Je klant verdient aandacht!

De inspanningen die we doen op het gebied van marketing, richten zich vaak op het aantrekken van nieuwe klanten. We investeren in grote reclamecampagnes om zoveel mogelijk mensen te verleiden voor ons te kiezen in plaats van voor de concurrent. En als dat lukt, dan zijn we uiteraard in de zevende hemel. Allebei. Maar dan… Nou, dan is het tijd om aan je relatie te werken! Want die concurrent zal blijven proberen om tussen jullie in te komen. Bovendien is je bestaande klantengroep commercieel minstens zo interessant als het aantrekken van een nieuwe. Ze verdienen dus wel een beetje persoonlijke aandacht. Dit bereik je onder andere door je aftersales goed op orde te hebben, een belangrijke factor in een duurzame klantrelatie.

 Je klant verdient aandacht!

Marketing Automation kan je hierbij helpen

De inspanningen die we doen op het gebied van marketing, richten zich vaak op het aantrekken van nieuwe klanten. We investeren in grote reclamecampagnes om zoveel mogelijk mensen te verleiden voor ons te kiezen in plaats van voor de concurrent. En als dat lukt, dan zijn we uiteraard in de zevende hemel. Allebei. Maar dan… Nou, dan is het tijd om aan je relatie te werken! Want die concurrent zal blijven proberen om tussen jullie in te komen. Bovendien is je bestaande klantengroep commercieel minstens zo interessant als het aantrekken van een nieuwe. Ze verdienen dus wel een beetje persoonlijke aandacht. Dit bereik je onder andere door je aftersales goed op orde te hebben, een belangrijke factor in een duurzame klantrelatie.

Wees attent

Nadat de eerste transactie tussen jou en je klant heeft plaatsgevonden, ga je natuurlijk het liefst een stabiele en langdurige relatie met elkaar aan. Je houdt de aandacht vast om te voorkomen dat die afdwaalt naar een andere aantrekkelijke partij. Je biedt je klanten service op het gebied van onderhoud en vervanging, verrast ze met aanbiedingen en voordeeltjes en voorziet ze van informatie wanneer dit noodzakelijk (of gewoon heel attent) is. Toch?

In de praktijk beperkt aftersales zich echter te vaak tot een APK- of onderhoud reminder per post of mail. Op basis van aankoopdatum en voertuiginformatie, wordt er een weinig verrassende en platonische relatie onderhouden. Alsof je elk jaar voor je verjaardag een nieuw paar sokken van je lief krijgt. En nu maar hopen dat er geen volhardende kaper op de kust ligt die het hart, van je ooit met open armen onthaalde partner, wél weer sneller laat kloppen. 

Neem je aftersales onder de loep

Hoog tijd om de relatie met je bestaande klanten nieuw leven in te blazen, door je aftersales onder de loep te nemen. En zo nodig een flinke boost te geven. Marketing Automation kan je hier enorm bij helpen. Het biedt je de mogelijkheid om met een multichannel aanpak écht in te spelen op de behoefte en interesses van je klant, in plaats van je te beperken tot aankoop- en voertuiggegevens. Met de inzet van marketing automation kun je namelijk het gedrag van de klant gebruiken om je communicatie persoonlijker, scherper en relevanter te maken. Weten hoe? We geven je alvast twee concrete voorbeelden!

Voorbeeld 1: Targeten op Facebook

Stel je bent een Opel dealer en binnenkort komt er een super gaaf nieuw model in je showroom beschikbaar. Dan wil je hier wellicht de klanten die al enige tijd in een oudere variant van het model rondrijden van op de hoogte stellen. Nodig ze op hun eigen Facebook pagina uit voor een proefrit! Door middel van een koppeling op basis van e-mailadres, kun je deze klanten targeten op Facebook. Maakt diegene een afspraak? Dan verdwijnt de oproep van zijn Facebookpagina door realtime synchronisatie. Uiteraard kan dit ook toegepast worden wanneer het tijd is voor de APK keuring. 

Voorbeeld 2: Geen extra moeite, wel een afspraak

De auto van je klant is toe aan onderhoud, of je klant wil uit eigen beweging een afspraak inplannen. In beide gevallen kunnen ze gebruik maken van een handige online werkplaatsplanner. Maar ergens halverwege het invullen komt er iets tussen en je klant vergeet het proces te hervatten. De afspraak is niet gepland. Door middel van het inzetten van een Marketing Automation tool kun je je klant automatisch een gepersonaliseerde reminder sturen waarin je hem of haar met één klik op de knop weer terug kan brengen naar de planner. Geen dubbel werk voor de klant, geen moeite voor jou, maar wel een afspraak! 

Meten, analyseren en duiden

Uiteraard bieden Marketing Automation tools nog veel meer mogelijkheden dan de twee bovengenoemde voorbeelden. Online gedrag van zowel je bestaande klanten als nog onbekende prospects kun je meten, analyseren en duiden. Al deze info gebruik je vervolgens om iemand te voorzien van gepersonaliseerde, relevante en slim getimede content. Hogere conversie gegarandeerd! Powerkraut is al vanaf 2017 voorloper op het gebied van Marketing Automation. 

Hier komt het blogs