatie, zoals herinneringen. Een voorbeeld hiervan is de APK-flow die wij hebben ontwikkeld. Deze flow stuurt automatisch een herinnering naar klanten wanneer hun auto een APK nodig heeft. Tot hier nog niet heel nieuw, de vernieuwing zit ‘m in het koppelen van meerdere bronnen waarmee we van een paar standaardmails een hyperpersoonlijke flow maken. Zo koppelen we jullie planningstool, bijvoorbeeld PlanIT, om te kijken of er een afspraak is ingepland. Halen we autodata op vanuit het RDW en stemmen we communicatie af op online klantgedrag op je website. Door techniek slim in te zetten, vergroten we de efficiëntie en effectiviteit van APK-communicatie.
Dit kan ook met onze onderhoudsflow. Deze flow geeft aan wanneer de auto onderhoud nodig heeft en triggert de klant om een afspraak te maken. Dit wordt berekend op basis van hoe lang de vorige beurt is geweest en is verder te actualiseren met een geautomatiseerde schatting van het aantal gereden kilometers.
Er zijn verschillende mogelijkheden om te triggeren. Zo schiet je op basis van geen reactie van jouw klant op mails en sms’jes een melding in bij het klantcontactcentrum en wordt de klant toegevoegd aan een social media audience. Hierdoor stelt marketing automation je in staat om het aantal touchpoints te verhogen.

Afbeelding: voorbeeld van een flow
Een tal van voordelen
- Verbeterde klanttevredenheid: Door proactief te communiceren en herinneringen te sturen, voelen klanten zich gewaardeerd en ontzorgd.
- Efficiënte klantsegmentatie: Door klanten te segmenteren op basis van criteria zoals voertuigtype en aankoopgedrag, worden relevante en gerichte boodschappen verstuurd. Met behulp van deze hyperpersoonlijke communicatie personaliseer je content op individueel niveau.
- Tijdsbesparing door automatisering van processen: Met automatische flows bespaar je tijd en worden routinematige taken zonder menselijke tussenkomst afgehandeld.
Onze aftersales flows onderscheiden zich door de integratie van voertuiginformatie, naast een centrale klantwaarheid. Door het kenteken en alle bijbehorende informatie als uitgangspunt te nemen, verlagen we de foutgevoeligheid in communicatie. Dankzij koppelingen met systemen zoals de RDW kunnen we autodata verrijken met extra informatie, zoals de APK-datum. Veel marketing automation systemen zijn enkel in te richten op basis van een contact. Wij zijn in staat ook een voertuig als startpunt te nemen.
Aftersales flows implementeren
Elke flow begint met een trigger, zoals de vervaldatum van de APK. Op basis van de trigger worden automatische e-mails, Direct Mails of sms’jes verzonden naar de klant. De focus hier ligt op het personaliseren van berichten. Hier worden de contacten bij naam aangesproken en staan er gegevens van het voertuig verwerkt. Naast variabele velden is het mogelijk om uitstraling te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan de afbeeldingen, huisstijl en tone-of-voice aansluitend bij het merk.
Het systeem stelt marketeers in staat om hun klanten te segmenteren op basis van verschillende criteria zoals voertuigtype, onderhoudsgeschiedenis en aankoopgedrag. Dit zorgt ervoor dat de juiste boodschap naar de juiste klant wordt gestuurd.
De flows worden ingericht op basis van de acties van de klant. We kijken waar iemand op klikt in een mail en of een klant op basis van de mail een afspraak heeft ingepland voor bijvoorbeeld onderhoud. Als dat niet het geval is, kan de flow automatisch opvolgende herinneringen sturen.
Aftersales en data: wat het met elkaar te maken heeft
Aftersales draait niet alleen om het behouden van klanten, maar ook om het optimaliseren van hun ervaring na de aankoop. Data speelt hierin een essentiële rol. Door middel van data krijg je inzicht in het gedrag en de behoeften van jullie klanten, wat weer leidt tot gerichtere en effectievere aftersales-strategieën. Het PowerKraut Data Lake zet data uit het DMS, de planningstool en het RDW om naar één centrale waarheid. Het Data Lake is hierdoor een onmisbare schakel in het verbeteren van je aftersales flows.
Met marketing automation verbeteren we het rendement van je communicatie. Dit meten we aan de hand van ons aftersales rendement dashboard. Hierin worden patronen en trends geïdentificeerd. Een goed ontworpen dashboard omvat data van verschillende bronnen zodat alle belangrijke KPI’s op één plek verzameld worden. De volledige klantreis en de waarde van elk component wordt hierdoor inzichtelijk. Dit omvat:
- E-mail: aantal verzonden, aantal kliks, aantal gebounced.
- SMS: aantal verzonden berichten en aantal klikken.
- Direct Mail: aantal verzonden postkaarten.
- WhatsApp: aantal verzonden berichten en aantal klikken.
- De geplande afspraken
- De omzet uit de gemaakte afspraken
- ROI-berekening
Met de inzichten uit de data-analyse optimaliseren we onze aftersales flows continu. Als we merken dat klanten beter reageren op herinneringen die ‘s avonds worden verzonden, passen we onze strategie daarop aan. Ook voeren we geautomatiseerde A/B-testen uit om te bepalen welke content en visuals het meest effectief zijn.
Slimmere aftersales communicatie met marketing automation
Ben jij klaar om je aftersales te automatiseren? De Kraut staat klaar om je daarbij te helpen! Je kunt mij bereiken via 0314 362 009 of stuur mij een berichtje.

Petra Tilleman