Robby Hoppen
Data Analist

Haal (veel) meer uit je marketingbudget met predictive marketing

Zou het niet fantastisch zijn als je weet hoe je je marketingbudget zo effectief mogelijk kunt inzetten? Dat je precies kunt voorspellen wanneer, hoeveel en in welke klant je moet investeren, voor een maximaal resultaat? Welke klant is nou écht rendabel en wie levert, ondanks je inspanningen, nauwelijks iets op?

Weet welke klant je écht geld oplevert

Tot voor kort was dit, behalve op basis van het onderbuikgevoel van de ervaren marketeer, niet inzichtelijk. (Potentiële) klanten werden op goed geluk allemaal hetzelfde benaderd. En dat is zonde. De ene klant levert voor hetzelfde bedrag namelijk veel meer bruto rendement op dan de ander. Voor het efficiënt inzetten van je marketingbudgetten wil je daarom weten wat iemands huidige en potentiële klantwaarde is.

Klantwaarde bepalen

Klantwaarde kun je voorspellen op basis van transactionele data en touchpoints met de klant. Een voor de hand liggende (en veel gebruikte) indicator is bijvoorbeeld de aankoopdatum van een auto. Als iemands auto 6 jaar oud is, is de kans dat diegene binnenkort een nieuwe auto gaat kopen natuurlijk groter, dan wanneer iemands auto nog maar 6 maanden oud is. Maar er zijn veel meer indicatoren die iemands huidige klantwaarde bepalen en dus het rendement van de klant kunnen voorspellen. Een veelgebruikte methode om de klantwaarde te bepalen hierbij is het RFM model; RFM staat hierbij voor recency, frequency en monetary value. Door dit model toe te passen is het mogelijk om klanten te segmenteren in verschillende groepen o.b.v. orderhistorie. RFM kent waardes toe aan hoe recent een klant een aankoop bij je deed, hoe vaak de klant een aankoop deed en hoeveel geld hiermee gemoeid was. En dit hoeft echt niet alleen over de daadwerkelijke aankoop van een auto te gaan, want ook op het gebied van after sales valt veel winst te behalen. Letterlijk en figuurlijk.

RFM model - PowerKraut
RFM model

Predictive marketing

Grote hoeveelheden historische data maken het mogelijk verbanden te leggen en voorspellingen te doen. Je kunt als het ware tijdreizen over de data heen. Als je weet wat je klant deed, kun je (even kort door de bocht) ook voorzien wat je klant gaat doen en hier op inspelen (predictive marketing). Bovendien kun je zo zijn huidige en potentiële klantwaarde bepalen. Bijvoorbeeld door de orderhistorie af te zetten tegen klantdata, aangevuld met externe gegevens (zoals gezinssamenstelling en inkomen). Daarmee kunnen we over de historische data heen, een klantwaarde bepalen. Deze klantwaarde kan vervolgens gebruikt worden voor de juiste attributie van je marketingbudget en het opbouwen van lookalike audiences van klanten die een hoge waarde voor jou als bedrijf hebben.

Jouw databeleid up-to-date

De kunst is om te bepalen welke informatie ons van de juiste antwoorden gaat voorzien uit een enorme veelheid aan data. Welke data is relevant om iemands gedrag en rendement te voorspellen? Bijkomend probleem: zelfs bij de pioniers op het gebied van datastrategie gaat de historische data slechts zo’n 7 jaar terug. Dit is voor de autobranche, op het gebied van sales, eigenlijk te kort om écht conclusies uit te kunnen trekken. En de meesten begonnen pas veel later met een gedegen databeleid. Om nog maar te zwijgen over de autodealers die dit nog helemaal niet op orde hebben…

Vraag jezelf het volgende eens af:

✔️ Heb ik inzicht in mijn verschillende databronnen?
✔️ Welke data heb ik tot mijn beschikking?
✔️ Zou ik mijn data beter inzichtelijk kunnen maken door het inzetten van dashboarding?
✔️ Wat zou ik willen leren van mijn beschikbare data?

En? Ben je al goed op weg of is er nog wel wat werk aan de winkel? En hoe kunnen wij je hierbij helpen als jouw digital partner? Hoe kunnen we jouw data zó inzetten, dat je kunt voorspellen wat je klant gaat doen? Oftewel, hoe maak jij de stap naar predictive marketing?

Centraliseer je data

Om écht predictive te kunnen worden, zal je moeten gaan werken vanuit een data gecentraliseerde organisatie. Het is namelijk cruciaal dat je verbanden kunt herkennen en de data kan ‘lezen’. PowerKraut werkt voor het centraliseren van data met een data lake. Alle ‘silo’s’ met informatie over de consument brengen wij hier samen, om er vervolgens marketing mee te automatiseren én te personaliseren.

Ga direct aan de slag

Wil je weten wat dit voor jouw bedrijf betekent en hoe je de eerste stap richting predictive marketing zet? Wij helpen je graag door het geven van advies of met behulp van praktische handvatten en tools.

Robby Hoppen