
Delen
Hot nieuws? Deel
Boost je leadgeneratie met Google’s nieuwe feature: Vehicle Ads
Heeft Google weer een nieuwe feature uitgebracht? Ja. Of nou ja, het bestaat al even, maar het is pas sinds kort gelanceerd in Nederland. Met deze voertuigadvertenties kunnen dealers nu hun volledige mobiliteitsaanbod promoten aan online shoppers. Maar wat zijn vehicle ads precies? En wat kun jij ermee? Wij besparen je het nodige uitzoekwerk door alles voor je op een rij te zetten.
Adverteren via vehicle ads
Een vehicle ad is een advertentie feature gericht op het bevorderen van de verkoop van je mobiliteitsaanbod. Dit gebeurt door je aanbod te promoten aan online shoppers die op Google naar voertuigen zoeken. De online shoppers zien een afbeelding van het voertuig samen met belangrijke informatie zoals het merk, model, prijs en de naam van de adverteerder. Zoals op de onderstaande afbeelding. Door beschikbare voertuigen te tonen, worden aankopen vergemakkelijkt en krijgen adverteerders meer gekwalificeerde leads. Wanneer online shoppers op een vehicle ad klikken, worden ze doorgestuurd naar bijvoorbeeld de website van de adverteerder. Hier kunnen ze aanvullende acties ondernemen, zoals contact opnemen met de dealer of een formulier invullen, voordat ze de dealer bezoeken.

Bron: Google
Online vs fysiek
Steeds meer mensen gebruiken het internet om hun volgende voertuig te vinden. Maar liefst 89% van de kopers heeft online onderzoek gedaan naar hun nieuwe voertuig. En het winkelend publiek beperkt zich niet alleen tot het opzoeken van informatie, maar doet ook daadwerkelijk aankopen online. In 2021 kocht 16% van de kopers van nieuwe auto’s hun auto online, vergeleken met slechts 1% drie jaar eerder.
Voordelen van vehicle ads
Nog steeds niet enthousiast? Dan heb ik hier nog een aantal voordelen. Met vehicle ads kun je online shoppers op het juiste moment bereiken met relevante informatie, waardoor ze verder komen in het aankoopproces. Daarnaast helpen vehicle ads bij het genereren van meer gekwalificeerde leads doordat ze essentiële informatie van het voertuig tonen voordat een klant op de advertentie klikt. Dit zorgt ervoor dat alleen geïnteresseerde en goed geïnformeerde leads doorklikken, wat de kwaliteit van de leads verbetert en de kans op conversie vergroot.
Ook maken vehicle ads gebruik van geautomatiseerde targeting om ervoor te zorgen dat je advertenties worden getoond bij de meest relevante zoekopdrachten van gebruikers. Dit betekent dat leads die op zoek zijn naar specifieke voertuigen, jouw advertenties te zien krijgen met de meest relevante en actuele informatie.
En nu aan de slag
Oké, je bent (hopelijk) overtuigd en wilt zelf aan de slag met vehicle ads. Maar waar begin je? Als eerste moet je de voertuigen-datastroom uploaden naar Merchant Center. De datastroom van de adverteerder moet relevante details over hun voertuigen bevatten, zoals merk, model, prijs, kilometerstand, kleur en meer. Google gebruikt deze details om de zoekopdracht van een klant te koppelen aan de meest relevante auto’s.
Om voertuigen-advertenties te gebruiken, moet je Performance Max-campagnes maken met voertuigen-datastromen in Google Ads. Je moet ook je Google Ads-account koppelen aan een Merchant Center-account en een Google Business Profile. Performance Max met voertuigen-datastromen is een cross-channel prestatiegericht formaat, aangedreven door Google AI, om de verkoop van voertuigen voor adverteerders te stimuleren.
Google zal verschillende combinaties van de beschikbare assets testen om hoog presterende advertenties te creëren over formaten en netwerken die het beste werken voor je doelen en het publiek dat je wilt bereiken.
Start een pilot met de Kraut!
Wil jij als een van de eersten profiteren van de voordelen van vehicle ads? Laat het ons weten, want we draaien graag een pilot met jou! Bel of mail ons en we leggen je uit hoe dit werkt. Je kunt mij bereiken via 0314 362 009 of stuur mij een berichtje.

Roderick Beld