
Delen
Hot nieuws? Deel
5 redenen waarom audio marketing op jouw prioriteitenlijstje moet staan
Geluid is een krachtig middel om je klant te bereiken en te beïnvloeden. Toch wordt het vaak vergeten in de marketingmix, wat zonde is. Audio biedt veel mogelijkheden en voordelen voor je merk, vooral in de mobiliteitssector. Onze Copywriter Mariël heeft dit zelf ervaren tijdens de Audio Creativity Show van Qmusic. Ze kwam terug met een hoofd vol inspiratie en ideeën voor onze klanten. In deze blog deelt ze vijf redenen waarom audio marketing een prioriteit zou moeten zijn voor mobiliteitsmarketeers.
1. Audio is er overal en altijd
Je klant is altijd onderweg, of het nu met de auto, de fiets, de trein of het vliegtuig is. Met audio kun je je klant altijd en overal bereiken, zonder dat hij of zij iets hoeft te doen behalve luisteren. Je hebt alleen een smartphone, een koptelefoon of een speaker nodig om je boodschap over te brengen. Wassink Autogroep bereikte hun klanten bijvoorbeeld via Digital Radio met de Dolle Demo Dagen is ook een medium dat je klant makkelijk kan combineren met andere activiteiten, zoals werken, sporten, koken of ontspannen. Zo kun je je klant aanspreken op verschillende momenten en plaatsen en inspelen op zijn of haar stemming, behoefte of interesse.
2. Maak een persoonlijke en emotionele connectie
Wil je écht een nauwe band met je klant opbouwen? Dan is audio daar het perfecte medium voor. Doordat het direct je oor en brein binnendringt, zonder visuele afleiding of ruis, ontstaat er al snel een persoonlijke connectie tussen de zender en de ontvanger. Dit resulteert in meer vertrouwen, loyaliteit en betrokkenheid. Bovendien ben je met geluid in staat om emoties op te wekken en te versterken door middel van muziek, geluidseffecten, stemmen of verhalen. Het heeft de kracht om je doelgroep te raken, te verrassen, te vermaken of te informeren, afhankelijk van je boodschap en doelstelling natuurlijk.
3. Stimuleer creativiteit en innovatie
Je klant wil graag verrast worden met relevante informatie of nieuwe oplossingen voor zijn of haar mobiliteitsvraagstukken. Audio is een medium dat volop mogelijkheden biedt voor creativiteit en innovatie. Je kunt verschillende vormen en formats bedenken, zoals podcasts, radiospots, audioboeken, soundscapes, jingles en voice-overs. Bovendien kun je audio gebruiken om te experimenteren met nieuwe technologieën en platforms zoals smart speakers, voice assistants, augmented reality en interactieve audio. Een voorbeeld hiervan is adverteren via Spotify, zoals Van Mossel Privé Lease en J&T Autolease hebben gedaan in samenwerking met ANWB voor hun Rijd MONO campagne. Op deze manier kun je jouw klant verrassen met unieke en relevante ervaringen die aansluiten bij zijn of haar mobiliteitsbehoeften.
4. Audio is effectief en meetbaar
Audio werkt. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken die aantonen dat het een hoge attentiewaarde heeft, een positieve invloed heeft op de merkherkenning en -voorkeur en kan leiden tot meer conversie en loyaliteit. Daarbij is het ook steeds beter meetbaar, dankzij de digitale ontwikkelingen en data-analyse. Je kunt met audio inzicht krijgen in het luistergedrag, de interesses en de behoeften van je doelgroep en zo je strategie optimaliseren. Reden voor Wensink om radio onderdeel te maken van hun Private Lease campagne
5. Inclusief en toegankelijk, audio is er voor iedereen
Audio is er voor iedereen. Het maakt niet uit hoe oud je bent, wat je geslacht is, waar je vandaan komt. Audio vereist geen visuele of tekstuele vaardigheden, maar alleen het vermogen om te luisteren en te begrijpen. Audio houdt ook rekening met de diversiteit en de voorkeuren van je doelgroep, en geeft hen de keuze om te luisteren naar wat ze willen, wanneer ze willen en hoe ze willen. Kortom, het is een medium dat inclusief en toegankelijk is voor iedereen.
Wij luisteren graag naar jou!
Ben je benieuwd hoe je audio marketing kan inzetten voor jouw mobiliteitsmerk? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en daag ons uit. Wij horen graag wat we voor je kunnen betekenen en vertellen je meer over de mogelijkheden en voordelen van audio marketing voor jouw merk.

Mariël Eitink