
Powerblog? Deel
Powerblog? Deel
De impact van de verdwijnende third party cookie
De in 2018 ingevoerde aanscherping van de wet- en regelgeving omtrent online privacy (AVG), is van grote invloed op online marketing. Maar nu ook Google noodgedwongen de teugels strakker gaat aanhalen, moet het grootste deel van de online marketingstrategieën definitief op de schop. In navolging op Apple’s Safari, zal ook Google’s Chrome maatregelen treffen, om aan de privacywetgeving te kunnen voldoen.

Remarketing wordt nagenoeg onmogelijk
De wijzigingen zijn van grote impact. Het herkennen van websitebezoekers (targeten), het volgen van hun gedrag (tracken) en het toewijzen van conversies aan de juiste kanalen wordt moeilijker. Zo niet onmogelijk. Ook het inzetten van remarketing is met het verdwijnen van third party cookie niet langer mogelijk. En dat terwijl remarketing campagnes voor veel autobedrijven een essentieel onderdeel zijn van hun leadgeneratie.
Dit zegt Ted
Ted, Online Marketeer bij PowerKraut: “Google kondigde onlangs aan om in 2023 de third party cookies in de Chrome browser volledig te gaan blokkeren, om zo de privacy van hun gebruikers te waarborgen. Hierdoor worden remarketing mogelijkheden binnen Chrome aan banden gelegd. Het feit dat het op termijn nagenoeg onmogelijk wordt om gebruikers te kunnen blijven volgen over het internet, heeft grote gevolgen voor het online marketing landschap.”
Dit betekent het voor jou
Een website converteert normaal gesproken in het beste geval 5%. De overige 95% van de bezoekers verlaat je website zonder iets te doen dat jou informatie of omzet oplevert. Zet je remarketing door middel van targeting in, dan haal je gemiddeld 10% van die 95% weer terug, waarvan dan nog eens 5% converteert. Zonder de mogelijkheid tot remarketing loop je in potentie dus de helft van je conversies mis.
Het verdwijnen van de third party cookie heeft ook op het gebied van tracking grote gevolgen. Het online gedrag van je bezoeker mag niet (lang) meer bewaard worden.
Het is daardoor nagenoeg onmogelijk te achterhalen of de omzet die je behaald, het resultaat is van jouw eerdere marketinginspanningen. Zeker omdat de autobranche een relatief lange customer journey kent.
Onze online marketing experts volgen de ontwikkelingen uiteraard op de voet. En misschien nog wel belangrijker, we gaan geen enkele uitdaging uit de weg. Door het zoeken naar alternatieven en het bedenken van slimme innovaties, zijn we die third party cookie zo vergeten. Hierover volgende week meer!
Wil je alvast meer weten? Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer.