Eén algemene mail naar je hele klantenbestand sturen is niet meer van deze tijd. De consument verwacht persoonlijk aangesproken te worden met een passend aanbod. Maar betekent dit dat je elke klant handmatig moet mailen of talloze versies van je mail moet maken? Gelukkig niet! Met de hedendaagse technologie kan dit een stuk efficiënter. In deze blog leggen we uit hoe je e-mailmarketing personalisatie optimaal inzet voor meer resultaat.

Personalisatie met tokens

De eenvoudigste en meest gebruikte vorm van personalisatie is het gebruik van personalisatietokens. Denk aan een mail die begint met: “Hoi [Voornaam], we hebben iets speciaals voor je!” Maar waarom stoppen bij een voornaam? Denk verder dan dat en maak daarbij vooral slim gebruik van de data die je al hebt.

Zo kun je bijvoorbeeld het merk en model van de auto die de klant rijdt verwerken in je mail. Of feliciteer de klant niet alleen met zijn verjaardag, maar ook met die van zijn auto: “Je auto is vandaag alweer 3 jaar geworden en heeft al meer dan 30.000 kilometer gereden!” Zo creëer je een extra relevant en persoonlijk contactmoment.

Slimme segmentatie voor gerichte personalisatie

Een volgende stap in personalisatie is het gebruik van slimme contentmodules op basis van segmentatie. Dit betekent dat je één e-mail opstelt, maar dat de inhoud zich automatisch aanpast aan de ontvanger. Zo blijft de mail centraal meetbaar en herbruikbaar binnen je marketing automation systeem, terwijl de beleving toch persoonlijk blijft.

Denk bijvoorbeeld aan een campagne waarin de kleuren, logo’s en afbeeldingen zich aanpassen op basis van het merk dat de klant rijdt. Of pas de aanbevolen content aan op basis van interessegebieden zoals leasen of elektrisch rijden. Zo combineer je efficiëntie met een gepersonaliseerde merkervaring.

Dynamische content: de ultieme stap

Wil je écht de volgende stap zetten in personalisatie? Ga dan aan de slag met dynamische contentblokken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld een voorraadfeed koppelt om actuele modellen in een e-mail te verwerken.


Misschien denk je: “Maar ik gebruik mijn voorraadfeed al in Meta-platformen!” Dat klopt, maar daar blijft de targeting breed. In marketing automation weten we precies welke auto iemand nu rijdt en voor welk model een proefrit is aangevraagd. Door een slimme workflow in te richten, kunnen we deze gegevens doorsturen naar de voorraadfeed en voertuigen laten zien die vergelijkbaar zijn met het huidige of gewenste model. Zo hoeft de klant niet zelf te zoeken; wij delen proactief een persoonlijk aanbod.

marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup
marquee-spiceitup