
Archetypen
Tone of voice
De persoonlijkheid van je merk komt tot leven door middel van zowel beeld als tekst. De voice, oftewel de stem van je merk, kan variëren afhankelijk van het kanaal, de situatie en de doelgroep. Je tone of voice is de stijl waarin je communiceert. Een consistent gebruik ervan zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen. In lijn met je merkbelofte, kernwaarden en merkpersoonlijkheid wordt je tone of voice geïntegreerd in de huisstijl.
Archetypen
Hoewel we flexibel zijn en niet van hokjesdenken houden, bieden archetypen een concrete manier om de identiteit van je merk te definiëren. Psycholoog Carl Jung identificeerde 12 archetypen, elk vertegenwoordigend een menselijk personage en het uitdrukken van specifieke emoties.

De 12 archetypen

Een archetype geeft je merk karakter en een hartslag
Met een archetype geef je jouw merk een herkenbare ‘persoonlijkheid’. Dat is niet alleen handig voor je doelgroep, maar óók voor je medewerkers. Mensen houden van begrijpelijke verhalen en herkenbare personages waar ze een band mee kunnen opbouwen. Een archetype geeft je merk een karakter en een hartslag. Het zorgt ervoor dat men zich kan identificeren met datgene waar je merk voor staat en welke boodschap je wilt overbrengen.”
