Blog-Kraut-Robby

Robby Hoppen
Data Analist

Hoe BigQuery en Looker Studio je helpen met je datastrategie

Online marketing is voortdurend in beweging. Door strengere privacyregels op platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en Google, veranderen de inzichten die marketeers kunnen krijgen. Dit vraagt om een nieuwe aanpak. In deze blog vertelt Robby je hoe je een waardevolle datastrategie kunt ontwikkelen. Google’s BigQuery kan je helpen om nuttige inzichten te halen uit je data, zodat je je doelgroep(en) gericht kunt bereiken en je advertentiebudget optimaal kunt inzetten.

De beperkingen van traditionele methoden

Veel marketeers gebruiken de traditionele methode van rapporteren via externe marketing platforms. Maar dit heeft zo zijn beperkingen. Eén van de grootste nadelen is dat de data niet jouw eigendom is. Bovendien blijft je data binnen een externe bron als Facebook of Instagram maar beperkt houdbaar. Hierdoor blijf je als organisatie altijd afhankelijk van de grillen van een dergelijk platform. Daar komt nog eens bij dat data afkomstig van de verschillende marketing platforms en je eigen klantdata (first party data), altijd los van elkaar staan. Hierdoor kun je niet de juiste, gecombineerde inzichten verzamelen. Dit alles maakt het erg moeilijk om je doelgroep gericht te bereiken en je advertentiebudget optimaal te besteden.

De voordelen van een nieuwe benadering

Om doeltreffend te blijven, heb je dus een alternatieve aanpak nodig. Deze aanpak begint met het ontwikkelen van een solide datastrategie. Je moet hiervoor bepalen welke data je nodig hebt om je doelen te bereiken. Daarvoor kun je gebruik maken van Google BigQuery. Dit is een datawarehouse waarin je verschillende databronnen, zoals webshop gegevens en Google Ads-data, kunt integreren en opslaan. Met SQL (programmeertaal) kun je vervolgens je ruwe data omzetten en combineren (met bijvoorbeeld je eigen klantdata) om tot waardevolle inzichten te komen zoals relevante trends in het online gedrag van je klant of inzicht in conversies en eventuele knelpunten.

Hét plan van aanpak voor jouw datastrategie

Om deze nieuwe benadering toe te passen, moet je een aantal stappen doorlopen. Denk hierbij aan het identificeren van relevante KPI’s, het kiezen van een geschikt datawarehouse zoals Google BigQuery, het verbinden van verschillende platformen, het structureren van data en het bouwen van interactieve dashboards. Ons advies is om klein te beginnen en stap voor stap uit te breiden, zodat je de verkregen inzichten effectief kunt interpreteren en toepassen.

Waardevolle inzichten door het PowerKraut Marketing Dashboard

Om deze inzichten te visualiseren en te begrijpen, kun je gebruikmaken van Looker Studio. Dit is een tool die gekoppeld kan worden aan BigQuery en die je de mogelijkheid biedt om aanpasbare dashboards te maken met relevante KPI’s voor het monitoren en optimaliseren van je marketingcampagnes. Onlangs lanceerden wij het PowerKraut Marketing Dashboard. Dit innovatieve dashboard maakt het monitoren en beheren van je marketing KPI’s een stuk eenvoudiger (you’re welcome)! Het maakt gebruik van de nieuwste technologieën op het gebied van gegevensopslag, databewerking, uitbreidbaarheid via externe API’s en datavisualisatie.

Het Marketing Dashboard biedt je vele voordelen, zoals:

  • Diepgaand inzicht in GA4-gegevens, vertaald naar betrouwbare en herkenbare automotive inzichten.
  • Dagelijkse monitoring van KPI’s en doelen.
  • Opslag van first-party data om trends in online gedrag te identificeren.
  • Mogelijkheid om doelgroepen te creëren.
  • Inzicht in alle conversies om knelpunten te herkennen en op te lossen.
  • Schaalbaarheid dankzij integraties met Lead Management Systemen voor een volledig overzicht van de salesfunnel, van bezoeker tot order.

Blijf op de hoogte van je data in een dynamische omgeving

Met dit nieuwe dashboard geven wij je de mogelijkheid om met vertrouwen te sturen op basis van nauwkeurige gegevens. Tegelijkertijd bieden we je de flexibiliteit en uitbreidbaarheid die nodig zijn om succesvol te opereren in een voortdurend veranderende omgeving. Het PowerKraut Marketing Dashboard is de sleutel tot effectieve besluitvorming en het creëren van succesvolle marketingstrategieën in de moderne digitale wereld.

Maak je datastrategie succesvol!

Ben je klaar om je datastrategie naar een hoger niveau te tillen? De Kraut staat voor je klaar. Wij helpen je graag met het optimaliseren en benutten van je gegevens door middel van ons PowerKraut Marketing Dashboard met behulp van ons deskundige team. Neem vandaag nog contact met ons op voor een succesvolle data-transformatie.

Blog-Kraut-Robby

Robby Hoppen

Hier komt het blogs