

Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
Een Powerful Social workshop met DS Automobiles Nederland
Op donderdag 14 april was het zo ver, de eerste live workshop @PowerKraut headquarters in Doetinchem. Onze experts verzorgden drie workshops met als centraal thema Social Media. We mochten de workshop verzorgen voor niemand minder dan DS Automobiles Nederland en hun merkdealers.
De eerste workshop met als onderwerp Conceptontwikkeling & Brainstormen, werd gegeven door PowerKrauts Marketing & Communicatie Adviseur Dianne en Online webdesigner Daniël. Ze namen de deelnemers onder andere mee in de vereisten van een goed concept en vertelden hoe je tot een goed concept komt.
Dianne over Conceptontwikkeling.
Propositie bepalen
Een goed concept is o.a. doelgroepgericht en effectief. Om hieraan te voldoen hebben we eerst samen gekeken naar de propositie van de deelnemers. Garandeer je als dealer koste wat kost de allerlaagste prijs? Of betaal je bij jullie juist wat meer in ruil voor luxe, comfort en een hele experience? Ligt de focus op de kwaliteit van product en dienst, of misschien op het ontzorgen van de klanten? Het duidelijk formuleren van je propositie, is een belangrijk vertrekpunt voor een geslaagd concept.
Ratio vs. emotie
De toon van reclamecampagnes is de laatste decennia langzaam verschoven van rationeel naar emotioneel. Een halve eeuw geleden lag de focus vooral op technische specificaties, prijzen en andere praktische aspecten. Tegenwoordig wordt er veel meer ingespeeld op het gevoel. Dat heeft twee hele goede redenen. Ten eerst maakt de mens beslissingen vooral op basis van ‘het gevoel’, omdat onze hersenen nou eenmaal zo werken. Ook al denk je nog zo een weloverwogen keuze te hebben gemaakt. Ten tweede verandert de technologie zo snel, dat je vandaag misschien kunt claimen dat je de allerbeste auto hebt, maar je morgen alweer bent ingehaald door de concurrent. Je onderscheiden op emotie is dus veel ‘duurzamer’.

Wensink
Tijdens de workshops hebben we meer geleerd over de verschillen tussen de bestaande social media kanalen en nieuwe features. Qua fotografie kregen we ook hele handige tips. Én we hebben nieuwe manieren van brainstormen geleerd, waarbij de why en what centraal staan. Zo gaan we van een idee naar concreet plan. Ga zo door!

Nefkens
We gingen terug naar de basis. Veel tips en tricks op het gebied van social media, doelgroepen en trends gekregen. Daarbij hebben we leren brainstormen op een manier die we nog niet eerder hebben toegepast.
Daniël over Brainstormen
Verticaal vs. Lateraal
Een goed concept is onderscheidend en origineel. Maar hoe verzin je dan iets dat onderscheidend en origineel is? En het liefst in relatief korte tijd? Daarvoor dien je om te schakelen van verticaal denken naar lateraal denken. Normaal probeer je een probleem zo efficiënt mogelijk op te lossen. Dit doe je door verticaal te denken en dat levert vaak prima oplossingen op. Maar geen onderscheidende of originele oplossingen. Bij lateraal denken ligt de focus niet op de snelste weg, maar juist op de minst waarschijnlijke. Door deze weg te bewandelen, kom je op ideeën waar je anders niet zo snel aan had gedacht.
Zelf aan de slag
Er zijn diverse brainstormtechnieken die je daarbij kunnen helpen en die we tijdens de workshop hebben behandeld. Dit was direct een mooie aanleiding om de deelnemers aan het werk te zetten. Het team van DS Automobiles Nederland heeft aan de hand van de besproken technieken gebrainstormd, om zo tot originele concepten te komen voor de marketing van hun eigen producten en diensten. Met verrassende uitkomsten als resultaat!

Henri & Herman
We hebben geleerd om meer out of the box te denken over de mogelijkheden op het gebied van onze marketingactiviteiten. Ondanks dat je veel weet, kijk je nu weer met een frisse blik.

Motorhuis
Vooral bewustwording gekregen om meer tijd te nemen voor social media en inzichten gekregen hoe we dit beter kunnen benutten. We moeten meer tijd nemen voor brainstormen, erg leuk om op een andere manier een concept manier te bedenken.
Estelle over Fotografie & Video
Content creëren
Online Designer Estelle leerde de deelnemers in de tweede workshop van de dag meer over het visuele aspect van social media: fotografie en video. In haar sessie gaf ze 10 handige tips waar je als automotive marketeer op moet letten bij het creëren van content.
Hierna mocht iedereen weer lekker aan de slag. Op naar de parkeerplaats waar prachtige Franse bolides klaarstonden. Telefoons en camera’s werden erbij gepakt om zelf content te gaan creëren. Ter plekke gaf Estelle nog praktische tips voor de mooiste content. Alles werd uit de kast gehaald om een geslaagde TikToK of Instagram Reel op te nemen. Zelfs onze kantoorhond Daisy schitterde in een DS!
Nikky over Social Media tips, tricks en trends
Ga terug naar de kern
In de derde en laatste workshop met Content Marketeer Nikky, gingen de deelnemers terug naar de basis van social media. Nikky krijgt regelmatig dezelfde vraag: Hoe krijg ik er zo snel mogelijk meer volgers bij? Haar standaard antwoord: Niet. En dat moet je ook helemaal niet willen. Meer volgers betekent namelijk niet meer potentiële autokopers. Ga terug naar de kern. Het doel waar je social media voor inzet. In de meeste gevallen is dat meer naamsbekendheid, meer interactie of meer traffic genereren naar je website.
Storytelling
Social media is meer dan alleen volgers. Het is grotendeels storytelling. Laten zien wat het DNA is van jouw bedrijf door middel van snackable content bijvoorbeeld. In de workshop werden daarbij praktische tips gegeven en nieuwe features/ trends uitgelicht. De telefoon werd er regelmatig bijgepakt om zelf features te bekijken en inspiratie op te doen. Normaal misschien een beetje onbeschoft, maar nu meer dan geoorloofd!

DS Automobiles Nederland
We hebben nuttige tips en tricks gekregen voor socials. Geleerd wat relevante content is en hoe we zelf videocontent kunnen maken. Wat betreft brainstormen neem ik het volgende mee: tijd voor maken! Overall is er goede invulling gegeven aan de workshops!
Maar, dit willen wij ook!
En dat snappen we. Trommel je collega’s op en meld je aan voor een dag vol kennis, inspiratie en lekkere broodjes. Neem voor meer informatie contact op met Dianne van der Veen.
