
Delen
Hot nieuws? Deel
Haal meer uit je eigen data met Google’s Customer Match
In de wereld van online marketing zijn relevantie en personalisatie van cruciaal belang. Het vermogen om de juiste boodschap op het juiste moment naar de juiste persoon te sturen, vormt de kern van succesvolle campagnes. First-party data, de informatie die je direct van je klanten verzamelt, is hiervoor van onschatbare waarde. Een krachtig instrument om deze gegevens effectief te benutten, is Google’s Customer Match. Sem van Haren, Online Marketeer, vertelt je wat de voordelen van Customer Match zijn en hoe je het kunt inzetten om meer uit je eigen klantendatabase te halen.
Dit is Customer Match
Customer Match is een advertentietool die je kunt gebruiken om je eigen gegevens te gebruiken om je klanten te bereiken en opnieuw te betrekken op verschillende platforms, zoals Zoeken, Shopping, Gmail, YouTube en Display. Je kunt een CSV-bestand maken met klantgegevens en deze uploaden naar Google Ads om deze targeting in je campagnes op te nemen. Je kunt ook een aangepaste doelgroep maken van een klantenlijst op Meta Business, door informatie over je bestaande klanten te verstrekken, die wordt vergeleken met Meta-profielen.
De voordelen van Customer Match
Met Customer Match kun je dus een stuk gerichter adverteren binnen Google-platformen. Klantgegevens kunnen handmatig worden geüpload naar het Google Ads-platform, maar automatisering is ook mogelijk. Google matcht klanten op basis van hun e-mailadressen en telefoonnummers. Onlangs is er zelfs een nieuwe functie toegevoegd waarmee je direct binnen Google Ads kunt zien hoe hoog het percentage overeenkomsten is. Dit is super handig! Customer Match biedt verschillende voordelen:
- Betere targeting: met Customer Match kun je je klantenbestand matchen met de gebruikers op Google-platformen. Dit betekent dat je advertenties kunt tonen aan mensen die al bekend zijn met je bedrijf. Hierdoor vergroot je de relevantie van je advertenties, wat resulteert in een hogere kans op conversie. Door je boodschap af te stemmen op je bestaande klanten, verhoog je de kans dat ze terugkeren naar je website of overgaan tot aankoop.
- Lagere kosten: door je advertenties te richten op een specifieke doelgroep van bestaande klanten, kun je je advertentie-uitgaven efficiënter inzetten. Je vermijdt het verspillen van budget aan het bereiken van mensen die niet geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Dit resulteert in lagere kosten per conversie en een beter rendement op je advertentie-investering.
- Vergelijkbare doelgroepen: met Customer Match kun je ook gebruikmaken van vergelijkbare doelgroepen. Dit zijn mensen die qua kenmerken lijken op je bestaande klanten, maar die nog niet met je bedrijf in contact zijn gekomen. Door je advertenties te tonen aan deze potentiële klanten, kun je je bereik vergroten en nieuwe leads genereren.
Zo werkt het in de praktijk
Het gebruik van Customer Match is eenvoudig. Een kort overzicht van hoe het in de praktijk werkt:
Upload je klantenlijst
Begin met het verzamelen van de e-mailadressen of telefoonnummers van je klanten. Vervolgens kun je deze gegevens handmatig uploaden naar bijvoorbeeld het Google Ads-platform, DV360, Facebook of LinkedIn. Het is ook mogelijk om dit proces te automatiseren voor regelmatige updates.
Match je klanten
Google zal de geüploade gegevens matchen met gebruikers op hun platform op basis van e-mailadressen en telefoonnummers. Voorwaarde is dus wel dat er een e-mailadres gekoppeld is. Hierdoor kun je advertenties tonen aan deze specifieke doelgroep.
Optimaliseer je campagnes
Monitor de prestaties van je Customer Match-campagnes binnen Google Ads en pas je advertenties en biedingen aan om de resultaten te optimaliseren. Gebruik de eerder genoemde nieuwe feature om te zien hoeveel procent van je totale klantenlijst daadwerkelijk gematcht kan worden én dus te targeten is.
Succesvolle display campagne voor a-point
We hebben onlangs een display campagne voor a-point uitgevoerd in DV360, waarbij we gebruik hebben gemaakt van Customer Match. Deze campagne was gericht op hun private lease-evenement en leverde uitstekende resultaten op. Met een totaal budget van minder dan € 4.000,- bereikten we meer dan 4,8 miljoen mensen. De gemiddelde CPM voor de hele campagne was slechts € 0,80. Voor de Customer Match-doelgroep, die bestond uit bestaande klanten en vergelijkbare doelgroepen, was de CPM nog lager: € 0,30. We hebben ook optimized targeting toegepast, waarmee we mensen hebben bereikt die de hoogste kans hadden om te klikken of te converteren. Customer Match heeft dus duidelijk zijn meerwaarde laten zien in deze campagne.

Betere resultaten en efficiëntere advertentie-uitgaven
Google’s Customer Match is een krachtige tool om meer te halen uit je eigen klantendatabase. Het stelt je in staat om je advertenties te richten op een relevante en reeds geïnteresseerde of nieuwe look-a-like doelgroep, wat leidt tot betere resultaten en efficiëntere advertentie-uitgaven. Door Customer Match te integreren in je marketingstrategie, kun je de personalisatie en relevantie van je campagnes naar een hoger niveau tillen en je klantenbinding versterken.
Wil je ook aan de slag met Customer Match?
Wil je ook meer waarde halen uit je eigen data? Regelen wij voor je! Het enige wat jij hoeft te doen is mij een berichtje te sturen, wij doen daarna de rest! Dus… Wanneer beginnen we?

Sem van Haren